Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia kolejowa do Białowieży zostanie zrewitalizowana

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia kolejowa do Białowieży zostanie zrewitalizowana
Rafał Jasiński
Stan techniczny zarządzanego przez Starostę Hajnowskiego odcinka linii kolejowej nr 52 ma ulec wyraźnej poprawie. Jeśli nie wystąpią poważne przeciwności, „droga żelazna” zostanie odnowiona do 2019 r. Następnie powinny pojawić się pociągi weekendowe z Warszawy (lub Siedlec) i Białegostoku.

Puszcza Białowieska jest jednym z najcenniejszych pod względem przyrodniczym obszarów w Polsce. Jej walory, jakimi są głównie fragmenty lasu o charakterze pierwotnym, możliwość oglądania dzikich zwierząt w specjalnie przygotowanej ostoi oraz ciekawe obiekty kulturowe, stanowią magnes przyciągający rokrocznie wielu turystów. Atutem jest rozbudowana infrastruktura turystyczna, taka jak liczne szlaki turystyczne, miejsca noclegowe i punkty gastronomiczne.

Jednak dojazd transportem kolejowym do Puszczy Białowieskiej jest słaby. Pociągiem można dojechać jedynie do Hajnówki – w ciągu doby kursuje tam kilka par pociągów regionalnych. Linia prowadząca do Białowieży (odcinek Hajnówka – Białowieża Towarowa linii nr 52) od lat jest pozbawiona regularnych połączeń pasażerskich. Realizowane były jedynie przewozy okazjonalne, ponadto kursują pojazdy Puszczańskiej Kolei Drezynowej.

Zaplanowana do rewitalizacji

Obecnie odcinek Nieznany Bór – Białowieża zarządzany jest przez Starostę Hajnowskiego, który przejął trasę (wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac) w 2007 r. Samorząd powiatu od lat zapowiada przywrócenie połączeń kolejowych. Jednak powrót pociągów pasażerskich ma nastąpić po rewitalizacji trasy.

– Rewitalizacja linii kolejowej Hajnówka – Białowieża jest jednym z zadań zawartych w Programie rozwoju Puszczy Białowieskiej, który został przygotowany przez lokalne środowisko we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego i dawnym Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Program jest jednym z priorytetowych przedsięwzięć wpisanych do Kontraktu Wojewódzkiego Województwa Podlaskiego – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Walentyna Pietroczuk ze Starostwa Powiatowego w Hajnówce. – Obecnie jest on dopracowywany m.in. przygotowaliśmy kosztorys utrzymania, konserwacji, dozorowania i obsługi linii kolejowej – dodaje.

Zakres projektu

Przedstawicielka Starosty Hajnowskiego poinformowała o zaplanowanych pracach w ramach realizowanego przedsięwzięcia. – Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje przygotowanie dokumentacji (studium wykonalności, ocena oddziaływania na środowisko) oraz remont infrastruktury kolejowej wraz z obiektami towarzyszącymi: wymiana podkładów kolejowych i szyn, remont m.in. mostów i przepustów, utworzenie nowego przystanku końcowego, a także utwardzenie pozostałych 4. Planowane jest również uruchomienie ścieżki rowerowej wzdłuż torów po jednym z pasów przeciwpożarowych – podaje Pietroczuk. – Nie jest planowany zakup taboru kolejowego. Po rewitalizacji linię kolejową będzie obsługiwała firma wyłoniona w drodze przetargu, która zabezpieczy również tabor – wyjaśnia. 

Za kilka lat pojadą pociągi z Warszawy i Białegostoku?

Rewitalizacja odcinka linii kolejowej pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich. Jak wyjaśnia udzielająca informacji, zakłada się uruchamianie połączeń weekendowych z Warszawy/Siedlec oraz z Białegostoku. Jednak aby pociągi dotarły ze stolicy województwa niezbędne jest wykonanie koniecznych prac na odcinku Lewki – Hajnówka linii nr 52. Przywrócenie ruchu na tym odcinku planuje PKP PLK w ramach projektu realizowanego z dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Jak informuje przedstawicielka samorządu powiatu hajnowskiego, zakłada się zakończenie rewitalizacji w 2019 r. Niewykluczone jednak, że realizacja przedsięwzięcia może potrwać dłużej, np. gdyby wydłużyło się postępowanie określające środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację inwestycji.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Łódź: Legionów i Cmentarna – lada chwila przetarg na przebudowę

Zintegrowany transport

Łódź: Legionów i Cmentarna – lada chwila przetarg na przebudowę

Roman Czubiński 06 września 2021

Łódź: Północna będzie „bulwarami”

Zintegrowany transport

Łódź: Północna będzie „bulwarami”

Roman Czubiński 29 stycznia 2021

Łódź: Społecznicy krytykują projekt przebudowy Północnej

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Łódź: Legionów i Cmentarna – lada chwila przetarg na przebudowę

Zintegrowany transport

Łódź: Legionów i Cmentarna – lada chwila przetarg na przebudowę

Roman Czubiński 06 września 2021

Łódź: Północna będzie „bulwarami”

Zintegrowany transport

Łódź: Północna będzie „bulwarami”

Roman Czubiński 29 stycznia 2021

Łódź: Społecznicy krytykują projekt przebudowy Północnej

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5