Partnerzy serwisu:
Pasażer

Małopolskie: Od grudnia 13,5 mln zł więcej na kolej, 31 nowych pociągów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

O 11 mln zł zwiększy się dotacja na przewozy kolejowe z budżetu województwa małopolskiego. Podpisana zostanie 15-letnia umowa z Kolejami Małopolskimi i 3-letnia z Przewozami Regionalnymi. Powrócą całoroczne połączenia z Suchej beskidzkiej do Żywca, ale zawieszone zostaną pociągi z Krakowa p. Spytkowice do Oświęcimia.

11 grudnia 2016 roku małopolską kolej regionalną czeka mała rewolucja, zwłaszcza na trasie do Tarnowa i Krynicy-Zdrój. Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego przedstawił dzisiaj szczegóły oferty regionalnych połączeń kolejowych, które wejdą w życie wraz z nowym rozkładem jazdy 11 grudnia. Pomiędzy Krakowem a Tarnowem ruszy trzecia linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dwa połączenia bezpośrednie pojadą aż do Krynicy a dwa do Nowego Sącza. Obsługę trasy z Nowego Sącza do Krynicy w pełni będą wykonywały KMŁ. Na trasie Tarnów – Nowy Sącz wspólnie z Przewozami Regionalnymi.

– Od grudnia uruchamiamy linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa. Z niecierpliwością będziemy oczekiwać na modernizację linii E30 do Katowic, by w następnym etapie wydłużyć linię co najmniej do Trzebini tak, jak trasę z Miechowa do Krakowa chcemy wydłużyć co najmniej do Skawiny – powiedział Jacek Krupa.

Więcej połączeń ogółem

W nowym rozkładzie jazdy powrócą połączenia pomiędzy Suchą Beskidzką a Żywcem, obsługiwane przez 4 pociągi w weekendy w tym jeden w relacji bezpośredniej z Krakowa do Żywca. Połączenia będą całoroczne. O 3 zwiększy się liczba pociągów z Krakowa do Oświęcimia przez Krzeszowice a z 8 do 12 wzrośnie liczba kursów pomiędzy Krakowem a Kielcami przez Miechów. Dwa pociągi więcej obsłużą trasę Kielce – Katowice przez Wolbrom, Olkusz i Sławków. Koleje Małopolskie uruchomią 30 pociągów pomiędzy Krakowem a Tarnowem oraz 10 pociągów na trasie łączącej Tarnów, Nowy Sącz i Krynicę. Nie zmieni się liczba połączeń SKA na trasie Kraków Główny – Miechów/Sędziszów wynosząca 30, ani na trasie pomiędzy krakowskim lotniskiem, Krakowem Głównym a Wieliczką (80 pociągów). Jeden pociąg mniej pojedzie na trasie z Rzeszowa/Jasła do Gorlic oraz Krakowa do Zakopanego.

Podział połączeń będzie wyrównany, bowiem w rozkładzie jazdy znajdzie się łącznie 150 pociągów Kolei Małopolskich i 152 Przewozów Regionalnych. Na trasie Oświęcim – Katowice pojedzie 15 pociągów Kolei Sląskich. Na małopolskie tory w rozkładzie jazdy 2016/2017 wyjedzie w sumie 317 składów, o 31 więcej niż obecnie. Liczba pociągów na trasie Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica wzrośnie z 16 do 22.

– Uruchamiamy pociągi Kolei Małopolskich z Krakowa i Nowego Sącza do Krynicy oraz połączenie Przewozów Regionalnych na trasie z Suchej Beskidzkiej do Żywca i jedno bezpośrednie z Krakowa do Żywca. Ze smutkiem chcę powiedzieć, że zawieszamy połączenia z Krakowa przez Spytkowice do Oświęcimia. Wprowadziliśmy roczną próbę reaktywowania linii przy współpracy z samorządami wkładając dużo pracy, by nakłonić pasażerów do korzystania z naszych usług. Niestety okazało się, że transport drogowy jest zbyt konkurencyjny a koszty pokrycia biletami były na poziomie 5%. Nie ma sensu ekonomicznego i przede wszystkim nie było zainteresowania – powiedział Jacek Krupa. 

