NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Lubelskie: Jaka jest szansa na połączenia krajowe do Dorohuska?

| jar, Rynek Kolejowy 23.08.2018 2,9k

Lubelskie: Jaka jest szansa na połączenia krajowe do Dorohuska?
Pociąg Kiev Express na terenie Chełma w 2010 r.fot. jar
Od niespełna dwóch lat pociągi pasażerskie nie obsługują żadnej ze stacji linii nr 7 położonych między Chełmem a granicą państwa. Dzieje się tak, mimo że kursują tamtędy do trzech pociągów międzynarodowych dziennie. PKP Intercity nie zdradza planów na przyszłość dotyczących odcinka Chełm – Dorohusk.
Pociągi tylko do przejazdów przez granicę

Odcinek Chełm – Dorohusk linii nr 7 o długości ok. 21 km nie jest obecnie obsługiwany w komunikacji krajowej. Ostatnie dostępne pociągi dla podróżnych wsiadających w Dorohusku zlikwidowano w grudniu 2016 r. Około rok wcześniej wstrzymano obsługę połączeń regionalnych. Jeszcze w pierwszych dniach grudnia 2015 r. 2 pary pociągów regionalnych zatrzymywały się na przystanku Chełm Cementownia oraz stacjach Brzeźno, Wólka Okopska oraz Dorohusk. Likwidację połączeń należy łączyć z niewielką liczbą podróżnych korzystających ze składów przewoźników, a ta była wynikiem dużej konkurencji ze strony przewoźników drogowych, niekorzystnej lokalizacji peronów względem pobliskich miejscowości oraz niewielkiej liczby kursujących pociągów.

Mimo wstrzymania kursowania pociągów obsługujących ruch krajowy, po trasie jeżdżą składy PKP Intercity obsługujące połączenia krajowe. Spółka uruchamia pociąg Kiev Express łączący stolice Polski i Ukrainy. Dodatkowo, od stosunkowo niedawna, funkcjonują połączenia Chełma z Kowlem i Zdołbunowem – jedna para pociągów kursuje codziennie, druga w weekendy. Nawiasem mówiąc, nastąpi pogorszenie oferty. Z rozkładu opublikowanego na stronach Portalu Pasażera wynika, że od 3 września pozostanie tylko jedno połączenie do Zdołbunowa – weekendowy, popołudniowy pociąg zostanie zlikwidowany.

PKP IC poinformuje o planach w „niedalekiej przyszłości”

Kursowanie pociągów międzynarodowych po trasie bez krajowego ruchu pasażerskiego nasuwa pytanie o możliwość ich udostępnienia „krajowym” podróżnym. Jest ono o tyle zasadne, że Kiev Express już od stacji granicznej prowadzi wagony pociągu TLK Chełmianin, które od Chełma są już dostępne dla podróżnych. Natomiast przewozy Chełm – Kowel/ Zdołbunów realizowane są spalinowymi zespołami trakcyjnymi Kolei Ukraińskich, które z powodzeniem mogą obsługiwać ruch regionalny.

Na pytanie o możliwość przywrócenia obsługi odcinka Chełm – Dorohusk zapytaliśmy PKP Intercity. – O zmianach w rozkładzie jazdy, w tym planach dla odcinka Chełm – Dorohusk, PKP Intercity będzie informować w niedalekiej przyszłości – odpowiedział „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Mazur z Biura Prasowego PKP Intercity.

Odcinek poza krajowym planem transportowym...

Dokumenty planistyczne dotyczące transportu kolejowego nie dają zbytniego optymizmu co do możliwości przywrócenia połączeń. „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym” nie zakłada obsługi odcinka Chełm – Dorohusk. Dotyczy to zarówno scenariusza podstawowego, jak i pożądanego. Nie przewiduje się również organizowanej oferty sezonowej.

Natomiast powrót pociągów regionalnych w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie lubelskim” obwarowany został warunkami. Marszałek Województwa może zorganizować pociągi na tej trasie „po zapewnieniu współfinansowania przez organizatorów właściwych ze względu na zasięg przewozów (czyli Powiatu Chełmskiego i ewentualnie Gminy Dorohusk – przyp. jar) lub z uwagi na ważny interes społeczny”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5