NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Linia kolejowa do Białowieży zostanie zrewitalizowana

| jar, Rynek Kolejowy 18.04.2016 2,7k

Linia kolejowa do Białowieży zostanie zrewitalizowana
Rafał Jasiński
Stan techniczny zarządzanego przez Starostę Hajnowskiego odcinka linii kolejowej nr 52 ma ulec wyraźnej poprawie. Jeśli nie wystąpią poważne przeciwności, „droga żelazna” zostanie odnowiona do 2019 r. Następnie powinny pojawić się pociągi weekendowe z Warszawy (lub Siedlec) i Białegostoku.
Puszcza Białowieska jest jednym z najcenniejszych pod względem przyrodniczym obszarów w Polsce. Jej walory, jakimi są głównie fragmenty lasu o charakterze pierwotnym, możliwość oglądania dzikich zwierząt w specjalnie przygotowanej ostoi oraz ciekawe obiekty kulturowe, stanowią magnes przyciągający rokrocznie wielu turystów. Atutem jest rozbudowana infrastruktura turystyczna, taka jak liczne szlaki turystyczne, miejsca noclegowe i punkty gastronomiczne.

Jednak dojazd transportem kolejowym do Puszczy Białowieskiej jest słaby. Pociągiem można dojechać jedynie do Hajnówki – w ciągu doby kursuje tam kilka par pociągów regionalnych. Linia prowadząca do Białowieży (odcinek Hajnówka – Białowieża Towarowa linii nr 52) od lat jest pozbawiona regularnych połączeń pasażerskich. Realizowane były jedynie przewozy okazjonalne, ponadto kursują pojazdy Puszczańskiej Kolei Drezynowej.

Zaplanowana do rewitalizacji

Obecnie odcinek Nieznany Bór – Białowieża zarządzany jest przez Starostę Hajnowskiego, który przejął trasę (wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac) w 2007 r. Samorząd powiatu od lat zapowiada przywrócenie połączeń kolejowych. Jednak powrót pociągów pasażerskich ma nastąpić po rewitalizacji trasy.

– Rewitalizacja linii kolejowej Hajnówka – Białowieża jest jednym z zadań zawartych w Programie rozwoju Puszczy Białowieskiej, który został przygotowany przez lokalne środowisko we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego i dawnym Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Program jest jednym z priorytetowych przedsięwzięć wpisanych do Kontraktu Wojewódzkiego Województwa Podlaskiego – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Walentyna Pietroczuk ze Starostwa Powiatowego w Hajnówce. – Obecnie jest on dopracowywany m.in. przygotowaliśmy kosztorys utrzymania, konserwacji, dozorowania i obsługi linii kolejowej – dodaje.

Zakres projektu

Przedstawicielka Starosty Hajnowskiego poinformowała o zaplanowanych pracach w ramach realizowanego przedsięwzięcia. – Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje przygotowanie dokumentacji (studium wykonalności, ocena oddziaływania na środowisko) oraz remont infrastruktury kolejowej wraz z obiektami towarzyszącymi: wymiana podkładów kolejowych i szyn, remont m.in. mostów i przepustów, utworzenie nowego przystanku końcowego, a także utwardzenie pozostałych 4. Planowane jest również uruchomienie ścieżki rowerowej wzdłuż torów po jednym z pasów przeciwpożarowych – podaje Pietroczuk. – Nie jest planowany zakup taboru kolejowego. Po rewitalizacji linię kolejową będzie obsługiwała firma wyłoniona w drodze przetargu, która zabezpieczy również tabor – wyjaśnia. 

Za kilka lat pojadą pociągi z Warszawy i Białegostoku?

Rewitalizacja odcinka linii kolejowej pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich. Jak wyjaśnia udzielająca informacji, zakłada się uruchamianie połączeń weekendowych z Warszawy/Siedlec oraz z Białegostoku. Jednak aby pociągi dotarły ze stolicy województwa niezbędne jest wykonanie koniecznych prac na odcinku Lewki – Hajnówka linii nr 52. Przywrócenie ruchu na tym odcinku planuje PKP PLK w ramach projektu realizowanego z dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Jak informuje przedstawicielka samorządu powiatu hajnowskiego, zakłada się zakończenie rewitalizacji w 2019 r. Niewykluczone jednak, że realizacja przedsięwzięcia może potrwać dłużej, np. gdyby wydłużyło się postępowanie określające środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację inwestycji.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Powiat hajnowski (1)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Powiat hajnowski (1)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5