LTG Infra, zarządzająca infrastrukturą spółka z Grupy LTG, przedłużyła umowę usługową z PKP Polskie Linie Kolejowe SA, polskim zarządcą infrastruktury, na świadczenie pomocy w razie wypadków kolejowych na europejskim torze o szerokości 1435 mm. Umowa przewiduje, że w razie potrzeby Polska zapewni Litwie pomoc techniczną. To ważny krok we wzmacnianiu wzajemnego zaufania i odporności infrastruktury.
– Niniejsza umowa to nie tylko dokument dotyczący pomocy technicznej. To wzajemne zobowiązanie w celu zapewnienia, że europejski tor 1435 mm będzie działał niezawodnie i bezpiecznie. Współpracując z polskim zarządcą infrastruktury, nie tylko wzmacniamy zdolność reagowania, ale także zaufanie między krajami. Jest to praktyczny krok, pokazujący, że jesteśmy gotowi współpracować, aby zapewnić ciągłość i odporność strategicznego połączenia, gdy jest to najbardziej potrzebne – powiedział CEO Grupy LTG Egidijus Lazauskas.
Według Piotra Wyborskiego, prezesa zarządu PKP PLK, przedłużenie umowy o współpracy z LTG Infra odzwierciedla wspólną odpowiedzialność stron za projekt
Rail Baltica. – Wspólnie budujemy bezpieczniejszą i bardziej odporną europejską sieć kolejową. Nasze zespoły i specjalistyczny sprzęt są w pełni przygotowane do wspierania operacji na Litwie, jeśli zajdzie taka potrzeba. To partnerstwo jest praktycznym krokiem w celu zapewnienia niezawodnego przepływu ruchu i wzmocnienia ogólnego bezpieczeństwa strategicznie ważnej trasy kolejowej w naszym regionie – podkreśla Wyborski.
Mimo że w ciągu ostatnich pięciu lat na linii tej nie doszło do żadnego wypadku, umowa jest kluczowa dla bezpieczeństwa infrastruktury. – Pokazuje to, że aktualne utrzymanie infrastruktury, które często jest niedofinansowane, jest jednak odpowiednie i przyczynia się do bezpieczeństwa i niezawodności ruchu. Inwestycje w utrzymanie są podstawowym elementem odporności, zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i w sytuacjach awaryjnych – mówi Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Infra.
Europejski tor jest obecnie wykorzystywany przez LTG Cargo do transportu towarów, przewozów projektowych i mobilności wojskowej. Pociąg intermodalny LTG Cargo kursuje trzy razy w tygodniu na trasie
Kowno – Łódź – Duisburg. Transport do i z Europy Zachodniej jest szczególnie wygodny, ponieważ nie ma potrzeby zmiany toru europejskiego na standardowy na granicy polsko-litewskiej, co pozwala zaoszczędzić czas i koszty.
LTG Infra ma również dwustronną umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na pojazd do diagnostyki infrastruktury, który regularnie sprawdza stan infrastruktury na torze 1435 mm. Polski i litewski zarządca infrastruktury ściśle współpracują w celu dalszego rozwoju infrastruktury kolejowej o europejskim standardzie, która zapewni szybsze i bardziej wydajne połączenia między krajami w przyszłości.
Rail Baltica to strategiczny projekt Grupy LTG i Unii Europejskiej oraz największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich. Polega on na budowie zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim standardzie, łączącej Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkową i Zachodnią. Inwestycja zapewni integrację regionalną, mobilność cywilną i wojskową oraz odporność systemu transportowego.