Samorząd regionalny mówi o potencjalnej poprawie skomunikowania szeregu miejscowości, która byłaby skutkiem modernizacji nieczynnej linii kolejowej 103. Wskazuje też na zasadność budowy nowej łącznicy w rejonie Spytkowic. Do wielomilionowych inwestycji jednak nie dojdzie, jeśli nie pojawi się konkretne źródło ich finansowania.
W maju
PKP PLK poinformowały o rozważaniu modernizacji linii 103, która łączy Wadowice ze Spytkowicami, Alwernią i Trzebinią. Trasa od 2002 r. pozostaje zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Przewoźnicy towarowi wykorzystują tylko krótki fragment w rejonie Spytkowic, a pod Alwernią zorganizowana została turystyczna kolej drezynowa. Stan techniczny większej części dawnego ciągu nie pozwala na jego eksploatację bez szeroko zakrojonych prac remontowych.
Województwo: Odtworzenie trasy jest zasadne
Tymczasem zarządca infrastruktury przyznał, że dotychczas nie zdobył finansowania potrzebnej do wznowienia przewozów inwestycji. Gdyby do niej ostatecznie doszło, zainteresowany uruchomieniem regularnych połączeń jest samorząd regionalny. – W rządowym Krajowym Programie Kolejowym do roku 2030 z perspektywą do roku 2032 nie jest ujęte zadanie dotyczące rewitalizacji linii nr 103 – przypomina tymczasem Szymon Huptyś, p. o. dyrektora w Biurze Prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Szans na przebudowę urząd upatruje w ujęciu przedsięwzięcia w dokumentach planistycznych samego PKP PLK. Zakładają one potencjalne odtworzenie przejezdności w perspektywie roku 2040. – Dodatkowo zarządca infrastruktury realizuje również projekt pod nazwą Wstępne studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce. W jego ramach w wyniku dotychczasowych analiz uznano za zasadne przywrócenie parametrów konstrukcyjnych linii – zauważa nasz rozmówca. Oznacza to dopuszczenie ruchu z prędkością 120 km/godz. z ograniczeniami na konkretnych odcinkach do 60-80 km/godz.
Czy powinna powstać nowa łącznica?
– Przywrócenie tych parametrów umożliwiłoby obsługę miejscowości położonych wzdłuż linii oraz zapewniłoby skomunikowanie z innymi pociągami regionalnymi m. in. na stacjach Trzebinia, Spytkowice i Wadowice – ocenia przedstawiciel marszałka. Dodaje on, że zgodnie z przywoływanymi analizami zasadne byłoby dobudowanie jednotorowej łącznicy w rejonie Spytkowic, która umożliwiałaby przejazd pomiędzy liniami 103 i 94 Kraków Płaszów – Oświęcim. Krótki odcinek Spytkowice Kępki – Miejsce pozwalałby na uniknięcie zmiany kierunku jazdy w drodze z kierunku Krakowa i Skawiny w stronę Alwerni i Trzebini.
UMWM podkreśla, że kwestia remontu trasy z Wadowic do Trzebini i wznowienia na niej ruchu jest istotna z punktu widzenia lokalnych społeczności. Przypomina, że w kwietniu zawiązała się Koalicja 103, w ramach której samorządy, przedsiębiorcy i społecznicy wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury o ujęcie inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym. Odpowiedź resortu miała jednak być negatywna. Jeśli ostatecznie remont uda się przeprowadzić, województwo chce włączyć linię do systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). – Walka z wykluczeniem komunikacyjnym jest naszym ważnym celem – deklaruje Szymon Huptyś. Jednym ze sposobów przeciwdziałania temu zjawisku w obliczu braku przejezdności wybranych tras jest utworzenie autobusowych linii dowozowych obsługiwanych przez Koleje Małopolskie.