Partnerzy serwisu:
Pasażer

Łódź: Nietypowe wyjścia na perony na Kaliskiej i Żabieńcu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Łódź: Nietypowe wyjścia na perony na Kaliskiej i Żabieńcu
fot. Kasper Fiszer
Na modernizowanych niedawno stacjach Łódź Kaliska i Łódź-Żabieniec zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie dotyczące schodów na perony. Idąc w dół, natrafiamy na pierwszy spocznik już po dwóch krokach. Ma to wynikać z aktualnych przepisów budowlanych.

W kwietniu zakończyła się prowadzona przez PKP PLK modernizacja stacji Łódź Kaliska. Wcześniej do użytku oddana została zaś gruntownie wyremontowana stacja Łódź-Żabieniec. W obu przypadkach prace objęły m.in. budowę nowych, wyższych peronów, a także remont przejść podziemnych wraz z wyjściami do miasta i na perony.

Rzadko spotykany układ schodów

Przed rozpoczęciem inwestycji wyjścia na perony na obu stacjach miały układ standardowy: w połowie schodów pojawiał się spocznik, czyli fragment płaski umożliwiający np. krótki wypoczynek. Układ ten został jednak zmodyfikowany i teraz na każdej klatce schodowej spoczniki są dwa. Pierwszy znajduje się w dawnym miejscu, a drugi – zaledwie dwa schody przed wejściem na peron. To bardzo rzadko spotykane rozwiązanie, co może być dla podróżnych mylące, zwłaszcza w godzinach dużego zatłoczenia albo wówczas, gdy pasażer jest osobą z dysfunkcją wzroku. – Dodatkowe stopnie wraz ze spocznikiem wynikają ze zwiększenia wysokości peronów – tłumaczy jednak Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

– Perony zostały podniesione do wysokości 76 cm, przed przebudową miały 30 cm – dodaje nasz rozmówca. Inwestycje obejmowały zaś tylko remont przejść podziemnych, a nie ich budowę od podstaw. Tunele projektowano z myślą o peronach niskich i nie przewidziano konieczności wydłużenia biegu schodów w przyszłości. Przepisy prawne regulują maksymalną liczbę stopni na schodach stałych pomiędzy spocznikami, więc dodanie dwóch dodatkowych schodów wymusiło dodanie spocznika.

Odbiory techniczne przebiegły bez problemów

Jak zapewnia nas przedstawiciel PLK, przed wydaniem pozwoleń na użytkowanie obiektów parametry techniczne schodów, w tym dotyczące spoczników, zostały pozytywnie zaopiniowane przez organy nadzoru budowlanego. – Dla osób niewidzących i niedowidzących przewidziano barierki oznakowane na swoich końcach tabliczkami w alfabecie Braille'a – wskazuje Rafał Wilgusiak. Podkreśla także, że na innych stacjach aglomeracji łódzkiej, np. Łódź-Widzew czy Zgierz, dodatkowych spoczników nie ma, bo przejścia podziemne projektowano tam równocześnie z podniesieniem wysokości peronów.

Dodajmy, że w najbliższym czasie ma rozpocząć się modernizacja budynku dworca Łódź Kaliska prowadzona przez PKP SA. Na czas robót ponownie wprowadzone mają zostać utrudnienia dla podróżnych. Będą one dotyczyć nie tylko przeniesienia obsługi podróżnych do tymczasowego dworca kontenerowego, ale i wyznaczenia tymczasowych dojść na perony. Główny tunel z wyjściami rozpoczyna się bowiem w hali budynku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Infrastruktura

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Redakcja/inf. pras. 14 czerwca 2023

PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

Koniec łódzkich pragotronów. Ostatni taki system w kraju

Infrastruktura

Zobacz również:

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Infrastruktura

Rusza przebudowa dworca Łódź Kaliska. Prace potrwają do poł. 2025 r.

Redakcja/inf. pras. 14 czerwca 2023

PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca Łódź Kaliska

Infrastruktura

Koniec łódzkich pragotronów. Ostatni taki system w kraju

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5