NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Kuzaj: Cieszy obecność kolei w programie Morawieckiego

| Jakub Madrjas 03.04.2016 0

Kuzaj: Cieszy obecność kolei w programie Morawieckiego
fot. Alstom
– Nikt nie wskaże palcem konkretnej, istniejącej teraz fabryki, której stworzy się lepsze warunki niż innym. Alstom z chęcią rozważy nowe inwestycje w ramach programu Luxtorpeda 2.0 – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Lesław Kuzaj, prezes Alstom w Polsce.
Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Wicepremier Mateusz Morawiecki zaprezentował w lutym swój plan rozwoju gospodarczego Polski. Znalazło się w nim miejsce dla kolei.

Lesław Kuzaj, prezes Alstom w Polsce:
I to jest zdecydowanie bardzo pozytywna wiadomość.

Część kolejowa programu, nazwana Luxtorpeda 2.0, zakłada inwestycje w tabor. A potrzeby w tym zakresie są w kraju wciąż bardzo duże.

To jest poza dyskusją. Zarówno tabor, jak i infrastruktura wciąż wymagają w Polsce przyspieszenia tej modernizacji, która już się rozpoczęła. Trwa nowa perspektywa unijna i mam nadzieję, że w tym wypadku sprawy nabiorą obrotu szybciej i pojawi się planowanie zakupów, dzięki czemu pociągi nie będą zamawiane parę miesięcy przed terminem dostawy, tylko tak, żeby uwzględnić cykl produkcyjny zakładów. Byłoby to korzystne dla zamawiających z punktu widzenia jakości wykonania taboru.

To właśnie krótkie terminy dostaw ograniczały ekspansję Alstomu na krajowy rynek taborowy?

Jako poważny producent nie możemy sobie pozwolić na kontrakty, których termin wykonania wynosi kilka miesięcy przy cyklu produkcyjnym około dwóch lat. Na reputację pracowaliśmy bardzo długo i nie chcemy jej stracić jednym nieudanym kontraktem.

W przypadku Pendolino udało się tę reputację w Polsce utrzymać.

Po piętnastu miesiącach eksploatacji mamy dla pociągów Pendolino stuprocentową dostępność, co jeszcze nigdy się w Polsce nie wydarzyło. Nie mamy żadnych krytycznych uwag klienta i te wszystkie mity, które stworzono przed dostawą, legły w gruzach. Nikt już nie podnosi kwestii tego, czy Pendolino ma używane części, czy zmieści się na dworcu Centralnym albo czy przetrzyma zimę. W tym czasie udało nam się też bardzo dobrze ułożyć współpracę z naszym klientem. Jednak moim zdaniem najważniejsze w tym projekcie było to, że wnieśliśmy na polskie tory nową jakość. Tym samym podnieśliśmy wymagania – dla PKP Intercity, dla PKP Energetyka, dla Urzędu Transportu Kolejowego, Instytutu Kolejnictwa i innych instytucji związanych z kolejnictwem. Na torach pojawił się produkt, jakiego do tej pory nie było i wszyscy musieli w krótkim czasie dostosować się do niego. To być może dalekie porównanie, ale podobny efekt wywołał dla polskiej armii zakup samolotów F16. Nagle wojsko musiało się dostosować do nowych realiów, w których mniej jest potrzebnych panów z narzędziami a więcej – z laptopami. Nastąpił skok jakościowy w obsłudze – ale także w usłudze.

Łyżką dziegciu jest jednak to, że chorzowski Alstom Konstal nie wziął udziału w tym projekcie.

Ja tu dziegciu nie widzę w ogóle, a to dlatego, że pociąg Pendolino był produkowany głównie – choć nie wyłącznie – w centrum kompetencyjnym w Savigliano we Włoszech. W tym czasie Konstal Chorzów produkował pociągi dla klienta włoskiego. W dobie globalizacji pytanie, czemu nie robiono Pendolino w Chorzowie, traci na znaczeniu.

Minister Andrzej Adamczyk mówił jednak o tym, że polscy zamawiający powinni częściej wybierać polskich wykonawców.

Bardzo słusznie. To dla nas bardzo dobra wiadomość, bo mamy polską fabrykę, która produkuje na eksport. Słowa ministra o zamawianiu taboru w polskich fabrykach bardzo mnie cieszą, bo my chcemy dostarczać tabor na polski rynek. Jesteśmy polską fabryką i znakomicie mieścimy się w tym programie.

Jednak właściciel Konstalu, czyli Alstom, i jego kapitał pochodzą z zagranicy.

Nie wyobrażam sobie innej definicji polskiej fabryki niż taka, która mieści się w Polsce, zatrudnia Polaków i płaci tu podatki.

W programie Luxtorpeda 2.0 jako centra produkcji taboru wskazano Wielkopolskę i woj. kujawsko-pomorskie, a nie Górny Śląsk, gdzie mieści się wasz zakład.

Jak rozumiem, program zawiera zachęty do zakładania zakładów w tych dwóch województwach. My z chęcią rozważymy taką szansę, bo czemu nie mielibyśmy tam się rozwinąć? Nikt nie wskaże przecież palcem konkretnej, istniejącej teraz fabryki, której stworzy się lepsze warunki niż innym, bo byłoby to zakłócenie konkurencyjności.

W tym roku odbędzie się kolejny przetarg na dostawy wagonów metra dla Warszawy. Rozumiem, że Alstom weźmie w nim udział?

Każdy ogłaszany przetarg na dostawy jest przez nas analizowany i jeżeli tylko warunki przetargu pozwalają nam spełnić kryteria jakościowe i specyfikacja nie jest zawężona do kilku firm, to zawsze bierzemy w nim udział. Nasz tabor jest już obecny na pierwszej linii warszawskiego metra i w innych miejscach. To dla nas ważne, bo nasi pracownicy chcą być dumni ze swojej pracy i pokazać dzieciom, że na przykład budowali ten konkretny tramwaj, czy pociąg metra.

To jest akurat trudny temat dla was – od dawna Alstom nie dostarczył żadnych wagonów tramwajowych dla Polski. Czy to się zmieni?

Myślę, że w poprzedniej perspektywie mieliśmy do czynienia z takimi pierwszymi zakupami. Liczyła się cena i szybkość dostawy. Z tym pierwszym kryterium trudno dyskutować – ono jest ważne, a my jako polski producent mamy podobne ceny jak inni. Natomiast czas dostaw był, jak zaznaczyłem wcześniej, często zbyt krótki, by zapewnić odpowiednią jakość. Stąd nasza nieobecność w wielu przetargach. To jednak tylko wzmaga nasz apetyt na przetargi. Z tego, co wiem, miasta po zaspokojeniu pilnych potrzeb wezmą pod uwagę również aspekty jakościowe – i to jest pole do działania dla nas.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Chorzów (51)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Chorzów (51)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5