Partnerzy serwisu:
Biznes

Łódzcy radni: Łódź traci szanse na inwestycję logistyczną

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
06-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Łódzcy radni: Łódź traci szanse na inwestycję logistyczną
fot. Hatrans
Radni rządzącej Łodzią i województwem PO mocno krytykują decyzję o anulowaniu przetargu na sprzedaż przez Agencję Mienia Wojskowego terenu dawnej jednostki wojskowej przy ul. Pryncypalnej. Jak twierdzą, może to doprowadzić do wycofania się chińskiego inwestora zainteresowanego budową terminalu, a w ślad za tym – do utraty szansy na rozwój łódzkiego węzła logistycznego. Sprawy nie wyjaśniają lakoniczne komunikaty AMW.

W ocenie radnego Sejmiku Województwa Łódzkiego Marcina Bugajskiego odwołanie przetargu (o którym szerzej pisaliśmy tutaj) jest bardzo złą informacją dla Łodzi i regionu. – Decyzja będzie przyjęta przez Chińczyków bardzo negatywnie. Obawiam się reperkusji na skalę ogólnopolską. Nie sądzę, by Chińczycy byli zainteresowani dalszą współpracą z partnerem, który okazał się tak niewiarygodny – twierdzi Bugajski.

Lata wysiłków w próżnię?

– Wiele lat wysiłków samorządów miasta i regionu na rzecz zbliżenia z Chinami i rozwoju logistyki zostało zniweczonych. Dalszy rozwój połączenia kolejowego może odbywać się z pominięciem naszego regionu, a nawet całej Polski, co sprawi, że stracimy ogromne pieniądze i potencjał logistyczny – dodaje radny sejmiku.

– Trzeba pamiętać, że akurat inwestorzy chińscy są bardzo wrażliwi na sygnały płynące z organów władz centralnych, mogą więc potraktować decyzję AMW jako votum nieufności – podkreśla radny Mateusz Walasek. Niepokoi go fakt, że polsko-chińska spółka joint venture nie może kupić terenu nie dlatego, że przelicytował ją inny podmiot biznesowy, ale na skutek decyzji administracyjnej. Jego zdaniem dalszy rozładunek w terminalu należącym do innej firmy może w ogóle nie satysfakcjonować chińskiego partnera biznesowego – w konsekwencji może on opuścić nasze województwo i utworzyć końcową stację Jedwabnego Szlaku gdzie indziej, być może nawet poza Polską. – Jak wynika z informacji, które do nas docierają, zależy mu na terenie, nad którym sprawowałby kontrolę – co nie może dziwić, bo mowa o inwestowaniu ogromnych pieniędzy – dodaje radny.

Będzie stanowisko za przetargiem

Przewodniczący łódzkiej Rady Miejskiej Tomasz Kacprzak (PO) zwraca uwagę, że Łódź od lat dąży do pełnienia roli logistycznego centrum Polski. Kolej odgrywa w tych staraniach ważną rolę. – Połączenie Chengdu – Łódź pokazało, że kolej może być szybką i tanią alternatywą dla transportu morskiego. Dziś wszystkie nasze plany związane z chińskimi inwestycjami wskutek decyzji ministra Macierewicza stoją pod znakiem zapytania – przekonuje.

Radni PO zapowiadają, że nie będą w tej sprawie bezczynni. – Jeśli te informacje się potwierdzą, będziemy wnioskować o przyjęcie przez Radę Miejską stanowiska wzywającego do ponownego uruchomienia procedur, które stworzą możliwość zakupu terenu i budowy terminalu przy Pryncypalnej – deklaruje Walasek. Podobne stanowisko może zostać poddane pod głosowanie w sejmiku województwa. – Działamy w interesie mieszkańców, którzy chcą, by powstawały nowe miejsca pracy. Minister Macierewicz musi jasno powiedzieć, czy chce wspierać Łódź i rozwijać logistykę w naszym mieście, czy ma swoje pomysły, które będą oznaczały utratę szans rozwojowych – dodaje przewodniczący Rady.

AMW: „ponowna analiza”

Członkowie opozycyjnego klubu PiS starają się unikać tematu. – Adresatem pytań w tej sprawie powinna być Agencja Mienia Wojskowego. A podejmowanie przez Radę Miejską uchwał w sprawach poza kompetencjami łódzkiego samorządu budzi wątpliwości Urzędu Wojewódzkiego oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego – mówi radny PiS Łukasz Magin.

„AMW przeprowadzi – w uzgodnieniu z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i uwzględniając stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Rozwoju – ponowną analizę sposobu zagospodarowania tej nieruchomości. Wśród możliwych i rozważanych wariantów jest przetarg nieograniczony na jej sprzedaż po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy” - czytamy w krótkiej wiadomości przesłanej przez rzecznik AMW Małgorzatę Weber. Na pytanie o termin podjęcia wiążących decyzji przedstawicielka AMW nie odpowiedziała.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DB Schenker rozwija poznański oddział

Biznes

DB Schenker rozwija poznański oddział

DB Schenker 12 sierpnia 2023

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

Łódź: Hub logistyczny na Olechowie zwiększy przepustowość

Infrastruktura

Metrans wchodzi do Małaszewicz

Infrastruktura

Metrans wchodzi do Małaszewicz

Roman Czubiński 11 stycznia 2022

Chiny wstrzymały wyprawianie pociągów kontenerowych do Europy

Infrastruktura

Zobacz również:

DB Schenker rozwija poznański oddział

Biznes

DB Schenker rozwija poznański oddział

DB Schenker 12 sierpnia 2023

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

Łódź: Hub logistyczny na Olechowie zwiększy przepustowość

Infrastruktura

Metrans wchodzi do Małaszewicz

Infrastruktura

Metrans wchodzi do Małaszewicz

Roman Czubiński 11 stycznia 2022

Chiny wstrzymały wyprawianie pociągów kontenerowych do Europy

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij