Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozwiewa wątpliwości dotyczące obsługi taborowej mającego powstać nowego połączenia z Łodzi do Skierniewic. Przewoźnik czeka na zakończenie procedury rozszerzenia zasięgu unijnego projektu taborowego, w ramach którego jednostki Flirt mogą póki co obsługiwać jedynie odcinek do Koluszek.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna od kilku miesięcy stara się o rozszerzenie zasięgu terytorialnego dofinansowanego ze środków unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projektu „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Jednym z jego elementów był bowiem zakup dwudziestu jednostek Flirt, które są wciąż jedynymi pojazdami liniowymi eksploatowanymi przez samorządową spółkę.
W pierwotnych założeniach zakupione z istotnym wsparciem unijnym pociągi ŁKA miały obsługiwać tylko kilka tras – z Łodzi do Zgierza, Kutna, Łowicza, Sieradza i Koluszek. Tymczasem wojewódzki przewoźnik ogłosił w tym tygodniu, że zamierza rozszerzyć swoją siatkę połączeń o odcinek Koluszki – Skierniewice. Dwie pary bezpośrednich kursów Łódź – Skierniewice mają zostać wprowadzone do rozkładu jazdy w grudniu.
Wniosek jest w CUPT od kilku miesięcy
Jeszcze rok temu Łódzka Kolej Aglomeracyjna jednoznacznie stwierdzała, że nie jest możliwe uruchamianie kolejnych linii bez wcześniejszych zakupów taborowych przynajmniej do roku 2019. – Zakres obsługiwanych połączeń został określony w projekcie „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”, który realizuje nasza spółka. Projekt ten obejmuje 5-letni okres trwałości i w związku z tym przez ten czas nie jest możliwe uruchomienie kolejnych relacji przy wykorzystaniu posiadanego taboru – wskazywała w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” we wrześniu 2014 Marta Markowska, rzecznik ŁKA. – Rozwój połączeń wymaga realizacji kolejnych projektów unijnych i zakupu dodatkowych pociągów – podsumowywała przedstawicielka przewoźnika.
Skąd więc plany rozwojowe, jeśli do grudnia spółka nie pozyska dodatkowego taboru? – Istotnie, we wrześniu zeszłego roku stan prawny spółki nie pozwalał na wyjazdy na inne niż te zapisane w unijnym projekcie trasy w związku z okresem jego trwałości – potwierdza dziś Anna Kulik z wydziału komunikacji społecznej i promocji ŁKA. – Jednak 23 lutego 2015 ŁKA wystąpiła do Centrum Unijnych Projektów Transportowych z wnioskiem o wyrażenie zgody na wydłużenie do Skierniewic relacji obsługowej w ramach realizacji umowy o świadczenie usług w zakresie zbiorowego transportu publicznego w transporcie kolejowym – informuje.
Procedura trwa, promocja rusza. Będą kolejne wydłużenia?
ŁKA wciąż nie otrzymała jednak ostatecznej decyzji CUPT. – Ten zobowiązał spółkę ŁKA do przedstawienia wyników finansowych tego przedsięwzięcia. Sprawa jest w trakcie procedowania – wskazuje bowiem Anna Kulik. Mimo to promocja obsługiwanego w zamierzeniach dwa razy na dzień połączenia ma rozpocząć się już w przyszłym miesiącu. – Pierwszy, promocyjny przejazd zaplanowany jest na 19 września. (...) Tego dnia w Skierniewicach pasażerowie będą mieć okazję zapoznania się z jednostką Flirt 3. Pociąg będzie otwarty dla zwiedzających na dworcu w Skierniewicach – czytamy w komunikacie prasowym łódzkiego przedsiębiorstwa.
Należy spodziewać się, że ŁKA będzie dążyć do dalszego rozbudowywania swojej oferty ponad przyjęte początkowo założenia, zwłaszcza że już teraz przewoźnik zapowiada otwarcie kolejnej trasy – do Zduńskiej Woli-Karsznic. W maju łódzki urząd marszałkowski informował natomiast o negocjacjach dotyczących możliwości uruchomienia wspólnych pociągów ŁKA i Kolei Mazowieckich relacji Łódź – Warszawa.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.