NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kujawsko-Pomorskie: Jest zgoda sejmiku na powołanie spółki przewozowej

| Jakub Madrjas 23.03.2021 3,4k

Kujawsko-Pomorskie: Jest zgoda sejmiku na powołanie spółki przewozowej
Fot. Fotografia okiem Pitagorasa
Sejmik województwa przyjął uchwałę o woli utworzenia spółki celowej samorządu województwa – Kujawsko-Pomorskie Samorządowe Przewozy Pasażerskie.
Zgodnie z zapowiedziami podczas poniedziałkowych (22 marca) obrad sejmik zajął się uchwałą o woli utworzenia spółki celowej samorządu województwa – Kujawsko-Pomorskie Samorządowe Przewozy Pasażerskie. Jak wyjaśniał na naszych łamach marszałek województwa, Piotr Całbecki, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego przygotowuje się do przetargu, który wyłoni operatorów regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na 10 lat, a nowa spółka ma być "rozwiązaniem alternatywnym", w razie gdyby przetarg się nie udał.

Jak zapowiedział dziś urząd marszałkowski, przetarg na obsługę regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w województwie zostanie ogłoszony w połowie kwietnia, a przewidywane jest rozstrzygnięcie go w lipcu. Sejmik przyjął uchwałę o woli utworzenia spółki celowej, której kapitał zakładowy wyniesie 50 tys. złotych, stosunkiem głosów 16 do 7. 

Dyskusja w sejmiku


Jak relacjonuje "Gazeta Wyborcza", radni podczas sesji nie kryli zaskoczenia planami powołania spółki. Wojciech Jaranowski z PiS pytał, czy nie jest to straszak na obecnych przewoźników przed przetargiem, oraz jaki będzie los innej spółki samorządu Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy. Radny Marek Hildebrandt radził rozszerzyć zakres działalności tej spółki o transport kolejowy. Z kolei inny radny PiS Michał Krzemkowski uznał, że powołanie spółki kolejowej to idea spóźniona o parę lat. Stwierdził, że kolej w regionie będzie działała lepiej, jeśli w budżecie województwa znajdzie się na nią więcej pieniędzy. Pytał też o analizę finansową nowego podmiotu – relacjonuje gazeta.

Z kolei Stanisław Pawlak z Lewicy narzekał, że należący do województwa tabor został oddany "w obce ręce" spółek, które "dyktują swoje warunki". 

Analizy dla nowej spółki potrwają do lipca

Jak czytamy w relacji, marszałek Piotr Całbecki stwierdził, że przeznaczenie dodatkowych 50 mln zł na transport kolejowy oznacza, że zabraknie tych pieniędzy na inne cele. Powiedział, że dla przeprowadzenia analizy finansowej działalności nowej spółki powołał specjalny zespół, który spotkał się po raz pierwszy w piątek. W połowie lipca ma się okazać, czy jej tworzenie ma w ogóle sens – wtedy będą już znane oferty w przetargu na operatorów regionalnych.

Marszałek mówił również, że od powołania spółki do rozpoczęcia przez nią świadczenia usług kolejowych wiedzie długa droga, bo przewoźnik musi uzyskać stosowne pozwolenia – pisze "GW". Nie wiadomo zatem, w jaki sposób nowy przewoźnik może zabezpieczyć interesy województwa w razie nieudanego przetargu. Przypomnijmy, że plany powołania własnej spółki w stosunkowo niedużym województwie, a w szczególności krótki czas przewidziany na uruchomienie połączeń od jej ewentualnego startu, budzą duże obawy ekspertów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kujawsko-pomorskie (585)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5