Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kutno: Postulaty do rozkładu IC obnażają słabość kolei średniego zasięgu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Kutno: Postulaty do rozkładu IC obnażają słabość kolei średniego zasięgu
Postulat zmiany godziny przyjazdu do Warszawy nocnego pociągu dowożącego do stolicy z całej ściany zachodniej, by dostosować go do potrzeb garstki dojeżdżających nim do pracy, wydaje się z gruntu chybiony. Jego pojawienie się w debacie świadczy jednak o wyraźnej ułomności siatki połączeń pasażerskich, w której prawie nie ma obecnie pociągów o charakterze ekspresów regionalnych.

W łódzkiej prasie regionalnej zaczęły pojawiać się komentarze dotyczące nowego rozkładu jazdy pociągów, który wejdzie w życie 13 grudnia. Interesujący wątek podjął w minionym tygodniu Dziennik Łódzki. W obszernym artykule Tomasza Dębowskiego opisane zostały problemy pracujących w Warszawie mieszkańców Kutna.

– Żeby z Kutna dojechać do pracy w stolicy na 7 rano, trzeba [będzie] wyjechać... wieczorem – konstatuje autor. Kursujący dziś nocny TLK „Szczecinianin” zastąpiony będzie bowiem przez pociąg „Aurora” prowadzący wagony ze Szczecina, Gorzowa Wielkopolskiego i Szklarskiej Poręby. Skład pod dosyć egzotyczną nazwą i prowadzący dość egzotyczną zbieraninę wagonów odjedzie z Kutna nieco później niż swój poprzednik i dotrze na Dworzec Centralny nie o 5:55, a o 6:51.

Większość podróżujących nocnym pociągiem może uznać taką zmianę za pozytyw. Pozwoli ona spędzić kilka chwil więcej np. w Szczecinie, a jednocześnie sen trwać będzie nieco dłużej. Łatwo więc uznać kutnowski postulat pozostawienia rozkładu bez zmian za nieistotny margines. Choć rzecz jasna nie namawiam do jego spełnienia, warto dostrzec problem, który jest przezeń bardzo dobrze obrazowany.

Nieunikniona marginalizacja przypadkowych pasażerów

Doskonale widać bowiem, jak dużym problemem jest w Polsce słaba kondycja kolei średniego zasięgu. Dojeżdżający do pracy w Warszawie z miejscowości w promieniu kilkudziesięciu kilometrów mogą liczyć na bardzo sprawną, zwłaszcza jak na warunki krajowe, siatkę połączeń regionalnych. Ci bywający w stolicy sporadycznie będą mieć do dyspozycji relatywnie szeroką ofertę pociągów pospiesznych i ekspresowych. Segment pośredni w zasadzie nie istnieje.

Potrzeba, która powinna być zaspokajana dzięki pociągom o charakterze popularnych, np. w Niemczech ekspresów regionalnych, jest więc realizowana niejako przy okazji pociągiem uruchamianym w celu obsługi potoku zupełnie odmiennego. To zaś zawsze prowadzić będzie do sytuacji konfliktu interesów, którego rozstrzygnięcie będzie zawsze oczywiste. Pasażerowie, którzy kupują bilety okresowe i wiążą ściśle swoje życie zawodowe z funkcjonowaniem kolei, będą mieli zatem nieuniknione i skądinąd słuszne poczucie marginalizacji.

Potrzeba budować nową ofertę pociągów średniego dystansu

Jest kwestią wymagającą szerszych badań, czy dojeżdżających z Kutna i kilku mniejszych, okolicznych miejscowości do Warszawy na rano jest wystarczająco wielu, by zapewniać im transport publiczny. Nie ulega jednak wątpliwości, że dopóki interesy mieszkańców szeregu miejscowości leżących o półtorej-dwie godziny drogi od Warszawy czy od innych większych ośrodków będą spełniane tylko wtedy, kiedy będzie to na rękę jadącym z miejsc odleglejszych o kilkaset kilometrów, dopóty oferta nie będzie dla podróżnych satysfakcjonująca.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi nocne będą obsługiwane także przez Flirty

Pasażer

Nowe wagony dla pociągów nocnych w Wielkiej Brytanii [zdjęcia]

Tabor i technika

Deficytowe nocne pociągi PKP Intercity

Pasażer

Deficytowe nocne pociągi PKP Intercity

jar, Rynek Kolejowy 23 stycznia 2018

SNCF szuka chętnych do przejęcia nocnych pociągów

Biznes

SNCF szuka chętnych do przejęcia nocnych pociągów

lp, Rynek Kolejowy 08 kwietnia 2016

Austria chce inwestować w połączenia nocne. Inaczej niż pozostałe kraje Europy

Tabor i technika

Zobacz również:

Pociągi nocne będą obsługiwane także przez Flirty

Pasażer

Nowe wagony dla pociągów nocnych w Wielkiej Brytanii [zdjęcia]

Tabor i technika

Deficytowe nocne pociągi PKP Intercity

Pasażer

Deficytowe nocne pociągi PKP Intercity

jar, Rynek Kolejowy 23 stycznia 2018

SNCF szuka chętnych do przejęcia nocnych pociągów

Biznes

SNCF szuka chętnych do przejęcia nocnych pociągów

lp, Rynek Kolejowy 08 kwietnia 2016

Austria chce inwestować w połączenia nocne. Inaczej niż pozostałe kraje Europy

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5