NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kulisy pracy rewidentów PKP Intercity

| inf. prasowa 14.10.2017 6,8k

Młotek, manometr i suwmiarka – to tylko niektóre z narzędzi towarzyszących im na co dzień. Rewidenci odpowiadają za przygotowanie pociągów do trasy i bezpieczeństwo pasażerów. To oni decydują, czy dany skład wyruszy w drogę. Na czym polega praca rewidenta taboru?
Pociąg pod kontrolą

Przygotowanie pociągu do trasy zaczyna się już w momencie, gdy skład wraca do stacji postojowej. Wówczas do akcji wkraczają rewidenci taboru, którzy przeprowadzają kontrolę techniczną pojazdu. Pierwszym krokiem jest przyjęcie pociągu, czyli sprawdzenie sprawności poszczególnych elementów pojazdu oraz czy jakaś część podczas przejazdu nie uległa uszkodzeniu. W tej pracy rewidentów wspomaga specjalna aplikacja PKP Intercity, w której zawarte są informacje o wszystkich zdarzeniach i usterkach, wpisywane przez kierownika pociągu podczas przejazdu. Natomiast z rozmowy z maszynistą pozyskują wiadomości uzupełniające zawarte w aplikacji dane. Dzięki temu na start otrzymują komplet informacji o wykonanym przejeździe i stanie pociągu. Następnie rewidenci przeprowadzają własną kontrolę pojazdu i decydują, co wymaga naprawy przed kolejnym kursem.

Dobry słuch to podstawa

Najważniejsze czynności podczas kontroli pociągu to sprawdzenie zestawów kołowych i próba hamulca. Jak zaznacza Tomasz Nasiłowski, rewident taboru PKP Intercity, w pracy przydaje się dobry słuch, pomocny przy rozpoznaniu pierwszych usterek. Młotkiem ostukuje się obręcze w składach wagonowych, tak by odnaleźć tzw. „płaskie miejsca” lub inne uszkodzenia w zestawach kołowych – tłumaczy Tomasz Nasiłowski – Dobry odgłos, to dźwięk metaliczny, który świadczy, że obręcz nie jest uszkodzona. Sygnałem alarmowym jest głuchy dźwięk sugerujący przesunięcie obręczy, a więc poważną usterkę. Przy usuwaniu uszkodzeń rewidenci współpracują m.in. z elektromonterami, ślusarzami i mechanikami. Po naprawie usterek przez pracowników technicznych, muszą ponownie sprawdzić cały skład. Jeżeli pojazd jest w pełni sprawny, zapewniający bezpieczną podróż, kierują go do mycia, sprzątania i nawadniania.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Rewidenci taboru sprawdzają każdy pociąg przed jego odjazdem i to oni zatwierdzają jego gotowość do drogi. Wśród rutynowych czynności można wymienić także weryfikację książek pokładowych, tablic relacyjnych i sygnałów świetlnych. Pracownicy sprawdzają też, czy w składzie działa oświetlenie, ogrzewanie i klimatyzacja. Najważniejszą czynnością pod względem bezpieczeństwa jest próba hamulca, którą rewidenci, wraz z maszynistą, wykonują przed samym odjazdem pociągu. Po pozytywnie zakończonej kontroli pojazdu i próbie hamulca rewidenci przekazują odpowiednie informacje do dyżurnych ruchu.

Nadzór składów po naprawach

Do zadań rewidentów należą także m.in. oględziny taboru wyłączonego z ruchu z przyczyn technicznych oraz ustalenie warunków transportu pociągu ze szlaku do stacji technicznej. Jednocześnie rewidenci nadzorują jazdy próbne składów po wykonanych naprawach. Dodatkowo, po przejściu odpowiednich szkoleń, mogą zatwierdzać ich odbiór techniczny przed wprowadzeniem do ruchu.

Nie tylko dla mężczyzn

Praca rewidenta może kojarzyć się z zawodem typowo męskim. Tymczasem po raz pierwszy od blisko 20 lat w Zakładzie Centralnym PKP Intercity na stanowisku rewidenta pracuje kobieta. Katarzyna Rurka z koleją związana jest od ponad 24 lat. W czasie swojej wcześniejszej pracy zajmowała się różnymi zadaniami – od czyszczenia tapicerki, przez wymianę tablic relacyjnych w pociągach aż po rewizję taboru. Doświadczenie kolejowe jest bardzo przydatne. Dzięki temu łatwiej poznać specyfikę pracy na tym stanowisku – podkreśla.

Jak zostać rewidentem?

Zawód rewidenta taboru wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W pracy na tym stanowisku liczy się spostrzegawczość i umiejętność działania pod presją czasu. Przydaje się również wiedza i doświadczenie w pracy na kolei, dlatego często rewidentami zostają osoby, które wcześniej pracowały na różnych kolejowych stanowiskach lub ukończyły szkołę o profilu kolejowym.

Przed rozpoczęciem kursu kandydaci przechodzą specjalne testy, których celem jest sprawdzenie predyspozycji do wykonywania zawodu rewidenta. Szkolenie trwa około 2 lata i kończy się egzaminem uprawniającym do pracy na stanowisku. W ramach kursu kandydaci m.in. zdobywają umiejętności w pracy przy naprawie i utrzymaniu taboru. Lubię swoją pracę. Od wielu lat interesuje się pociągami, a jako rewident mogę częściowo realizować swoją życiową pasję. Co więcej, w pracy mogę mieć też do czynienia z nowoczesnymi pociągami – podsumowuje rewident Tomasz Komorniczak.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5