Zarządca infrastruktury kolejowej zapowiedział modernizację systemu informacji pasażerskiej w Koluszkach. Ma ona towarzyszyć budowie nowego dworca, którą przeprowadzą Polskie Koleje Państwowe. Istniejący budynek będzie wyburzony.
Właściciel dworca kolejowego w Koluszkach, Polskie Koleje Państwowe SA,
zapowiedział jego wyburzenie i budowę nowego obiektu w innej lokalizacji. Dziś budynek usytuowany jest na peronie nr 2 i nie da się do niego dojść, nie korzystając z przejścia podziemnego. Nowy dworzec stanie zaś przy ul. 3 Maja. Ma to skrócić drogę podróżnych, bo nie będzie konieczne pokonywanie sporego dystansu od wyjścia z tunelu do kasy i z powrotem, jeśli wybrany pociąg będzie odjeżdżał z innego peronu.
Nowy system informacji na peronach i w nowym dworcu Zmiany wymuszą więc pewne prace na samym peronie nr 2. Mają one zostać zrealizowane przez PKP SA. Równoległe inwestycje w obrębie stacji Koluszki zamierza przeprowadzić jednak również zasadniczy zarządca infrastruktury peronowej. – Planujemy modernizację systemu informacji pasażerskiej – zapowiada Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że szczegóły dotyczące zakresu zadania są obecnie opracowywane.
Należy się jednak spodziewać, że modernizacja będzie oznaczać koniec funkcjonowania peronowych tablic paletowych, tzw. klapek czy pragotronów (te zainstalowane w Koluszkach nie są wyprodukowane przez czechosłowacką firmę Pragotron). System informacji jest obecnie mieszany, bo oprócz tablic mechanicznych na stacji działają także elektroniczne wyświetlacze pokazujące jedynie godzinę odjazdu i stację docelową. Zamontowano je w przejściu podziemnym, które powstało w trakcie modernizacji stacji podczas pierwszego etapu prac na trasie z Łodzi do Warszawy.
Ostatnie „klapki” w regionie Po niedawnym wyłączeniu peronowych „pragotronów” na stacji Łódź Kaliska Koluszki są ostatnią w regionie łódzkim stacją, na której pasażerowie są informowani o odjazdach pociągów przy pomocy takich urządzeń. W skali kraju działają one jednak wciąż na stale zmniejszającej się, ale nadal sporej liczbie peronów. Z paletowych tablic informacyjnych pasażerowie korzystają m.in. w Brzegu. Należy spodziewać się, że modernizacja systemu informacyjnego obejmie również zapowiedzi głosowe. Komunikaty w Koluszkach wciąż wyczytywane są przez personel stacji, a nie – jak coraz powszechniej – przez system automatyczny oparty o syntezator mowy.
Na razie nie wiadomo, kiedy zapowiadane prace ruszą. – Rozmowy z PKP SA pozwolą na koordynację robót – powiedział nam jedynie Rafał Wilgusiak.