Bezpośrednie pociągi z Łodzi do Przemyśla i Chełma, więcej kursów do Warszawy z Dworca Kaliskiego i większa rola dworca Łódź Chojny — to najważniejsze w regionie zmiany w rozkładzie jazdy, które wejdą w życie 11 grudnia.
Na stronie http://nowy.rozklad-pkp.pl opublikowano już nowy roczny rozkład jazdy pociągów, który wejdzie w życie 11 grudnia. Choć nie jest to jeszcze ostateczna wersja rozkładu, nie uwzględnia także zmian czasowych, warto przyjrzeć się planowanym w regionie łódzkim kursom — tym bardziej, że w stosunku do aktualnego rozkładu jazdy przewidziano liczne zmiany.
Więcej z Kaliskiej
Gdy 15 października PLK zamknęła ruch na odcinku Łódź Widzew — Łódź Fabryczna, większość kursów z Warszawy do Łodzi została skrócona do leżącego na peryferiach miasta dworca Widzew. Większość pasażerów, znaczna część z nich codziennie, dojeżdżała na stację z odległych części miasta. Tylko nieliczne kursy skierowano bowiem na dworzec Łódź Kaliska. Niektóre jechały tam nie przez Chojny, a okrężną drogą — przez Zgierz i Łódź Żabieniec, co zajmowało około 40 minut.
W nowym rozkładzie jazdy na dworzec Łódź Kaliska skierowano większość pociągów odjeżdżających w kierunku Warszawy. W drodze na Widzew zatrzymają się na otwartym od miesiąca po dziesięcioletniej przerwie dworcu Chojny, który jest dobrze skomunikowany z południową częścią miasta. Wśród wydłużonych na Kaliską kursów znalazły się nie tylko składy dalekobieżne, ale także pociągi regionalne do Skierniewic.
Zmieni się też organizacja ruchu pociągów z kierunku Bydgoszczy na Śląsk. Inaczej niż obecnie, nie ominą one stacji Łódź Kaliska korzystając z torów pomiędzy Łodzią Widzewem a Zgierzem. Ze Zgierza pojadą na Łódź Kaliską, a stamtąd linią nr 25 przez Chojny (z postojem handlowym) i Olechów ominą Łódź Widzew.
Rzadziej do Łowicza
W zaledwie dwa i pół miesiąca po otwarciu zrewitalizowanej linii ze Zgierza do Łowicza spadnie liczba kursów korzystających z tamtej trasy, która stanowi też fragment alternatywnego połączenia z Łodzi do Warszawy. Po pozwalającej ominąć modernizowany odcinek ze Skierniewic do Warszawy Zachodniej linii nie pojadą bowiem pociągi TLK z kierunku Wrocławia do Warszawy. Od 15 października są one kierowane z Łodzi Kaliskiej przez Zgierz, Łowicz Przedmieście i Sochaczew. W nowym rozkładzie jazdy założono trasę przez Łódź Widzew, Koluszki i Sochaczew. Zaplanowano także postoje w Mokrej, skąd komunikacją miejską można dojechać do Skierniewic.
Ruch pociągów regionalnych na tej trasie nie ulegnie większym zmianom. Podobnie jak dziś, uruchamiane będzie sześć par kursów w relacji Łódź Kaliska — Łowicz. Z trasy będzie korzystać także jeden kurs interRegio.
Osobowym do Kłodzka
Zmieni się układ połączeń międzywojewódzkich do Wielkopolski i na Dolny Śląsk. W rozkładzie pozostaną trzy z czterech kursów pociągów Regio z Łodzi do Poznania przez Ostrów Wielkopolski. W kierunku Wrocławia pozostanie tylko jeden kurs Regio, ale za to wydłużony do Kłodzka. W stolicy Dolnego Śląska pociąg będzie skomunikowany ze składem do Jeleniej Góry. Oprócz tego założono jedną parę kursów z Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego. Większych zmian nie będzie na linii w kierunku Kutna.
Na Wschód interRegio
Powrócą bezpośrednie pociągi łączące Łódź ze wschodem kraju. Do Przemyśla wydłużony będzie codzienny pociąg interRegio Reymont, który obecnie kursuje tylko do Krakowa. Drugi skład interRegio łączący Łódź z Krakowem skierowany zostanie nietypową trasą — przez Częstochowę i Koniecpol. Weekendowe połączenie bezpośrednie z Chełmem zapewni wydłużony z Warszawy pociąg interRegio Prosna (obecnie w relacji Wrocław Główny — Warszawa Wschodnia). Do Lublina dotrze także jeden pociąg TLK. Utrzymane zostanie bezpośrednie połączenie z Białymstokiem.
Przewoźnicy wciąż nie ogłosili jeszcze ostatecznego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie 11 grudnia. Być może plan, który wejdzie w życie 11 grudnia, będzie się różnił od tego, który opublikowano w internetowym rozkładzie jazdy. O wszelkich zmianach w rozkładzie w regionie łódzkim będziemy informować na bieżąco.