Swoistą kontynuacją rewitalizacji linii nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa będzie zaplanowana już przebudowa przystanku Wolbórka w województwie łódzkim. Jej podstawowym efektem będzie podniesienie wysokości peronu, co ułatwi wsiadanie do zatrzymujących się tam pociągów Przewozów Regionalnych. Obecnie modernizowany jest natomiast tamtejszy przejazd kolejowy.
PKP PLK zapowiadają prace na jednym z przystanków, który nie został wyremontowany w ramach niedawnej tzw. rewitalizacji linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa. Mowa tu o przystanku Wolbórka, który w latach 1925 – 2009 nosił nazwę Czarnocin. Leży on pomiędzy stacjami Rokiciny i Baby, w 123. kilometrze linii.
Wyspowy peron będzie miał wysokość 76 cm – Poprawa komfortu obsługi podróżnych na przystanku Wolbórka została ujęta w ramach zadania „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM) – etap IV” – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Planowane jest podwyższenie peronu do wysokości 76 cm [nad główką szyny] oraz dostosowanie go do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Obecnie jesteśmy na etapie opracowania studium wykonalności dla tego zadania – dodaje.
Prace mają zostać przeprowadzone do 2023 r. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że nie weszły one w zakres zakończonej w 2015 r. inwestycji obejmującej kompleksowe prace na linii nr 1, bo przystanek remontowany był zaledwie kilka lat wcześniej. Zakres poprzedniego remontu nie odpowiadał jednak współczesnym oczekiwaniom, stąd konieczność przeprowadzenia dalszych robót.
Trwają warte ponad 1 mln zł prace na przejeździeToczące się aktualnie w Wolbórce prace budowlane nie mają natomiast związku z samym przystankiem kolejowym. – Dotyczą one modernizacji przejazdu kolejowo-drogowego prowadzonej w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap I – część przejazdowa”. Na przejeździe zostaną zamontowane nowe sygnalizatory świetlne i lepsze oświetlenie – zapowiada nasz rozmówca. Informuje też, że już zakończyła się wymiana nawierzchni drogowej i torowej.
– Trwają zaś przygotowania do montażu urządzeń sterowania ruchem. W tym celu prowadzone są roboty ziemne dla kabli sterujących sygnalizacją przejazdową – wskazuje przedstawiciel PKP PLK. Prace zakończą się w I kwartale 2019 r. Ich wykonawcą jest Biuro Wdrożeniowo-Projektowe „Sabel”, które za roboty dotyczące tylko tego jednego przejazdu otrzyma ok. 1,2 mln zł. – Łączna wartość całego projektu wynosi 267 mln zł. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewni modernizacja łącznie 182 przejazdów kolejowo-drogowych położonych na 73 liniach kolejowych w Polsce, w tym 13 przejazdów w województwie łódzkim, z czego czterech na linii nr 1 – przypomina Karol Jakubowski.