PKP PLK zleciły Torpolowi zaprojektowanie i wykonanie półsamoczynnej blokady liniowej na dwóch odcinkach linii kolejowych w granicach Łodzi. Zamówienie – jako podobne do wcześniejszego, wchodzącego w zakres przebudowy stacji Łódź Kaliska – zostało udzielone z wolnej ręki. Zarządca infrastruktury zamierza wydać na ten cel ok. 2,5 mln zł, jednak dokładna cena będzie jeszcze ustalona z wykonawcą.
Zakres zadania obejmuje zaprojektowanie i wykonanie półsamoczynnej dwukierunkowej blokady liniowej wraz z kontrolą niezajętości szlaku. Prace mają zostać wykonane na początkowym, położonym w granicach Łodzi odcinku linii 14 Łódź Kaliska – Retkinia, a także na łącznicy 539 Łódź Kaliska Towarowa – Retkinia. Inwestycja będzie częścią
modernizacji stacji Łódź Kaliska oraz projektu „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych”.
Zamówienie zostało udzielone z wolnej ręki Torpolowi, który przed dwoma laty wygrał przetarg na zaprojektowanie i budowę SBL na odcinku Łódź Kaliska Osobowa – Łódź Kaliska Towarowa. Zawartą 23 sierpnia 2018 r. umowę w tej sprawie potraktowano jako zamówienie podstawowe, a obecny kontrakt – jako podobne.
Wartość netto zadania wynosi według szacunków 2,5 mln zł. PKP PLK zamierza sfinansować je ze środków własnych. Szczegółowe warunki umowy – cena, termin wykonania i okres gwarancji – będą teraz negocjowane z Torpolem.
Tymczasem na stacji Łódź Kaliska przez całe wakacje trwały
prace rozbiórkowe przy torach i peronach. Pod koniec roku ma rozpocząć się budowa nowego układu torowego, przystosowanego do zwiększonego ruchu po przyszłym uruchomieniu łódzkiego kolejowego tunelu średnicowego. Wszystkie, warte 337 mln zł prace mają zakończyć się w październiku 2022 r. Mimo przejściowych nieporozumień między PKP PLK a wykonawcą trwa też
modernizacja przyległego do stacji odcinka linii 14 Łódź Kaliska – Zduńska Wola.