Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Lubelskie: Proponowane zmiany w sieci kolejowej regionu

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-02-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lubelskie: Proponowane zmiany w sieci kolejowej regionu
fot. jar (2014)Kadr z odcinka Kraśnik - Zaklików linii nr 68
Dwa dokumenty koncepcyjne i programowe opracowane przez administracje centralną wskazują na uzupełnienie oraz rewitalizację linii w regionie lubelskim. Gdyby zamierzenia zostały zrealizowane, sieć kolejowa zostałaby uzupełniona o kilka nowych linii oraz odcinków prostujących niekorzystny przebieg istniejących tras.

Według danych statystycznych na terenie województwa lubelskiego eksploatowanych jest 1047 km normalnotorowych linii kolejowych. Większość z nich jest jednotorowych (667 km). Trasy zelektryfikowane mają długość 416 km. Długość linii na 100 km2 powierzchni regionu wynosi 4,2 km i jest to jedna z najniższych wartości w kraju (średnia to 6,3 km/100 km2). Ponadto użytkowane są odcinki linii szeroko- (w tym LHS) i wąskotorowych. W ostatnich latach zaproponowano rozwój regionalnej sieci dróg kolejowych.

Inwestycje związane z budową CPK

Uchwalona w 2017 r. przez Radę Ministrów Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej zakłada rozbudowę sieci kolejowej. Na Lubelszczyźnie proponowana jest poprawa komunikacji między Lublinem a większymi miastami regionu – Białą Podlaską i Zamościem, a także lepsze skomunikowanie z siecią kolejową województw mazowieckiego i podlaskiego oraz podkarpackiego. Według koncepcji ma powstać (częściowo w śladzie linii nr 7) trasa Świdnik – Zamość – Tomaszów Lubelski o długości 99 km. W północnej części regionu wskazywana została budowa odcinka Milanów – Biała Podlaska – Fronołów (80 km). Wskazano również przedsięwzięcie polegające na skróceniu przebiegu (obecnie modernizowanego i elektryfikowanego) odcinka Kraśnik – Zaklików (21 km) linii nr 68, stanowiącego fragment drogi kolejowej łączącej Lublin z Rzeszowem.

Postulowane inwestycje wpisują się w określoną przez Mikołaja Wilda, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, grupę inwestycji pn. "Solidarność", które "służą likwidacji obszarów wykluczenia transportowego i są niezbędnymi infrastrukturalnymi przedsięwzięciami polityki wyrównywania szans rozwojowych obszarów peryferyjnych". W odpowiedzi na interpelację w sprawie budowy nowych linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego, zgłoszoną przez posła Adama Andruszkiewicza, wskazał również, że „we wschodniej części kraju, w ramach realizacji tego komponentu zadań, należy przewidzieć budowę uzupełnień sieci kolejowej niezwiązanych z bezpośrednimi połączeniami z CPK, ale umożliwiających uruchomienie połączeń obwodowych w stosunku do „szprych” wychodzących z CPK – dla bezpośredniego skomunikowania głównych ośrodków Polski Wschodniej: Białegostoku, Lublina i Rzeszowa”. Zgodnie z przytoczoną odpowiedzią na interpelację inwestycje powinny zostać zrealizowane do 2027 r., czyli końca przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.

Kolej+ w regionie

Województwo lubelskie może także zyskać na realizacji rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. W materiałach opublikowanych przez Ministerstwo Infrastruktury rozważa się wykonanie dwóch inwestycji, w tym jednej polegającej na budowie nowej „drogi żelaznej”. Zadanie pn. „Budowa nowego połączenia kolejowego Lublin – Zamość” zakłada uruchomienie nowej linii kolejowej na odcinku Trawniki – Zamość. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, projekt wpisuje się w inwestycję związaną z CPK. Druga z wymienionych inwestycji to rewitalizacja czynnej linii nr 81 Chełm – Włodawa.

Województwo lubelskie wnioskuje

W związku z nową perspektywą Unii Europejskiej w ramach prac planistycznych prowadzonych w PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego zgłosił swoje propozycje dotyczące inwestycji kolejowych. Z informacji podanych przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że samorząd województwa zgłosił dwa przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci kolejowej – „budowa mostu kolejowego na rzece Bug w Orchówku k/Włodawy oraz budowa linii kolejowej szerokotorowej relacji Orchówek k/Włodawy – Zawada” oraz „ prace dotyczące dobudowy i korekty linii kolejowych w celu poprawy dostępności transportu kolejowego”. Pierwsze z wymienionych przedsięwzięć, przynajmniej w części dotyczącej budowy przejścia granicznego w Orchówku, zostało już wpisane do wojewódzkich dokumentów planistycznych i strategicznych. Drugie zaś łączy się z planowanymi inwestycjami w ramach CPK i Kolej+, zwłaszcza z korektą połączenia kolejowego Lublin – Zamość.

Należy odnotować, że samorząd proponuje również realizacje prac na istniejącej sieci linii kolejowych, takich jak kontynuacja przebudowy linii nr 7 na jej wschodnim odcinku, modernizacji linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne oraz nr 72 Zawada – Hrubieszów. Inwestycje wpisujące się w skrócenie czasu przejazdu z Lublina do Zamościa wpisane są na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r., a PKP PLK jest na etapie pozyskiwania dokumentacji przedprojektowej. W kontekście tych prac rozważa się budowę łącznicy omijającej od wschodu stację Zawada, istotnie skracającej czas przejazdu między miastami o największej liczbie mieszkańców w regionie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij