Jak tłumaczy małopolski urząd marszałkowski, ograniczenie oferty w relacji Katowice – Oświęcim wynika z ograniczonych możliwości finansowych województwa przy niskiej rentowności i rosnącym deficycie na tej linii.
Jak pisaliśmy wczoraj, wszystko wskazuje na to, że od połowy grudnia pociągi znikną z odcinka Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Przyczyną jest wycofanie się zarządu Województwa Małopolskiego ze zlecania i finansowania przewozów na tej trasie.
Jak tłumaczy urząd marszałkowski w liście do „Rynku Kolejowego", "decyzja zarządu Województwa Małopolskiego dotycząca ograniczenia oferty i dofinansowania w rozkładzie jazdy 2015/2016 połączenia relacji Katowice – Oświęcim (a nie jak w rozkładzie 2014/2015 relacji Katowice – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice) wynika głównie z ograniczonych możliwości finansowych województwa, ale przede wszystkim niskiej rentowności i rosnącego deficytu na tej linii".
W stanowisku czytamy, że analizy dotyczące linii kolejowej nr 93 Katowice – Oświęcim – Czechowice Dziedzice nie wykazywały potencjału przewozowego. Koszt uruchomienia 19 pociągów w ciągu doby na tej trasie to 3,1 mln zł (1,5 mln z budżetu Województwa Małopolskiego). – Prognozy przewoźnika – spółki Koleje Śląskie – wykazywały natomiast, że liczba pasażerów na tej trasie to zaledwie 1 010 osób w ciągu całej doby - podkreśla UMWM.
Aktualnie trwają prace nad projektem nowej umowy przewozowej ze spółką Koleje Śląskie na rozkład jazdy 2015/2016. Zarząd Województwa Małopolskiego wyraża przekonanie, że „tylko współpraca przy organizacji i finansowaniu publicznego transportu zbiorowego pozwoli na dostosowanie systemu transportowego do potrzeb mieszkańców i turystów, zarówno jeśli chodzi o połączenia w granicach województwa jak i na liniach stykowych z innymi województwami".
W rozkładzie jazdy 2015/2016 Województwo Małopolskie przeznaczy 94,1 mln zł na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich. Kluczowe zmiany w przyszłym rozkładzie to zwiększenie połączeń kolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz przywrócenie zawieszonej dotąd linii nr 94 Kraków – Oświęcim.