NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Lubelskie: Budżety samorządów a kolej

| jar, Rynek Kolejowy 04.01.2018 2,3k

Lubelskie: Budżety samorządów a kolej
fot. jar
Przełom roku to czas uchwalania budżetów również przez samorządy różnych szczebli. Z dokumentów finansowych oraz doniesień mediów wynika, że zabezpieczono środki m.in. na zakup taboru kolejowego oraz utrzymanie kolejowych połączeń pasażerskich w regionie. Samorządy lokalne większych miast planują kontynuować realizacje bądź rozpocząć przedsięwzięcia „okołokolejowe”.
Samorząd wojewódzki

W projekcie budżetu na bieżący rok na kolej zapisano ok. 120 mln zł. Jednym z podstawowych zadań regionów jest organizacja i dofinansowanie kolejowych połączeń pasażerskich. Zakłada się utrzymanie połączeń na dotychczasowych trasach. Nie uwzględniono połączenia sezonowego Chełm – Włodawa, jednak w tym przypadku decyzja o jego uruchomieniu zapada wiosną, po wcześniejszych ustaleniach władz samorządów różnych szczebli ze spółką Przewozy Regionalne. Na dotację dla przewoźnika realizującego przewozy zaplanowano wydać 68 128 tys. zł, z czego ok. 12,3 mln zł to środki z Funduszu Kolejowego. Dotacja do realizacji przewozów służby publicznej będzie wyższa o ok. 3,5 mln zł względem planu na rok 2017.

W rozdziale „krajowe pasażerskie przewozy kolejowe” na inwestycje zarezerwowano środki 50 234 tys. zł, w tym ok. 33,3 mln zł to środki unijne. Trafią one na opracowanie i sfinansowanie projektu pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów pasażerskich organizowanych przez Województwo Lubelskie". Samorząd planuje za nie pozyskać nowe elektryczne zespoły trakcyjne. Więcej na temat przedsięwzięcia można przeczytać tutaj.

Okołokolejowe zadania większych miast

Większe miasta regionu planują lub będą kontynuować przedsięwzięcia okołokolejowe. Samorząd Chełma zamierza przebudować plac przed dworcem stacji Chełm. Jak poinformował „Dziennik Wschodni”, obok wymiany nawierzchni, nowego oświetlenia, urządzenia terenów zielonych i zainstalowania obiektów małej architektury, w ramach zadania zapowiadane jest wyeksponowanie historycznej lokomotywy parowej Ol49-34. Będzie ona dominantą placu.

W Lublinie realizowany jest projekt budowy dworca metropolitarnego. Centrum integrujące różne formy transportu zbiorowego, w tym połączenia kolejowe i autobusowe, jest na wczesnym etapie realizacji – niedawno zakończyły się konsultacje społeczne i zaproponowano koncepcję przedsięwzięcia. Natomiast na etapie robót budowlanych jest przebudowa ul. Grygowej, której część przebiega nad stacją towarową Lublin Tatary. W ramach inwestycji, będący w coraz gorszym stanie technicznym wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejscu wybudowane zostaną nowe niższe budowle, nad którymi zawiśnie sieć trakcyjna dla trolejbusów.

W Zamościu rozpoczną się realizacje inwestycji zapowiadanych już na naszym portalu. Będzie to budowa centrum przesiadkowego, integrującego różne formy komunikacji, w tym pociągi, autobusy, transport rowerowy i pieszy. Więcej na temat inwestycji można przeczytać tutaj. Rezultatem zadania pn. ”Przebudowa i remont obiektów infrastruktury usług społecznych w mieście Zamościu” ma być m.in. adaptacja dawnego dworca kolejowego Zamość do roli Centrum Integracji Społecznej, gdzie będzie odbywała się m.in. aktywizacja osób bezrobotnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5