NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Łódź Kaliska: PLK spodziewa się zwiększenia ruchu

| Kasper Fiszer 05.07.2016 51

Łódź Kaliska: PLK spodziewa się zwiększenia ruchu
Przepustowość stacji Łódź Kaliska ma być większafot. Kasper Fiszer
W przyszłym roku pociągów wjeżdżających na stację Łódź Kaliska prawdopodobnie będzie znacznie mniej niż dziś. Zarządca infrastruktury prognozuje jednak, że w dłuższej perspektywie ich liczba wzrośnie. W związku z tym PKP PLK kontynuuje prace nad otwarciem wschodniego wiaduktu nad al. Bandurskiego, co znacznie zwiększy przepustowość stacji.
W zeszłym tygodniu PKP Intercity ogłosiło, że w grudniu prawdopodobnie niemal całkowicie wycofa się z obsługi jednego z dwóch najważniejszych łódzkich dworców – Kaliskiego. Po otwarciu trasy do podziemnej stacji Łódź Fabryczna nie zostanie bowiem przywrócony układ połączeń sprzed rozpoczęcia gigantycznej inwestycji. Pociągi w kierunku Trójmiasta, Wrocławia czy Poznania będą kierowane trasami Łódź Widzew – Zgierz czy Retkinia – Chojny, a zatem ominą Łódź Kaliską, dawniej istotny punkt przesiadkowy.

Plan otwarcia wiaduktu wschodniego jest aktualny

Oznacza to radykalny spadek skali ruchu obsługiwanego przez ten dworzec – dotrą tam prawdopodobnie jedynie pociągi regionalne i trzy pary kursów sezonowych. Jak potwierdziły jednak PKP Polskie Linie Kolejowe, decyzja przewoźnika nie zmienia w żaden sposób planów zarządcy infrastruktury w zakresie przebudowy stacji. PLK chce dokończyć inwestycję przerwaną w latach 90. zeszłego stulecia, co pozwoliłoby na znaczny wzrost przepustowości obiektu.

– Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska pozwoli na połączenie dwoma torami torów głównych oraz peronów 4, 5 i 6 z linią nr 25 – wskazuje Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK. Mowa tu o nigdy nieotwartym wiadukcie nad al. Bandurskiego. Włączenie go do eksploatacji pozwoliłoby odtworzyć dawny wyspowy układ stacji (dziś część peronów jest zakończona ślepo) i zlikwidować wąskie gardło, jakim jest jednotorowy wyjazd z Łodzi Kaliskiej na południe.

Tunel średnicowy da nowe możliwości uruchamiania połączeń

Zarządca infrastruktury prognozuje bowiem, że spadek liczby połączeń jest chwilowy, a po otwarciu projektowanego tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec pociągów będzie wręcz więcej niż obecnie. – Kursy relacji Łódź – Warszawa będą wówczas rozpoczynać i kończyć bieg na stacji Łódź Kaliska – prognozuje Zbigniew Wolny. – Znacznie wzrośnie też ruch pociągów aglomeracyjnych, a ponadto w związku ze znaczącym skróceniem czasu przejazdu przez węzeł łódzki pojawią się nowe, atrakcyjne możliwości [uruchamiania] połączeń dalekobieżnych – przewiduje.

Obecnie prowadzone jest już postępowanie w sprawie prac przedprojektowych dotyczących planowanej przebudowy Łodzi Kaliskiej. – Zostaną one zlecone przez samorząd – mówi przedstawiciel PKP PLK. – Zadanie inwestycyjne „Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska” znalazło się na liście projektów Regionalnego Programu Operacyjnego objętych Krajowym Programem Kolejowym – przypomina.

Potencjał Kaliskiej wzrośnie wraz z remontem tras wylotowych

Zarządca infrastruktury wskazuje też szereg innych prac, jakie w najbliższych latach mają być prowadzone w węźle łódzkim, i które w sumie znacznie zwiększą potencjał ruchowy dworca Łódź Kaliska. Poza budową nowego połączenia Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska mają być to modernizacja linii nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola (i w dalszej perspektywie także Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski) oraz prace na ciągu Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno. Te finansowane mają być zarówno ze środków regionalnych, jak i krajowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1389)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (1389)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5