Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kujawsko-pomorskie: Będzie „okrągły stół” w sprawie kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kujawsko-pomorskie: Będzie „okrągły stół” w sprawie kolei
Władze województwa kujawsko-pomorskiego zdecydowały o zorganizowaniu „okrągłego stołu” w sprawie przyszłości transportu kolejowego w regionie. To pokłosie kontrowersji, jakie wywołują zapisy projektu wojewódzkiego planu transportowego.

Plan transportowy postuluje znaczące ograniczenie roli kolei w regionie. Autorzy planu postulują zawieszenie (po roku 2020) ruchu pasażerskiego na następujących odcinkach: Toruń – Lipno, Wierzchucin – granica województwa (Szlachta), Grudziądz – granica województwa (Gardeja), Grudziądz – Jabłonowo Pomorskie – Brodnica, Bydgoszcz – Unisław Pomorski – Chełmża, Laskowice Pomorskie – granica województwa (Szlachta).

Ucierpiałaby m.in. Brodnica i tereny turystyczne w Borach Tucholskich

Postulaty te wywołały wiele emocji, zważywszy m.in. na fakt, że ich realizacja spowodowałaby m.in. całkowitą likwidację połączeń kolejowych do 30-tysięcznej Brodnicy, jak również pozbawienie jakiejkolwiek komunikacji szeregu miejscowości w Borach Tucholskich, na czym ucierpieliby zarówno okoliczni mieszkańcy, jak i turyści. Poza tym, czas dojazdu autobusami do miejscowości, które utraciłyby połączenia kolejowe, w wielu wypadkach byłby znacznie dłuższy niż czas dojazdu pociągiem.

Dr Jacek Chmielewski, współautor planu transportowego, twierdzi jednak, że zawarte w nim postulaty są słuszne. – Należy z całą mocą zaprzeczyć powszechnemu mitowi o wyższości transportu kolejowego nad autobusowym w regionalnych przewozach pasażerskich. W przypadku podróży na krótkie odległości oraz małej liczby potencjalnych podróżnych jest on pod względem większości aspektów „gorszy” od transportu autobusowego – ocenił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Jacek Chmielewski.

„Okrągły stół” przed uchwaleniem planu

Biorąc pod uwagę, iż głosy w tej dyskusji są skrajne, marszałek województwa Piotr Całbecki, który do tej pory milczał w tej sprawie (wielokrotnie, bez rezultatu, prosiliśmy biuro prasowe urzędu o przedstawienie stanowiska ws. projektu planu), zdecydował się na zwołanie „okrągłego stołu kolejowego”. Potwierdziła to w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” radna Sejmiku Woj. Kujawsko-Pomorskiego Elżbieta Piniewska (PO). Co bardzo ważne, radna poinformowała, że spotkanie nt. przyszłości kolei w regionie ma się odbyć przed głosowaniem radnych ws. przyjęcia planu transportowego.

– W spotkaniu będą mogły wziąć udział wszystkie osoby i instytucje zgłaszające zastrzeżenia do zapisów planu. Temat w żadnym razie nie jest zamknięty. W kontekście ewentualnego ograniczenia roli kolei, nie można naturalnie brać pod uwagę tylko aspektu ekonomicznego, ale również względy społeczne. Równolegle jednak chciałabym bardzo wyraźnie podkreślić, że negocjacje w ramach „okrągłego stołu” będą bardzo twarde, bo za transportem autobusowym stoją twarde argumenty – powiedziała Elżbieta Piniewska, mając w tym ostatnim kontekście na myśli naturalnie znacznie wyższe koszty funkcjonowania kolei.

Radna nie dysponowała informacjami, kiedy ma się odbyć „okrągły stół”, jak i kiedy Sejmik może głosować nad przyjęciem planu. Nie otrzymaliśmy – mimo zgłoszonej prośby – takiej informacji również od władz urzędu marszałkowskiego. Obecnie urząd rozpoczął analizę uwag zgłoszonych na etapie konsultacji społecznych. Wpłynęło ich w sumie 213.

Autobusy mają być rozwijane, a na razie są… likwidowane

W cieniu postulowanego w planie transportowym zwiększenia roli autobusów na rzecz zmniejszenia roli kolei nadeszła wiadomość, że Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy (spółka ze 100% udziałem samorządu województwa) od 1 września… likwiduje 230 kursów – głównie obsługujących rejon Włocławka, Inowrocławia, Lipna, Mogilna i Żnina.

Tomasz Fic, prezes K-TPS powiedział w rozmowie z TVP, że przyczyną są problemy finansowe spółki. Zapowiedział też restrukturyzację firmy poprzez zwolnienie 50 osób i próbę wynegocjowania nowych warunków dostaw paliw.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5