Firma Lokomotiv kupuje lokomotywę 111 Ed Gama Marathon bydgoskiej Pesy. To pierwszy elektrowóz wyprodukowany przez producenta. Użytkownikiem pojazdu dalej będzie Ecco Rail.
Pesa 111Ed Gama to pierwsza nowa lokomotywa, wybudowana przez bydgoskiego producenta. Egzemplarz przeszedł testy i został zaprezentowany na targach Innotrans w Berlinie w 2012 roku. Urząd Transportu Kolejowego wydał bezterminowe dopuszczenie do eksploatacji typu w lipcu ubiegłego roku. Od maja użytkownikiem pojazdu jest firma Ecco Rail. Nie zmieni się to po nabyciu pojazdu przez firmę Lokomotiv.
Gama 111Ed jest wyposażona jest w system Marathon oparty na agregacie prądotwórczym o mocy 400 kW, który pozwala na prowadzenie składów z prędkością do 40 km/h, ruszenie i prowadzenie składów, których masa brutto wynosi do 3500 t – uzyskanie minimalnego zasięgu lokomotywy na poziomie 40 km z bruttem do 3500 t. Im mniejsze brutto tym zasięg wzrasta, np. lokomotywa samodzielnie jest w stanie przejechać z prędkością 40 km/h dystans do 400 km.
Korzyści z systemu to m.in. możliwość wykonania prac manewrowych ze składem do 3500 t. Llokomotywa jest w pełni samowystarczalna w zakresie dostarczenia składu na miejsce docelowe. Nie musi ciągnąć oraz angażować dodatkowej lokomotywy manewrowej na miejscu docelowym. Eliminuje to konieczność utrzymywania dodatkowych lokomotyw manewrowych oraz płacenia podwykonawcy za prace manewrowe. W sytuacji awarii sieci trakcyjnej na szlaku lokomotywa ze składem nie musi czekać na jej usunięcie. Po opuszczeniu pantografów może przeprowadzić skład do miejsca, gdzie ponownie może przejść na zasilanie z trakcji.
Przypomnijmy, że pierwsza spalinowa Gama SU160-001 prowadzi pociągi pasażerskie od połowy ubiegłego miesiąca. Poza najnowszym nabytkiem PKP IC, w eksploatacji są już trzy lokomotywy spalinowe z platformy Gama bydgoskiej Pesy.