Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Lamczyk: Problem z ograniczoną przepustowością będzie się nasilać

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
21-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Lamczyk: Problem z ograniczoną przepustowością będzie się nasilać
– Metodą na rozwiązanie problemów z przepustowością jest budowa nowych torów szlakowych – ocenia w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Stanisław Lamczyk, poseł PO, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.

Paweł Rydzyński: Czy problem z konstruowaniem rozkładów jazdy 2014/15, zwłaszcza jeśli chodzi o pociągi regionalne, należy uznać za poważny?

Stanisław Lamczyk: Przede wszystkim należy domniemywać, że ten problem będzie się nasilać. W kolejnych latach na polskich torach będzie się pojawiało coraz więcej przewoźników, także ze względu na wejście w życie IV pakietu kolejowego. Na pewno jest to poważny problem, nie tylko zresztą dla przewoźników pasażerskich, ale i towarowych, bo przecież wydłużanie albo niedotrzymywanie czasu przewozu ładunków pociągami sprawia, że transport kolejowy, w przypadku niektórych rodzajów ładunków, staje się niekonkurencyjny względem transportu drogowego. Ale równolegle trzeba pamiętać, że trwa zaawansowany proces remontowy na sieci PKP PLK, co znacząco wpływa obecnie na obniżenie przepustowości. Na wielu liniach trzeba zatem uzbroić się w cierpliwość.

I tak, i nie, czego najlepszym dowodem jest sytuacja w Małopolsce. Pretensje Przewozów Regionalnych bowiem dotyczą zarówno odcinków, na których w rozkładzie 2014/15 planowane są intensywne prace remontowe, jak i np. linii nr 8, na których żadne zamknięcia torowe nie są w nowym rozkładzie planowane, a proponowany przez PLK rozkład pociągów regionalnych jest – ze względu na priorytetowość Pendolino – bardzo daleki od oczekiwań przewoźnika.

Pendolino jest oczywiście niezwykle istotnym projektem, więc równie oczywistym jest, że rozkład jazdy musi być atrakcyjny. Priorytet Pendolino nie dziwi, ale też oczywiście nie może być tak, że na torach rządzi ten, kto ma większą siłę przebicia. Nie jest dopuszczalną sytuacja, w której pociągi regionalne upycha się tam, gdzie jest wygodnie. PLK mają jednak rację mówiąc, że tu jest potrzebny rozsądek, logika i współpraca, a docelowy model rozkładu musi być efektem kompromisu, na który, co ważne, zgadzają się wszystkie strony.

Ale skoro ten problem będzie się nasilać…

…to nie obejdzie się bez budowy nowych odcinków torów. Nie tylko zresztą na najbardziej obciążonych odcinkach aglomeracyjnych. Problem dotyczy praktycznie całej Polski i bardzo różnych kategorii linii. Najlepszym tego dowodem jest konieczność budowy drugiego toru na linii 201, co nie tylko usprawni ruch pociągów towarowych do i z Portu Gdynia, ale także odciąży trasę aglomeracyjną prowadzącą przez Gdańsk i Tczew. Takie wyzwania, którym trzeba sprostać w najbliższych latach, są w każdym regionie Polski. A uwolnienie rynku spowoduje jeszcze większą presję ze strony przewoźników na zwiększanie przepustowości.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Infrastruktura

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Roman Czubiński 17 lutego 2023

PPL. Lotnisko Chopina na granicy przepustowości w tym roku?

Infrastruktura

PPL. Lotnisko Chopina na granicy przepustowości w tym roku?

Mateusz Kieruzal, Łukasz Malinowski 06 lutego 2023

Lamczyk: Pendolino jest projektem sensownym i opłacalnym

Biznes

Lamczyk: Nominacja Wasiak to „zielone światło” dla kolei

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Infrastruktura

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Roman Czubiński 17 lutego 2023

PPL. Lotnisko Chopina na granicy przepustowości w tym roku?

Infrastruktura

PPL. Lotnisko Chopina na granicy przepustowości w tym roku?

Mateusz Kieruzal, Łukasz Malinowski 06 lutego 2023

Lamczyk: Pendolino jest projektem sensownym i opłacalnym

Biznes

Lamczyk: Nominacja Wasiak to „zielone światło” dla kolei

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5