Marszałek podkreślił, że po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej w Krakowie Krzemionkach, wydłużona zostanie linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Miechów – Kraków co najmniej do Skawiny. – Będziemy rozmawiać z samorządami, by stworzyć możliwości rozbudowy linii SKA również w tamtym kierunku. Porozumienie z gminami jest przedyskutowane, by wspólnie budować transport na tym terenie. Gminy powinny się intensywnie włączyć w przygotowanie tego projektu tak, by Skawina stała się mini hubem dla różnych środków transportu. Zależy mi na tym, by w tamtym kierunku działało SKA – powiedział marszałek Jacek Krupa nawiązując do trasy przez Spytkowice i Zator. 

Więcej pieniędzy i umowy wieloletnie

Praca przewozowa trzech przewoźników w województwie małopolskim (Przewozów Regionalnych, Kolei Małopolskich i Kolei Śląskich) wzrośnie o 15%, czyli o około 700 tys. pociągokilometrów.

– Transport pasażerski nie jest przedsięwzięciem dochodowym, cały czas wiąże się z dofinansowaniem kosztów działalności przewoźników. W sezonie 2016 dopłata do przewozów wynosiła prawie 94 mln zł, do tego 7 mln zł na remonty taboru. W przyszłym roku te kwoty będą jeszcze wyższe. Bezpośrednia dopłata dla przewoźników będzie sięgała prawie 105 mln zł a nakłady na remonty taboru i przeglądy przekroczą 9,2 mln zł. Województwo małopolskie przeznaczy na kolej ponad 114 mln zł. To największy w historii wzrost w tym obszarze i olbrzymi wysiłek ze strony województwa ale jak wspomniałem, kolej jest naszym priorytetem i jesteśmy zdeterminowani, by tę sieć kolejową i jakość połączeń rozwijać – podkreślał marszałek Jacek Krupa.

Po raz pierwszy dotacja z budżetu województwa przekroczy zatem 100 mln zł i wyniesie 105 mln zł, czyli 11 mln zł więcej niż obecnie. Na modernizację taboru Przewozów Regionalnych z Funduszu Kolejowego zostanie przeznaczone 9,2 mln zł. Województwo zawrze z Kolejami Małopolskimi umowę na obsługę linii na 15 lat oraz 3-letnią umowę z Przewozami Regionalnymi Oddziałem Małopolskim.

Droższe bilety

Pasażerów w Małopolsce czeka podwyżka cen biletów, która średnio wyniesie około 10%. Przykładowo bilet na trasie z Wieliczki do Krakowa zdrożeje o około 50 gr. – Analizowaliśmy wpływy z biletów i konkurencyjność, co wpłynęło na decyzję o wzroście cen. Będą to różnice na poziomie około 10%. Województwo poniesie dodatkowe wydatki w wysokości 13 mln zł, a wpływy wzrosną o niecałe 4 mln zł. Nie dokonując regulacji cen, musielibyśmy o taką kwotę podnieść wydatki z budżetu małopolskiego – powiedział Jacek Krupa.

– Transport kolejowy jest absolutnym priorytetem dla Zarządu Województwa Małopolskiego i Sejmiku Małopolskiego. To jeden z najważniejszych projektów organizacyjnych, transportowych i finansowych. Bardzo duże środki przeznaczamy po to, by mieszkańcom Małopolski zapewnić dobrej jakości transport kolejowy. Naszym celem i zasadniczym podmiotem, do którego kierowana jest oferta kolejowa, jest pasażer. To kto jest operatorem, kto ich wozi, jest sprawą drugorzędną. Narzędzia jakich będziemy poszukiwać mają jeden cel, by pasażer czuł się coraz lepiej w naszych pociągach –  powiedział Jacek Krupa. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Parowozy ruszają w Małopolskę

Tabor i technika

Parowozy ruszają w Małopolskę

inf. pras. 23 kwietnia 2019

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Parowozy ruszają w Małopolskę

Tabor i technika

Parowozy ruszają w Małopolskę

inf. pras. 23 kwietnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5