Z końcem 2015 r. rozpoczęto eksploatację Lokalnego Centrum Sterowania Niedrzwica, którym objęto newralgiczny odcinek linii Lublin – Przeworsk. Przebudowa trasy nie spowoduje, że dwuletni komputerowy system sterowania ruchem kolejowym zostanie zastąpiony innym.
"Poligon badawczy" a przepustowośćNa jednotorowej lini łączącej Lublin ze Stalową Wolą przez lata problemem była niska przepustowość odcinka Niedrzwica – Kraśnik. Wynikała ona głównie z fizycznej likwidacji stacji Leśniczówka oraz zamknięcia stacji Wilkołaz. Sytuacja jednak uległa poprawie po trwających od 2011 r. pracach, realizowanych na mocy porozumienia między PKP Polskie Linie Kolejowe oraz ELESTER-PKP.
– Projekt poligonu dla systemu ISKRA zrealizowany został z końcem roku 2015, kiedy to komputerowy system sterowania ruchem kolejowym uzyskał świadectwo dopuszczenia do eksplantacji. Od tego czasu ISKRA pracuje w LCS Niedrzwica nieprzerwanie i, co jest szczególnie istotne, niezawodnie – informuje „Rynek Kolejowy” Arkadiusz Kamiński, Specjalista do spraw marketingu w ELESTER-PKP. Systemem objęto trzy stacje – obok tytułowej stacje Lublin Zemborzyce i Wilkołaz. Uruchomienie tej ostatniej podzieliło szlak o długości ok. 24 km.
System ISKRAArkadiusz Kamiński wskazuje na mocne strony zastosowanego systemu. – Podstawowymi zaletami systemu ISKRA jest możliwość elastycznego dostosowania do krajowych realiów i uwarunkowań prowadzenia ruchu kolejowego. Odpowiednia struktura systemu oraz zastosowane rozwiązania pozwalają na jego zabudowę na dowolnych posterunkach ruchu, stacjach i liniach kolejowych w kraju z wyłączeniem linii magistralnych – wyjaśnia.
Jak dodaje rozmówca „Rynku Kolejowego”, system został rozbudowany o dodatkowe możliwości. Dodano takie funkcjonalności systemu jak możliwość realizacji jazd manewrowych zorganizowanych oraz jazd pociągowych na sygnał zastępczy, w tym możliwość realizacji jazd na sygnał zastępczy utwierdzony. Mimo to nadal trwają prace nad udoskonaleniem ISKRY.
Modernizacja nie zlikwiduje LCS NiedrzwicaJak informowaliśmy na naszym portalu, rozpoczęto roboty infrastrukturalne w ramach przebudowy linii nr 68 wraz z jej elektryfikacją na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów. Mimo zaplanowanych kompleksowych prac system ISKRA nie zostanie zdemontowany. Jak zapewnia Łukasz Kwasiborski z Wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala, po modernizacji linii nr 68 LCS Niedrzwica z urządzaniami ISKRA nadal będzie spełniał swoją rolę. –Na pozostałej modernizowanej części linii mogą się pojawić nowe urządzenia SRK, ale w tym momencie nie możemy jeszcze mówić o konkretach – kończy.