Zakończyły się konsultacje społeczne planu transportowego dla województwa lubuskiego. Dokument postuluje znaczący rozwój w najbliższych latach kolei w regionie – zwłaszcza w zakresie połączeń międzywojewódzkich i transgranicznych. Należy zauważyć, że szereg z postulatów zawartych w planie zacznie być realizowany już w najbliższych miesiącach.
W projekcie planu wprost zapisano, że w najbliższych latach należy dążyć do zwiększenia ilości transgranicznych i międzyregionalnych połączeń komunikacyjnych, w szczególności kolejowych Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry z sąsiednimi aglomeracjami: Wrocławiem, Poznaniem, Szczecinem i Berlinem. Dlatego też, jak podkreślili autorzy planu, działania władz województwa powinny być ukierunkowane będą na ścisłą współpracę z organizatorami przewozów na obszarach przyległych do województwa lubuskiego – przede wszystkim w zakresie połączeń z Zielonej Góry do Poznania, Wrocławia, Szczecina, Jeleniej Góry oraz z Gorzowa do Poznania i Piły. Należy jednak w tym miejscu zwrócić uwagę, że poprawa oferty w przewozach międzywojewódzkich nastąpi już w tym roku: wraz ze zmianą rocznego rozkładu w grudniu 2014 r., przybędzie bezpośrednich pociągów łączących zarówno Zieloną Górę, jak i Gorzów z Poznaniem.
Rozwijać połączenia międzynarodowe
W planie transportowym zwrócono też uwagę, pomiędzy woj. lubuskim i Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia oraz MIR uzgadniane mają być możliwości wdrażania bezpośrednich połączeń realizowanych w kierunku Niemiec, w szczególności w relacjach: Zielona Góra – Frankfurt (Oder) – Berlin, Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn – Berlin, Zielona Góra – Guben – Cottbus, Frankfurt – Rzepin – Zbąszynek – Poznań, Legnica – Żagań – Forst – Cottbus. Tu też należy zwrócić uwagę, że zapisy planu są zbieżne z deklaracjami władz województwa, które chcą jak najszybciej uruchomić bezpośrednie połączenie kolejowe Gorzowa z Berlinem.
Plan sygnalizuje też konieczność konsultacji z MIR zmian w ofercie bezpośrednich połączeń stolic województwa z Warszawą. Na tym polu niedługo również zajdą pozytywne zmiany. Jak już informowaliśmy na portalu „RK”, od grudnia w ofercie PKP Intercity ma się pojawić nowy dzienny pociąg TLK z Warszawy do Gorzowa, zwiększy się także z 2 do 3 liczba bezpośrednich pociągów z Warszawy do Zielonej Góry.
Autorzy planu sugerują też m.in. dążenie do modernizacji „nadodrzanki”, czyli trasy C-E59 Wrocław – Zielona Góra – Szczecin. W krajowych dokumentach linię tę określa się jako dedykowaną dla pociągów towarowych i planuje się dokonanie prac remontowych zwiększających prędkość na całej trasie do 120 km/godz. Lubuski plan transportowy sygnalizuje jednak, że należy dążyć do lokalnego podwyższenia przez PKP PLK tej prędkości dla lekkich zespołów trakcyjnych.
Co najmniej 6 par pociągów to oferta optymalna
W dokumencie znalazły się też zapisy o konieczności – w związku z rosnącymi oczekiwaniami społecznymi dotyczącymi zapewnienia powszechnej dostępności do usług transportowych – dalszych inwestycji w nowoczesny tabor. Postuluje się też m.in. wdrażanie zintegrowanych systemów taryfowych, budowę węzłów przesiadkowych, rozwój systemów informacji pasażerskiej, promocję transportu publicznego, a także uruchomienie nowych połączeń. W tym kontekście, w planie transportowym zwrócono uwagę, że najlepsze wyniki potoków pasażerów uzyskuje się na liniach, gdzie ilość pociągów w dobie jest nie mniejsza niż 6 par.
Reaktywacje: Leszno – Głogów – Żagań, Rzepin Międzyrzecz – Rzepin, Zielona Góra – Guben?
W związku z – jak to podkreślono – ograniczonymi możliwościami finansowymi województwa, należy dążyć w wariancie minimalnym do utrzymania obecnej oferty, a w wariancie rozwojowym – do reaktywacji linii zamkniętych w ruchu pasażerskim i zwiększenia liczby pociągów na czynnych liniach. Przy czym podkreślono wyraźnie, że nawet w wariancie minimum należy reaktywować przewozy pasażerskie na trasach Zielona Góra – Czerwieńsk – Guben (2 pary; w wariancie rozwojowym – 4 pary do Cottbus), Rzepin – Międzyrzecz (2 pary, w wariancie rozwojowym – wydłużenie relacji do Frankfurtu oraz, w sezonie turystycznym, do Międzychodu), a także, na co bardzo naciskają lokalni politycy i samorządowcy, Głogów – Wschowa – Leszno (5 par). W wariancie rozwojowym rekomendowano natomiast reaktywację pociągów na trasie Żagań – Głogów, po rewitalizacji linii i podniesieniu prędkości do 80 km/godz. Praktycznie na wszystkich czynnych trasach rekomendowano przeprowadzenie prac remontowych, mających na celu utrzymanie lub podniesienie prędkości do 100-120 km/godz. Wspomniano też o konieczności utworzenia kolei aglomeracyjnej w Zielonej Górze.
Na etapie konsultacji społecznych uwzględniono m.in. wniosek marszałka woj. dolnośląskiego, by dopisać do planu, że na trasach „stycznych” z innymi województwami dążyć się będzie do utworzenia – tak samo jak na trasach wewnątrz województwa – oferty nie gorszej niż 6 pociągów na dobę. Uwzględniono też m.in. wniosek, iż należy dążyć do utworzenia bezpośrednich połączeń z Żagania/Żar do Gorzowa i Kostrzyna.