
| Roman Czubiński ⚫ 12.12.2014 ⚫
211
Pogoda sprzyja, ale...
Budowa estakady rozpoczęła się w lipcu od południowej nitki. Po blisko pięciu miesiącach konstrukcja obiektu jest gotowa. - Trwają prace nawierzchniowe i wykończeniowe. Niestety, wymagają one dodatnich temperatur. Choć na ogół pogoda nam sprzyja, od czasu do czasu zdarza się seria dni z temperaturą ujemną. Wówczas musimy odczekiwać - wyjaśnia A. Sobociński.
Ostateczną, ścieralną warstwę trzeba kłaść w temperaturze 4-5 stopni Celsjusza. - Planujemy zrobić to jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia. Trzeba jednak uwzględnić jeszcze czasy wiązania spoiwa - kontynuuje przedstawiciel wykonawcy. Następnie robotnicy przystąpią do betonowania barier ochronnych. Po ich ukończeniu będą mogły rozpocząć się procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, które mogą potrwać nawet do miesiąca. - Ale jeśli urzędnicy będą nam sprzyjali, jest szansa na przyspieszenie - zastrzega A. Sobociński.
Wiadukty w czerwcu, tramwaje dopiero w październiku
Teoretycznie byłoby możliwe wpuszczenie kierowców na nowo wybudowany obiekt nawet w połowie stycznia (na podstawie tymczasowej organizacji ruchu). Wykonawca nie przejawia jednak tak wielkiego optymizmu. - Biorąc pod uwagę nieprzewidywalną pogodę, myślę, że estakadą będzie można jeździć na początku lub w połowie lutego. Wtedy też przełożymy na nią ruch z nitki północnej i rozpoczniemy prace przy budowie drugiego wiaduktu. Równocześnie nastąpi "odwrócenie" obecnej organizacji ruchu na Rondzie Inwalidów - zapowiada kierownik.
Taki termin rozpoczęcia prac daje - według przedstawiciela wykonawcy - gwarancję ukończenia wszystkich prac na wskazanym odcinku w terminie. W czerwcu obie nitki estakady powinny być już gotowe, włącznie z możliwością przechodzenia pod spodem. Druga nitka estakady powstanie szybciej, niż pierwsza, ponieważ odpadnie konieczność liczenia się w końcowej fazie z ujemnymi temperaturami.
Natomiast na częściowe choćby uruchomienie linii tramwajowej trzeba będzie poczekać do końca przebudowy całej Trasy W-Z - do października przyszłego roku. Możliwości przyspieszenia nie przewidziano w założeniach projektowych. Na razie na odcinku równoległym z estakadami została wykonana podbudowa torowiska, które ma mieć w tym miejscu postać pasa autobusowo-tramwajowego (szerokość 7 m). W kilku miejscach (np. między Rondem Inwalidów a wiaduktem kolejowym) na podkładach ułożono już szyny, w wielu innych miejscach odcinka widzewskiego trwa wykonywanie betonowych fundamentów pod torowisko.
Dlaczego estakada?
Budowa wiaduktów w miejscu, w którym Rokicińska nie krzyżuje się z żadną inną ulicą ani linią kolejową (dołem przebiega tylko ciąg pieszy) może budzić zdziwienie. Łódzki Zarząd Dróg i Transportu uzasadnia budowę obiektu koniecznością wyznaczenia legalnego przejścia dla pieszych (przed przebudową istniało tam bardzo uczęszczane przejście nielegalne) oraz przystanku autobusowo-tramwajowego przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu samochodowego (Rokicińska ma być głównym dojazdem z miasta do węzła autostrady A1).
Czy jednak, zamiast budować duży i drogi obiekt, nie lepiej było wyznaczyć przejście w poziomie jezdni zabezpieczone sygnalizacją świetlną? O związanych z tym kontrowersjach pisał już portal Transport Publiczny. Przypomnijmy: pomysł chwalili dyrektorzy osiedlowych szkół (oraz, co zrozumiałe, przedstawiciele ZDiT), a krytykowali radni ówczesnej opozycji (dziś jednak w koalicji z rządzącą PO) i eksperci łódzkich organizacji pozarządowych. - Podstawowym problemem jest koszt - prawdopodobnie kilkanaście milionów złotych lub trochę więcej. Jeśli pomyślimy, co można by zrobić z tymi środkami i jaki osiągnąć zysk, budowa estakady w tym miejscu staje się bardzo wątpliwym pomysłem - komentował Tomasz Bużałek z Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu.
***
Przebudowa Trasy W-Z ma na celu usprawnienie ruchu zarówno komunikacji zbiorowej (centrum przesiadkowe w rejonie Mickiewicza - Piotrkowska - Kościuszki, całkowita wymiana torowiska tramwajowego, nowy odcinek na Olechów), jak i pojazdów indywidualnych (centralny odcinek jezdni w tunelu i w odkrytym wykopie, inteligentny system sterowania ruchem). Kosztująca ponad 700 mln zł (w tym 450 mln z funduszy unijnych) ma zostać oddana do użytku w październiku 2015 r.
Więcej z regionu:
Łódź (2135)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
684
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
474
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
848
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
421
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,2k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
610
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
529
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
545
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Roman Czubiński
Wiecej z regionu:
Łódź (2135)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >