| Roman Czubiński ⚫ 24.04.2015 ⚫
158
Plan działania jest owocem prac przedstawicieli dwunastu miast europejskich, biorących udział w projekcie URBACT II. Enter.Hub. – Wymienialiśmy między sobą najlepsze praktyki dotyczące tworzenia węzłów multimodalnych i rozbudowywania przestrzeni miejskiej wokół nich – mówi dyrektor Zarządu Nowego Centrum Łodzi Błażej Moder.
Zamiast prowizorki – przestrzeń publiczna
Pierwszy z projektów dotyczy organizowania przestrzeni publicznej na działkach czekających dopiero na sprzedaż inwestorom prywatnym. – Ta przestrzeń powinna być przez cały czas przyjazna i żywa – mówi koordynator Lokalnej Grupy Wsparcia, doradca marszałka województwa łódzkiego ds. infrastruktury kolejowej Alina Giedryś. – Mamy przygotowane dobre praktyki zebrane z całego świata. Dotyczą one m. in. placów zabaw, zieleni o charakterze przejściowym czy malowania płotów. Przejściowe zagospodarowanie ma trwać tak długo, dopóki nie zostaną zrealizowane docelowe inwestycje – tłumaczy.
– Dzięki pracom grupy wprowadziliśmy do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego zapisy, które będą umożliwiały takie działania – informuje B. Moder. Tereny inwestycyjne wokół dworca będą oddawane do sprzedaży w sposób sekwencyjny. – Projekt zostanie skierowany do realizacji w przyszłym roku i wtedy też powstanie pierwsze tymczasowe zagospodarowanie. Będziemy ogłaszali konkursy w tym zakresie we współpracy z lokalną społecznością i organizacjami pożytku publicznego. Nie chcemy, by do czasu sprzedaży dany teren pozostawał ogrodzony i bezużyteczny – dodaje dyrektor.
– Przykłady z całej Europy pokazują, że źródła finansowania mogą być najróżniejsze: budżet obywatelski, kapitał prywatny, działania społeczne... Można łączyć je w najróżniejszych konfiguracjach, oddawać poszczególne tereny w przejściową opiekę szkołom, bibliotekom, instytucji kultury EC-1 lub grupom społecznym – podsumowuje A. Giedryś.
Kolej szyta na miarę
O ile ogłaszaniem konkursów zajmie się miasto Łódź, druga z inicjatyw będzie realizowana przez Urząd Marszałkowski. Jej celem jest gruntowne przebadanie potrzeb transportowych mieszkańców Łodzi i regionu. Zadanie otrzymało nazwę „Łódzkie Laboratorium Komunikacyjne”. – Będą to badania interdyscyplinarne, o charakterze socjologicznym, psychologicznym i ekonomicznym – zapowiada koordynatorka grupy wsparcia. – Zebrane dane będą potrzebne do koordynowania współpracy różnych form transportu zbiorowego, ale także do analizy wpływu węzła multimodalnego na rozwój gospodarki. Badania o tak szerokim spektrum są prowadzone w wielu miastach europejskich. Możemy stamtąd zaadaptować metody badania – mówi A. Giedryś. Podobną rolę ma spełniać trzeci projekt – analiza strategiczna realizacji węzła Łódź Fabryczna w perspektywie rozwoju Łodzi oraz funkcjonowania lokalnego rynku nieruchomości w perspektywie do 2030 r.
Niebawem ma zostać ogłoszone postępowanie przetargowe na opracowanie metodologii cyklu badań. W ramach zadania zostanie też utworzona baza wiedzy, zlokalizowana przy Urzędzie Marszałkowskim, przy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnym lub przyszłym Zarządzie Transportu Wojewódzkiego. – Same badania będą zdywersyfikowane, prowadzone przez różne firmy. Będziemy też korzystać z różnych źródeł informacji, w tym z danych GUS czy GDDKiA – zapowiada przedstawicielka UMWŁ. W ramach zespołu odpowiedzialnego za koordynację badań będzie obowiązywał podział ról: ŁKA będzie zajmowała się obszarem województwa, miasto Łódź – problemami integracji kolei z transportem miejskim, Politechnika będzie badała wpływ dworca i kolei na rozwój pasma łódzko-warszawskiego. – Chcemy szyć rozwój transportu w Łodzi i województwie na miarę potrzeb – twierdzi A. Giedryś.
Temu samemu celowi mają służyć wspólne zabiegi samorządu wojewódzkiego i miejskiego o zlokalizowanie w tunelu średnicowym stacji pośrednich między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. – Chodzi o to, by kolej nie służyła jedynie samej sobie, ale by poprzez powiązanie jej z komunikacją miejską zyskała też funkcje miastotwórcze. Toczą się rozmowy, są tworzone prognozy ruchu – mówi koordynatorka grupy wsparcia. Kluczowe znaczenie ma planowana stacja Łódź Centrum na przecięciu z al. Kościuszki, możliwe jest również wybudowanie dodatkowych stacji w rejonie centrum handlowego „Manufaktura” oraz osiedla Koziny. Kwestię powstania bądź nie wszystkich trzech stacji ma rozstrzygnąć zlecone przez PKP PLK uzupełniające studium wykonalności tunelu średnicowego, nad którym prace mają zakończyć się do końca bieżącego roku.
Ze szczegółowymi zapisami LPD można zapoznać się na stronie internetowej Nowego Centrum Łodzi.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1,1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
580
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,6k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
497
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
639
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
543
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
553
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Roman Czubiński
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >