NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP IC: EP09 do 2028 roku. Co z przetargami na lokomotywy?

| Martyn Janduła 16.11.2016 207

PKP IC: EP09 do 2028 roku. Co z przetargami na lokomotywy?
Lokomotywa EP09Fot. Tomasz Falkiewicz, sm42.pl
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w odpowiedzi na interpelację posła Tomasza Kostusia przybliżyło szerzej plany PKP Intercity dotyczące lokomotyw. Z odpowiedzi wynika, że stopniowo spółka będzie wycofywać z eksploatacji lokomotywy EP09. Przewoźnik kupi 40 lokomotyw, w tym 10 dla prędkości 190 km/h.
Tomasz Kostuś, obecny poseł Platformy Obywatelskiej, a także były wicemarszałek w latach 2010-2014, wystosował do ministra infrastruktury i budownictwa interpelację w sprawie przyszłości taborowej PKP Intercity.

Dobre zmiany dla PKP IC

– PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych przewozach dalekobieżnych. Za rządów Platformy Obywatelskiej tj. w latach 2007 – 2015 spółka zrealizowała rozległy program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł. Dzięki niemu pasażerowie mogą podróżować na pokładach nowoczesnych pociągów ezt. Do zakupionych w 2008 r. 10 lokomotyw Husarz dołączyły nowe, spalinowe lokomotywy Gama oraz zmodernizowane lokomotywy SM42. Zasoby przewoźnika zostały powiększone również o 263 nowe lub zmodernizowane wagony – wylicza poseł.

Jak zaznacza, wszystkie inwestycje przyniosły znaczący wzrost liczby pasażerów korzystających z usług przewoźnika. W sumie z usług PKP Intercity 2015 roku skorzystało 31,2 mln klientów, czyli o 5,6 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej. W związku z jubileuszem działalności spółki oraz różnymi informacjami docierającymi do opinii publicznej poseł Kostuś zwrócił się do ministra z prośbą o udzielenie odpowiedzi odnośnie planów taborowych polskiego przewoźnika.

Odpowiedzi w imieniu ministra udzielił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Jedno z pytań dotyczyło planów w zakresie wycofywania z użytku lokomotyw EP09. Podsekretarz przedstawił cały harmonogram dotyczący ich eksploatacji.

Ostatnie EP09 za 12 lat

Lokomotywy elektryczne serii EP09, które obecnie są w posiadaniu PKP IC zostały wyprodukowane w latach 1987-1997. Naprawy rewizyjne lokomotyw z serii EP 09 wykonywane są co 370 000 kilometrów. – Spółka planuje ich eksploatację do terminu drugiej naprawy głównej. Po tym etapie nastąpi likwidacja lub odsprzedaż do innego przewoźnika – informuje Bittel. – Wyłączenia z ruchu z powodu osiągnięcia zakładanych resursów lokomotyw serii EP09 nastąpią w 2021 roku – 2 pojazdy, w 2025 roku – 34 pojazdy, w 2028 roku – pozostałe pojazdy – dodaje.

W miejsce wycofanych lokomotyw przewoźnik zamierza jednak zakupić nowe pojazdy. – Obowiązująca w Spółce Strategia Taborowa do 2020 roku zakłada zakup 40 lokomotyw – zaznacza podsekretarz.

Kiedy nowe elektrowozy?

W planach przewoźnika jest zakup 40 lokomotyw, o czym jako pierwszy informował "Rynek Kolejowy". Jak dowiadujemy się z odpowiedzi wiceministra, przewoźnik kupi 20 jednosystemowych elektrowozów o prędkości maksymalnej do 160 km/h (pisaliśmy o tym tutaj) i 10 elektrowozów wielosystemowych o prędkości do 190 km/h, a także 10 lokomotyw spalinowo-elektrycznych (lokomotywę tego typu przewoźnik zaprojektuje wspólnie z Pesą). – Ze względu na różne typy pojazdów, zostaną rozpisane trzy przetargi. Na przełomie 2016/2017 roku na lokomotywy jednosystemowe z prędkością do 160 km/h oraz lokomotywy elektryczno-spalinowe, a w 2017 roku na lokomotywy wielosystemowe z prędkością do 190 km/h – informuje Bittel.

W interpelacji padło również pytanie o plany modernizacyjne posiadanych obecnie lokomotyw elektrycznych. Poseł Kostuś postanowił zapytać o liczbę planowanych modernizacji pojazdów typu EU/EP07, które przystosowane zostaną do przejazdów z prędkością 160 km/h. Jak się okazało, według strategii taborowej do 2020 roku program uwzględnia taką modernizację dla 20 lokomotyw elektrycznych. – Realizację projektu PKP IC rozpoczęło od zainicjowania dialogu technicznego. Sam proces modernizacji przewidywany jest na lata 2017-2018 – dodaje Bittel.

Lokomotyw spalinowych nie brakuje

Poseł Kostuś zapytał również, czy występuje deficyt lokomotyw spalinowych w spółce oraz jak przedstawia się polityka zakupowa PKP Intercity w tej materii. – Aktualnie nie występuje deficyt lokomotyw manewrowych, jednakże spółka odnawia starzejący się park taborowy poprzez zakup nowych pojazdów i nie przewiduje zakupu używanych lokomotyw spalinowych – tłumaczy Bittel. Informuje jednak, że PKP Intercity planuje zakup 10 szt. nowych, lekkich lokomotyw manewrowych. – Opcjonalnie rozważany jest zakup lokomotyw w wersji „dual power”, czyli wyposażonych w agregat prądotwórczy i zasilanie z sieci 3kV DC (elektryczno-spalinowych). Lokomotywy tego typu posiadają wystarczające parametry trakcyjne i przyniosą znaczne oszczędności eksploatacyjne – dodaje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5