Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Łódź – Warszawa: Co z ulgami ustawowymi?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Łódź – Warszawa: Co z ulgami ustawowymi?
fot. Kasper FiszerPociąg IC Uszatek z Łodzi Kaliskiej w Warszawie
Czy podróżujący pomiędzy dwoma największymi miastami centralnej Polski muszą obawiać się utraty ulg ustawowych? Resort transportu przygląda się problemom związanym z nowymi zapisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Na razie nie opracowano jednak konkretnych rozwiązań.

Wraz z początkiem przyszłego roku ma wejść w życie kolejna część przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dotyczą one m.in. zmiany sposobu refundacji ulg przejazdowych. Zmiany są dość szeroko komentowane w zakresie ich wpływu na rynek regionalnych i dalekobieżnych przewozów autobusowych. Będą one mieć jednak także znaczenie dla funkcjonowania kolei pasażerskiej, a szczególnie jej segmentu nieobjętego umowami z samorządami i rządem.

Nowe prawo, jeśli wejdzie w życie w zapowiadanym kształcie, może znacznie skomplikować organizację połączeń Łódź – Warszawa i utrudnić życie korzystającym z popularnych pociągów tej relacji. Najważniejszy przewoźnik na tej trasie, PKP Intercity, oferuje tam bowiem szereg kursów nieobjętych umową o świadczenie usług publicznych, które realizuje w ramach tzw. otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych.

Przyszłość ulg zależy od kształtu umowy MIB – PKP IC

Tym samym jeśli nowe zapisy ustawy wejdą w życie w niezmienionym kształcie, a pociągi nie zostaną włączone do umowy resortu z PKP Intercity, podróżni stracą w nich możliwość korzystania z biletów ulgowych. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt równoległego uruchamiania przez tego samego przewoźnika innych kursów łączących Łódź ze stolicą, w których uprawnienia do tańszych podróży np. dla studentów czy uczniów, zostałyby zachowane. Co więcej, znaczna część pasażerów korzysta na tej trasie z biletów okresowych, w tym ulgowych, których zakres ważności zostałby znacznie ograniczony.

– Zgodnie z obecnym stanem prawnym, z dniem 1 stycznia 2017 r. w przewozach wykonywanych na zasadach komercyjnych ulgi ustawowe nie będą obowiązywać – potwierdza Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pytana o przyszłość ulg na linii łódzkiej. – Dostępność wskazanych ulg ustawowych będzie w dużej mierze zależeć od właściwych na danym obszarze (na danej linii komunikacyjnej) organizatorów publicznego transportu zbiorowego. W konsekwencji dostępność ulg ustawowych w połączeniach międzywojewódzkich będzie zależała od kształtu umowy zawieranej pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu jako organizatorem a PKP Intercity S.A. jako operatorem tych przewozów – wskazuje.

Ministerstwo na razie analizuje konsekwencje zmian

Resort nie precyzuje jednak, czy w związku z tym zamierza istotnie zmienić w tym zakresie kształt kolejnej umowy z przewoźnikiem. – Problem dostępności ulg ustawowych dla pasażerów, jak również inne kwestie podnoszone w wystąpieniach jednostek samorządu terytorialnego różnych szczebli dotyczące wdrażania przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, jest obecnie przedmiotem analiz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Senatu RP – mówi jedynie przedstawicielka MIB.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

PKP IC: Aneks z Pesą bardziej restrykcyjny niż Stadlera

Biznes

PKP IC: Aneks z Pesą bardziej restrykcyjny niż Stadlera

jm, Rynek Kolejowy 20 listopada 2015

Pesa z najniższą ofertą na lokomotywy spalinowe dla PKP IC

Tabor i technika

Pesa z najniższą ofertą na lokomotywy spalinowe dla PKP IC

jm, Rynek Kolejowy/PKP Intercity 08 maja 2013

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

PKP IC: Aneks z Pesą bardziej restrykcyjny niż Stadlera

Biznes

PKP IC: Aneks z Pesą bardziej restrykcyjny niż Stadlera

jm, Rynek Kolejowy 20 listopada 2015

Pesa z najniższą ofertą na lokomotywy spalinowe dla PKP IC

Tabor i technika

Pesa z najniższą ofertą na lokomotywy spalinowe dla PKP IC

jm, Rynek Kolejowy/PKP Intercity 08 maja 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5