Poprawa parametrów technicznych Magistrali Podsudeckiej pozwala na ułożenie atrakcyjniejszego rozkładu jazdy. Pierwsze zmiany podróżni mają odczuć już w grudniu, gdy kolejne kursy będą rozłożone równomierniej w ciągu dnia. Kolejne udogodnienia pojawią się do 2027 r.
Na naszych łamach opisywaliśmy niedawno
prace infrastrukturalne PKP Polskich Linii Kolejowych, prowadzone na linii 137 Katowice – Legnica. Jej dolnośląski fragment od Kamieńca Ząbkowickiego na zachód przechodzi remont, w wyniku którego dopuszczalna prędkość ma wzrosnąć do 120 km/godz. Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdu o ok. 50 minut. Odcinek obsługują Koleje Dolnośląskie.
UMWD: Zbliżymy się do rozkładu jazdy z taktem
Poprawa stanu technicznego trasy ma przynieść atrakcyjniejszą ofertę przewoźnika. – Pasażerowie mogą spodziewać się pierwszych zmian już w grudniu tego roku. Połączenia będą rozłożone bardziej równomiernie, rozkład jazdy będzie zbliżony do cyklicznego. Skomunikowania w Legnicy i Jaworzynie Śląskiej będą natomiast regularne i niezawodne – zapowiada Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Dodaje jednocześnie, że zgodnie z informacjami przekazywanymi samorządowi przez zarządcę infrastruktury pełne efekty toczących się prac będą osiągnięte w grudniu 2027 r.
Aktualnie roboty są prowadzone pomiędzy Legnicą a Jaworzyną Śląską. Wkrótce mają objąć także odcinek do Kamieńca, co zdaniem samorządu przełoży się docelowo na zwiększenie konkurencyjności kolei względem transportu indywidualnego. – Ważnym elementem będzie bezsprzecznie poprawa warunków planowania systemowych skomunikowań na kolejnych węzłach w Świdnicy i Kamieńcu Ząbkowickim. Skrócenie czasu jazdy na tak długim odcinku wpływa też pozytywnie na warunki eksploatacyjne. Dzięki krótszemu zaangażowaniu taboru do obsługi określonej siatki połączeń możliwe jest uruchomienie większej liczby kursów przy zaangażowaniu takich samych środków (pojazdy i personel) – stwierdza nasz rozmówca.
Wielu podróżnych przesiada się na stacjach węzłowych
Nie przedstawia on przy tym szczegółów takich jak liczba dodatkowych par pociągów, jakie pojawią się wkrótce na Magistrali Podsudeckiej. Podkreśla jednak, że istotnym czynnikiem przy konstrukcji rozkładu będzie kwestia zapewnienia dogodnych przesiadek. Specyfiką linii 137 ma być bowiem duży, niejednokrotnie przeważający udział pasażerów jadących do miejscowości położonych poza samą Magistralą Podsudecką, do których docierają oni przy wykorzystaniu połączeń skomunikowanych w Legnicy, Kamieńcu, Świdnicy czy Jaworzynie.
Skonkretyzowane założenia rozkładu mają być opracowane po przedstawieniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe tzw. tras wzorcowych. Prezentują one możliwe do osiągnięcia czasy przejazdu przy uwzględnieniu parametrów szlaku po modernizacji. – Powinno to mieć miejsce w perspektywie przyszłego roku – usłyszeliśmy w UMWD.