NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Kwiecień na kolei: Więcej połączeń i pasażerów

| Łukasz Kuś 02.06.2016 96

Kwiecień na kolei: Więcej połączeń i pasażerów
fot. Kudak240, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
W kwietniu 2016 r. polskie koleje zyskały więcej pasażerów oraz wykonały większą pracę przewozową w stosunku do kwietnia 2015 r. Wzrost liczy pasażerów to głównie efekt uruchamiania nowych połączeń.
Liczba pasażerów polskich kolei wyniosła w kwietniu 2016 24,53 mln czyli prawie o 1 mln więcej niż w 2015 (23,57 mln). Natomiast praca przewozowa 1,493 mln pasażerokilometrów wobec 1,38 mln pkm w ubiegłym roku.

– Po generalnym zakończeniu dużego programu modernizacji infrastruktury z budżetu na lata 2007-13 i finalizacji kilku dużych kontraktów taborowych rynek przewozów pasażerskich zaczyna wyraźnie rosnąć. Pasażerowie zniechęceni objazdami i poszatkowanym rozkładem jazdy zaczynają powoli wracać na kolej. Pytanie tylko, czy taka sytuacja się utrzyma dłużej – bo przed nami kolejne inwestycje i spektakularne ograniczenia przepustowości – komentuje Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Wpływ nowych połączeń

Poprawa wyników operacyjnych jest skutkiem uruchamiania nowych połączeń. W kwietniu 2016 r. wzrosła bowiem praca eksploatacyjna i wyniosła 12,9 mln pociągokilometrów w 2016 r. wobec 11,6 mln pockom w ubiegłym roku i wzrost ten jest większy niż wzrost pracy przewozowej, czyli część nowych pociągów prawdopodobnie nie ma jeszcze dużej frekwencji.

– Co do dynamiki i zmian w strukturze rynku pomiędzy poszczególnymi przewoźnikami, w znacznej mierze jest ona pochodną poszerzania oferty. Trójmiejska SKM, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Małopolskie czy Dolnośląskie zyskały, bo zaczęły obsługę nowych tras. Również PKP Intercity wzbogaciło swój rozkład jazdy. W ślad za rozwojem oferty przybywa pasażerów – mówi Jakub Majewski. – To właściwy kierunek rozwoju – bo trzeba pamiętać, że struktura prowadzenia biznesu w transporcie kolejowym jest zdominowana przez koszty stałe i im więcej wykona się pracy tym wyższa jest efektywność działalności. Zauważyło to wielu przewoźników regionalnych, którzy przejmując trasy np. od Przewozów Regionalnych proponują wzrost liczby połączeń – dodaje.

Pasażer potrzebuje lepszej oferty

Uruchamianie nowych pociągów jest korzystne również z punktu widzenia konkurencyjności branży – bo trudno znaleźć chętnych do czekania godzinami na pociąg, w momencie gdy transport indywidualny jest dostępny ad hoc, a autobusy i busy w aglomeracjach kursują znacznie częściej.

Wpływ nowych połączeń jest widoczny w wynikach poszczególnych przewoźników. W pierwszych czterech miesiącach 2016 największą dynamikę zanotowały Koleje Małopolskie, które miały wzrost liczby pasażerów o 203% i wzrost pracy przewozowej o 297%. Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła 61% więcej pasażerów niż rok wcześniej i wykonała 64% więcej pasażerokilometrów. Koleje Dolnośląskie miały 39,5% więcej pasażerów i 28,7% większą pracę przewozową. Przewoźnicy ci uruchomili wraz z grudniowym rozkładem jazdy nowe połączenia. Poprawę zanotowały również PKP Intercity, które 28,1% więcej pasażerów. Przewoźnik ten uruchomił lepszą ofertę po tym jak zakończono szereg modernizacji linii kolejowych. Spadki liczby pasażerów odnotowały Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, SKM Warszawa i WKD. Widać tu wpływ remontów infrastruktury w największych aglomeracjach w Polsce.

Pod względem liczby pasażerów niezmiennie największy udział miały Przewozy Regionalne (27,2%). Kolejne miejsca zajęły Koleje Mazowieckie (21%), PKP SKM Trójmiasto (14,46%), PKP Intercity (11,62%), SKM Warszawa (9%), Koleje Śląskie (5,66%), Koleje Wielkopolskie (2,89%). Natomiast pod względem pracy przewozowej dominują PKP Intercity (45,15%), a kolejne miejsca zajmują Przewozy Regionalne (23,8%), Koleje Mazowieckie (12,24%), PKP SKM (6,22%).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5