NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Luxtorpeda 2.0 bez linii Łódź – Warszawa

| Kasper Fiszer 12.08.2016 254

Luxtorpeda 2.0 bez linii Łódź – Warszawa
Pociąg z Łodzi do Warszawy.fot. Kasper Fiszer.
Zmiany w tzw. planie Morawieckiego objęły również program Luxtorpeda 2.0. Wypadł z niego pomysł na budowę aglomeracji łódzko-warszawskiej w oparciu o kolej. MIR przekonuje, że mimo to podróżujący pomiędzy dwoma największymi miastami centralnej Polski mogą zyskać na wdrożeniu planu w życie.
W ogłoszonym w lutym zarysie programu wspierania innowacyjnych inwestycji Ministerstwo Rozwoju pod kierunkiem Mateusza Morawieckiego zaanonsowało plany dotyczące połączeń pomiędzy Łodzią a Warszawą. Choć ogólnikowe hasło nie doczekało się konkretyzacji, na bazie linii kolejowej łączącej te dwa miasta powstać miała aglomeracja łódzko-warszawska. Ambitny cel miał stać się jednym z fundamentów branżowego programu Luxtorpeda 2.0.

Luxtorpeda dotrze do Łodzi, ale nie bezpośrednio?

Niedawno resort zaprezentował pełną treść dokumentu o nazwie Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w wersji przeznaczonej do konsultacji społecznych. Najważniejszą zmianą odnoszącą się do sektora kolejowego wydaje się rezygnacja z budowy aglomeracji łódzko-warszawskiej. Jeden z przedstawianych na początku roku filarów mającej pchnąć polskie kolejnictwo w przyszłość Luxtorpedy nie znalazł się w ogóle w aktualnej wersji dokumentu.

MR nie precyzuje przyczyn zarzucenia tego pomysłu. – Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wskazuje kierunki rozwoju Polski w perspektywie średniookresowej. W dokumencie wskazano projekty strategiczne, a wśród nich projekty flagowe. W przyszłości działania, które będą realizowane w ramach projektu Luxtorpeda 2.0, mogą przyczynić się do zbliżenia Łodzi i Warszawy – stwierdza jedynie w odpowiedzi na nasze pytania Aleksandra Serkowska z departamentu komunikacji Ministerstwa Rozwoju.

Decyzja o KDP do 2020 r.

Linia Łódź – Warszawa ma więc być obecnie nie jednym z motorów napędowych zmian, a jedynie potencjalnym beneficjentem rozwoju osiągniętego dzięki innym priorytetom. Trudno jednak wskazać jednoznacznie, co konkretnie stracą korzystający z najważniejszej osi komunikacyjnej centralnej Polski. Nie sposób stwierdzić także, jak korekta tzw. planu Morawieckiego może wpłynąć na rozwój samej Łodzi, która miałaby skorzystać na ewentualnym zbliżeniu się do stolicy.

Jak podkreśla przedstawicielka MR, Łódź i Warszawę mogłaby połączyć oprócz kolei konwencjonalnej także linia KDP. – Zgodnie z projektem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz z obowiązującą Strategią Rozwoju Transportu decyzja w sprawie budowy kolei dużych prędkości zostanie podjęta do 2020 r. – przypomina Aleksandra Serkowska. – Obecnie prowadzone są prace studialne w tej sprawie – dodaje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (2135)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (2135)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5