Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lesław Kuzaj: Chorzowski Alstom przed szansą produkcji szybkich pociągów (film)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
11-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

– Zakład Alstomu w Chorzowie jest w bardzo ciekawym momencie swojej historii. Po wybudowaniu dużych partii metra dla Budapesztu i Amsterdamu, szykujemy następną dostawę dla Rijadu. Mamy też na Śląsku historyczną szansę na budowę pociągów dużych prędkości – powiedział Lesław Kuzaj podczas Kongresu Kolejowego w Gdańsku.

O tym, że chorzowski Alstom wskazywany jest przez centralę koncernu jako miejsce, gdzie mogłyby powstawać pociągi high-speed, pisaliśmy już po Kongresie Transportu Publicznego, który w tym roku odbywał się w Warszawie.

– Chorzów ma się stać centrum budowy szybkich pociągów klasy Intercity, które będą mogły pojechać z prędkością przynajmniej 200 km/h. To jest przełom na polskim rynku i duże wyzwanie dla załogi. Dwukrotnie powiększamy w tej chwili nasze Centrum Inżynieryjne. Chcemy, by był to silny zakład, produkujący tabor dla klientów na całym świecie, w perspektywie także dla Polski – mówił prezes polskiego oddziału Alstomu.

Pociągi dużych prędkości dla Polski?


– Alstom Konstal jest silnie powiązany z polskimi uczelniami – do tego stopnia, że kadra zarządzająca szkoli się u nas w fabryce – stwierdził Lesław Kuzaj. – Moim marzeniem jest, by Polska stała się centrum produkcji taboru w Europie. Mamy już fundamenty do tego – Pesę, Newag, Bombardiera, Stadlera i Alstom. Z samego istnienia producentów nie wyniknie jednak utworzenie takiego centrum. Potrzeba jasnego sprecyzowania takiego celu przez rządzących – zaznaczył Kuzaj podczas debaty na temat innowacyjności na Kongresie Kolejowym w Gdańsku.

Lesław Kuzaj dodał, że w przyszłości największe firmy oferujące tabor mogłyby wyprodukować pierwszy polski pociąg dużych prędkości. Najlepiej, by rozpoczęły jego budowę w konsorcjum, podobnie jak w latach 70-tych stało się we Francji (Alstom – Bombardier) przy budowie pierwszych pociągów TGV, czy ICE w Niemczech, gdzie Bombardier współpracował z Siemensem i Alstom.
– Jest to korzystne dla takiego projektu, bowiem producenci pracują nad zadaniami w zależności od posiadanych kompetencji – powiedział Lesław Kuzaj.

Kiedy zbudujemy linię KDP?

W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, firmowanej przez premiera Morawieckiego, znajduje się wzmianka o tym, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa będzie pracować nad polskim KDP. – Przed 2020 rokiem chcemy zaproponować pewien wariant ich rozwoju – powiedział Mateusz Morawiecki na spotkaniu z posłami w ramach Komisji Gospodarki i Rozwoju.

– Wiemy, że dzisiaj na nie nas nie stać, ale nie chcemy, aby one istniały w przyszłości. Polska jest krajem płaskim, terytorialnie niezbyt wielkim, dlatego szybkie koleje są tu potrzebne. Nie zapisaliśmy ich jako sztandarowy projekt, bo w ślad za tym musielibyśmy pokazać kilkadziesiąt miliardów na sfinansowanie ich budowy. Tego dzisiaj nie mamy, ponieważ przyjęliśmy też pewien plan wydatków jeśli chodzi o unijne środki – dodał premier.

Prace studialne nad projektem kolei dużych prędkości w Polsce zakończyły się na przełomie 2015 i 2016 roku. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Zobacz również:

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Prawo i polityka

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

Kasper Fiszer 28 listopada 2022

Czy wodór zastąpi kolej spalinową? Tak, ale nie w każdym obszarze

Tabor i technika

Elektryfikacja kolei sposobem na jej neutralność klimatyczną?

Tabor i technika

Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność

Prawo i polityka

Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5