Stan techniczny zarządzanego przez Starostę Hajnowskiego odcinka linii kolejowej nr 52 ma ulec wyraźnej poprawie. Jeśli nie wystąpią poważne przeciwności, „droga żelazna” zostanie odnowiona do 2019 r. Następnie powinny pojawić się pociągi weekendowe z Warszawy (lub Siedlec) i Białegostoku.
Puszcza Białowieska jest jednym z najcenniejszych pod względem przyrodniczym obszarów w Polsce. Jej walory, jakimi są głównie fragmenty lasu o charakterze pierwotnym, możliwość oglądania dzikich zwierząt w specjalnie przygotowanej ostoi oraz ciekawe obiekty kulturowe, stanowią magnes przyciągający rokrocznie wielu turystów. Atutem jest rozbudowana infrastruktura turystyczna, taka jak liczne szlaki turystyczne, miejsca noclegowe i punkty gastronomiczne.
Jednak dojazd transportem kolejowym do Puszczy Białowieskiej jest słaby. Pociągiem można dojechać jedynie do Hajnówki – w ciągu doby kursuje tam kilka par pociągów regionalnych. Linia prowadząca do Białowieży (odcinek Hajnówka – Białowieża Towarowa linii nr 52) od lat jest pozbawiona regularnych połączeń pasażerskich. Realizowane były jedynie przewozy okazjonalne, ponadto kursują pojazdy Puszczańskiej Kolei Drezynowej.
Zaplanowana do rewitalizacji
Obecnie odcinek Nieznany Bór – Białowieża zarządzany jest przez Starostę Hajnowskiego, który przejął trasę (wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac) w 2007 r. Samorząd powiatu od lat zapowiada przywrócenie połączeń kolejowych. Jednak powrót pociągów pasażerskich ma nastąpić po rewitalizacji trasy.
– Rewitalizacja linii kolejowej Hajnówka – Białowieża jest jednym z zadań zawartych w Programie rozwoju Puszczy Białowieskiej, który został przygotowany przez lokalne środowisko we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego i dawnym Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Program jest jednym z priorytetowych przedsięwzięć wpisanych do Kontraktu Wojewódzkiego Województwa Podlaskiego – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Walentyna Pietroczuk ze Starostwa Powiatowego w Hajnówce. – Obecnie jest on dopracowywany m.in. przygotowaliśmy kosztorys utrzymania, konserwacji, dozorowania i obsługi linii kolejowej – dodaje.
Zakres projektu
Przedstawicielka Starosty Hajnowskiego poinformowała o zaplanowanych pracach w ramach realizowanego przedsięwzięcia. – Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje przygotowanie dokumentacji (studium wykonalności, ocena oddziaływania na środowisko) oraz remont infrastruktury kolejowej wraz z obiektami towarzyszącymi: wymiana podkładów kolejowych i szyn, remont m.in. mostów i przepustów, utworzenie nowego przystanku końcowego, a także utwardzenie pozostałych 4. Planowane jest również uruchomienie ścieżki rowerowej wzdłuż torów po jednym z pasów przeciwpożarowych – podaje Pietroczuk. – Nie jest planowany zakup taboru kolejowego. Po rewitalizacji linię kolejową będzie obsługiwała firma wyłoniona w drodze przetargu, która zabezpieczy również tabor – wyjaśnia.
Za kilka lat pojadą pociągi z Warszawy i Białegostoku?
Rewitalizacja odcinka linii kolejowej pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich. Jak wyjaśnia udzielająca informacji, zakłada się uruchamianie połączeń weekendowych z Warszawy/Siedlec oraz z Białegostoku. Jednak aby pociągi dotarły ze stolicy województwa niezbędne jest wykonanie koniecznych prac na odcinku Lewki – Hajnówka linii nr 52. Przywrócenie ruchu na tym odcinku planuje PKP PLK w ramach projektu realizowanego z dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Jak informuje przedstawicielka samorządu powiatu hajnowskiego, zakłada się zakończenie rewitalizacji w 2019 r. Niewykluczone jednak, że realizacja przedsięwzięcia może potrwać dłużej, np. gdyby wydłużyło się postępowanie określające środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację inwestycji.