Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lubelskie nowe pociągi będą tylko dwuczłonowe. Dlaczego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
15-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Lubelskie nowe pociągi będą tylko dwuczłonowe. Dlaczego?
Fot. Marian Gosik (za zgodą PolRegio)Dwuczłonowy Impuls na Mazurach
Województwo lubelskie zamierza rozpisać przetarg na zakup 11 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wątpliwości w tym konkursie ofert wzbudza długość zamawianych pojazdów oraz konieczność przygotowania ich do obsługi wysokich peronów, których… na Lubelszczyźnie w zasadzie brak.

O przetargu rozpisanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego piszemy w tekście "Lubelskie zamawia 11 elektrycznych dwuczłonowych pociągów". Nasze wątpliwości wzbudził fakt zamawiania tak krótkich składów, pomimo uwag innych marszałków, którzy po pierwszych doświadczeniach z nowym taborem, zazwyczaj decydują się na zakup dłuższych pociągów.

Choćby dlatego, że nowe pociągi, w połączeniu z odnowioną infrastrukturą (o inwestycjach na Lubelszczyźnie piszemy tutaj) i sensowną ofertą, potrafią przynieść tzw. „klęskę urodzaju” w przewozach. Z taką sytuacją mamy do czynienia np. na linii z Wrocławia do Trzebnicy, czy z Poznania do Wągrowca, gdzie obecnie potrzeba już taboru znacznie pojemniejszego niż dwuczłonowy.

Krótkie ezt wystarczą, ostatecznie można je łączyć

Lubelskie uważa jednak, że dobrze przemyślało zakupy. Przed przetargiem prowadziło zresztą dialog techniczny z producentami, co miało pozwolić mu dobrze przygotować zamówienie.

– Pojemność składów objętych przetargiem na 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych dostosowana jest do najczęściej występujących potoków pasażerskich na terenie województwa lubelskiego (z zachowaniem pewnej rezerwy). Organizator przewozów dysponuje już obecnie pięcioma ezt serii EN57AL o większej ilości miejsc – napisała w odpowiedzi na pytania „RK” Beata Górka, rzecznik prasowy lubelskiego marszałka, dodając, że podobną pojemność oferują pojazdy serii EN57 należące do Przewozów Regionalnych, które kursują po liniach regionalnych w województwie. Jeśli zajdzie potrzeba nowe ezt będzie można zresztą łączyć.

– Należy zwrócić także uwagę, że pojazdy zamawiane przez województwo lubelskie będą mogły kursować w trakcji ukrotnionej (czyli po dwa lub trzy pojazdy) – odpowiada Beata Górka.

Pociągi do wysokich peronów?

Z jakiego powodu urząd wymaga dostawy pociągów z możliwością obsługi tak peronów o wysokości 1000 mm, których nie ma obecnie w województwie lubelskim?

– Zapis tej treści pojawił się w wyniku przeprowadzonej konsultacji z przyszłym użytkownikiem (będą nim Przewozy Regionalne – dop. red.). W warunkach polskich występują także perony o wysokości od 800 do 1000 mm powyżej główki szyny, które znajdują się m.in. w rejonie węzła warszawskiego. Nie można wykluczyć, że w okresie życia ezt, które szacowane jest na co najmniej 30 lat, wystąpi potrzeba obsługi peronów o takiej wysokości – odpowiada rzecznik.

Przypomnijmy – takie nowe pociągi, przystosowane do obsługi peronów o wysokości od 300 do 960 mm ma w Polsce tylko PKP SKM Trójmiasto. Dwa Impulsy jeżdżą jednak niemal wyłącznie na terenie Trójmiasta, gdzie wysokie perony są standardem. W aglomeracji warszawskiej Koleje Mazowieckie dysponują nowym taborem, którego podłoga znajduje się na wysokości 760 mm. Być może województwo lubelskie także pójdzie tym tropem, orzekając, że podłogą znajdująca się niżej, jednocześnie umożliwi obsługę wyższych peronów i zapewni komfort wsiadania pasażerów tam, gdzie głównie pojadą nowe ezt.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pomorskie przygotowało duże zakupy taborowe. Aż 44 pojazdy

Tabor i technika

Pomorskie przygotowało duże zakupy taborowe. Aż 44 pojazdy

Jakub Madrjas 08 września 2020

Świętokrzyskie zamawia dwa nowe ezt-y

Tabor i technika

Świętokrzyskie zamawia dwa nowe ezt-y

Przemysław Farsewicz 22 grudnia 2017

PKP Intercity z jedną drogą ofertą na 55 wagonów. Bez Pesy i Newagu

Tabor i technika

Samorząd Wielkopolski z jedną ofertą na spalinowe pojazdy

Tabor i technika

Zobacz również:

Pomorskie przygotowało duże zakupy taborowe. Aż 44 pojazdy

Tabor i technika

Pomorskie przygotowało duże zakupy taborowe. Aż 44 pojazdy

Jakub Madrjas 08 września 2020

Świętokrzyskie zamawia dwa nowe ezt-y

Tabor i technika

Świętokrzyskie zamawia dwa nowe ezt-y

Przemysław Farsewicz 22 grudnia 2017

PKP Intercity z jedną drogą ofertą na 55 wagonów. Bez Pesy i Newagu

Tabor i technika

Samorząd Wielkopolski z jedną ofertą na spalinowe pojazdy

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5