Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Małopolska z Acatusami. Cena nie za niska?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Małopolska z Acatusami. Cena nie za niska?
Pesa jest faworytem przetargu na dostawę 12 pojazdów dla rozwoju Kolei Małopolskich. Producent zaoferował cenę niższą o 29,9% względem pierwotnego kosztorysu, zbliżając się do granicy, po przekroczeniu której mógłby pojawić się zarzut rażąco niskiej ceny. Pesa, która chce dostarczyć pojazdy z rodziny Acatus Plus, jest jednak spokojna o swoją ofertę i cieszy się z zamówień przypadających na nową perspektywę unijną.

Jak pisaliśmy, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego otworzył oferty w przetargu na dostawę 12 pojazdów dla rozwoju Kolei Małopolskich. W skład zamówienia wchodzi osiem 4-członowych i cztery 5-członowe, a także pakiet serwisowy. Przetarg zawiera prawo opcji na kolejne dwa pięcioczłonowe składy i dwa czteroczłonowe. O zamówienie rywalizują Pesa i Newag, przy czym bydgoski producent zaoferował zarówno niższą cenę, jak i dłuższy okres gwarancji.

Pesa chce dostarczyć Acatusy Plus. – Od ponad dwóch lat, uczestnicząc w postępowaniach przetargowych, oferujemy klientom pojazdy z rodziny Acatus Plus w różnych konfiguracjach. Pojazdy dla woj. małopolskiego – jeżeli zamawiający uzna nasza ofertę za najkorzystniejszą – będą pierwszymi jednostkami z tej rodziny, które uzyskają zezwolenie na dopuszczenie z pełną zgodnością z przepisami TSI – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy. – Ponadto pojazdy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów: rozbudowany system informacji pasażerskiej czy Wi-Fi – zachwala Żurowski.

Cena bardzo niska?

Bydgoski producent jest gotowy zrealizować zamówienie za blisko 293 mln zł brutto. Warto zauważyć, że oferta jest niższa dokładnie o 29,9% od ceny rynkowej, ustalonej na podstawie rozpoznania rynku, które w lipcu przeprowadził zamawiający. Urząd Marszałkowski zwrócił się do czterech firm produkujących tabor o podanie wstępnej oferty cenowej na podstawie skróconego opisu przedmiotu zamówienia, zakładającego zakup 16 pojazdów wraz z obsługą serwisową. – Zamawiający otrzymał oferty cenowe od trzech firm i dokonał szacowania wartości zamówienia z uwzględnieniem ostatecznych ilości i terminów wykonania zamówienia na podstawie uśrednienia cen jednostkowych uzyskanych z rynku (wraz z opcją) – informuje Urząd. Szacunkową wartość zamówienia wyceniono na 339 mln zł netto (w tym wartość podstawowa zamówienia 253 mln złotych), czyli 417 mln zł brutto.

Pesa zbliżyła się do progu 30%, po przekroczeniu którego mówi się o możliwej, rażąco niskie cenie. – Kwota, jaką zaoferowała nasza spółka faktycznie różni się o 29,9% od szacunkowego budżetu zamawiającego opublikowanego z ogłoszeniem o udzielenie zamówienia publicznego. Należy jednak zwrócić uwagę, że faktyczna wartość środków, jakimi dysponuje zamawiający, została odczytana przed złożeniem ofert, wyniosła 319.125.000 zł. A to oznacza, że różnica w wartości oferty Pesy w odniesieniu do faktycznego  budżetu przeznaczonego na realizację zamówienia wynosi 8,3% – zwraca uwagę Żurowski. 

Producent jest pewny poprawnej wyceny swojej oferty. – Cena została skalkulowana i podana zgodnie z wymogami SIWZ. Co do szczegółów, stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa – zapewnia Żurowski. Nie wiadomo jeszcze jak potraktuje to Urząd Marszałkowski. – Zamawiający w tej chwili bada oferty – informuje biuro prasowe samorządu.

- Trwa analiza złożonych ofert. Jest zbyt wcześnie, aby mówić o tym kto wygrał przetarg. Obydwie oferty mieszczą się w budżecie Urzędu Marszałkowskiego. Musimy spokojnie poczekać na ogłoszenie wyników przetargu – mówi Urszula Makosz z Newagu.

Rok 2016 będzie trudny. Co z opcją?

Faktyczna wartość środków przeznaczonych na realizację zamówienia wynika z kwot, jakie są zawarte w dokumentach finansowych projektu, wpisanego do Regionalnego Projektu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przy cenie podanej przez Pesę samorząd mógłby - o ile wybierze tę ofertę - skorzystać też z prawa opcji, ale w tej sprawie nie ma jeszcze decyzji. – Zamawiający podejmie decyzję w terminie zgodnym z projektem umowy – informuje Urząd. Opcja zapisana w przetargu może zostać wykorzystana między 1 stycznia 2017 r. a połową lutego 2017 r.

Walka o zamówienie i ceny nie dziwią, biorąc pod uwagę sytuację na rynku. – Jak wiadomo rok 2016 będzie trudny dla całej branży kolejowej – zauważa Żurowski. Wynika to z okresu przejścia między jedną a drugą perspektywą finansową, który nie będzie płynny. – Koniec roku 2015 to czas rozliczania projektów współfinansowanych ze środków UE, tym samym zarówno my, jak i inni producenci mamy kumulację zamówień z czasem dostawy przypadającym na koniec tego roku. W kolejnych latach mamy co prawda zamówienia do odbiorców zagranicznych, ale cieszy nas, że krajowi zamawiający tak szybko starają się zagospodarować środki płynące z nowej perspektywy finansowej UE – mówi Michał Żurowski.

Więcej o żłożonych ofertach na portalu MONITOR.

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleją do Kraków Airport. Komfort dojazdu ułatwia wybór

Infrastruktura

Świętokrzyski Acatus Plus wreszcie gotowy [zdjęcia]

Tabor i technika

Wciąż nie wiadomo kto dostarczy 12 ezt dla Małopolski

Biznes

Wciąż nie wiadomo kto dostarczy 12 ezt dla Małopolski

ms, Rynek-Kolejowy.pl 19 stycznia 2016

Acatus dla świętokrzyskiego

Tabor i technika

Acatus dla świętokrzyskiego

wu, Rynek Kolejowy 03 sierpnia 2015

Zobacz również:

Koleją do Kraków Airport. Komfort dojazdu ułatwia wybór

Infrastruktura

Świętokrzyski Acatus Plus wreszcie gotowy [zdjęcia]

Tabor i technika

Wciąż nie wiadomo kto dostarczy 12 ezt dla Małopolski

Biznes

Wciąż nie wiadomo kto dostarczy 12 ezt dla Małopolski

ms, Rynek-Kolejowy.pl 19 stycznia 2016

Acatus dla świętokrzyskiego

Tabor i technika

Acatus dla świętokrzyskiego

wu, Rynek Kolejowy 03 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5