NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kubicki: Napięcie w sprawie budowy GSM-R sięgnęło zenitu

| Piotr Kubicki 19.10.2017 6,4k

Kubicki: Napięcie w sprawie budowy GSM-R sięgnęło zenitu
Fot. Tadeusz Kwaśniewski, SM42.pl
Budowa na ponad 13 tys. km linii kolejowych cyfrowego systemu komunikacji w standardzie GSM, a wraz z nim większe bezpieczeństwo i lepsze zarządzanie ruchem pociągów to główne cele projektu budowy systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP PLK - pisze Piotr Kubicki, dyrektor ds rozwoju Technitel Polska.
Projekt ten z wielu względów możemy nazwać przełomowym. Nie tylko jego realizacja wprowadza polską kolej w nowy wymiar technologiczny. Spektakularne są również wartości kontraktów. Rynek telekomunikacyjny czekał przez wiele lat na ogłoszenie, a później na wielokrotnie przesuwane kolejne terminy w postępowaniu. Dziś gdy znane są już kwoty poszczególnych złożonych ofert napięcie sięgnęło zenitu, a górę nad zdrowym rozsądkiem i zwyczajową powściągliwością biznesową wzięły emocje.

W pierwszej części przetargu najtańsza okazała się oferta złożona przez konsorcjum Nokia Solutions and Networks i SPC-1,2.3. Jej wartość to 2,6 mld zł brutto (2,8 mld z prawem opcji) . Na kolejnym miejscu uplasowała się oferta Konsorcjum Kapsach CarrierCom i Porr na kwotę 3,7 mld zł brutto (3,9 mld wraz z prawem opcji). Obydwaj oferenci zaproponowali skrócenie terminu realizacji o trzy miesiące. Kilkanaście dni po otwarciu ofert przedstawiciele Kapsach CarrierCom zapowiedzieli zakwestionowanie oferty Nokii w Krajowej Izbie Odwoławczej ze względu na tzw. rażąco niską cenę. Jak argumentowali „nie wydaje się fizycznie możliwe, by można było wykonać system za kwotę zaproponowaną przez Nokię. (…) W ofercie musi tkwić jakiś błąd”.

Jaki werdykt wyda KIO przekonamy się wkrótce. Jednak już dziś warto zwrócić uwagę na dane chociażby z rynku niemieckiego, który zdominowany jest przez firmy Nokia i Huawei w proporcji 60% & 40%. Decyzja o wykluczeniu Kapsch z dalszych rozmów była czytelnym znakiem postawienia nie tylko na cenę, co na technologię i plany jej rozwoju. Jak możemy przypuszczać dla rynku brak wizji produktu w kierunku LTE-R to dziś poważny mankament. Nokia i Huawei zdają się mieć znacznie więcej do zaoferowania kolei niż Kapsch, który bazuje na rozwiązaniach zakupionych od firmy Nortel dekady temu i to w bardzo wąskim zakresie.

W przypadku Polski poza samą technologią niezwykle ważny jest także transfer wiedzy i kompetencji - bazowanie firmy zagranicznej na polskich zespołach i polskich inżynierach. W tym względzie również korzystniej wypada Nokia, która już inwestuje w Polskę Cyfrową (POPC), a jej R&D (centrum badania i rozwoju) we Wrocławiu jest jednym z trzech największych centrów technologicznych Nokii na świecie i jedną z dwóch jednostek firmy zajmujących się głównie rozwojem oprogramowania. Programiści z TC Wrocław uczestniczą zarówno w procesie wytwarzania produktów, jak i rozwoju technologii, począwszy od koncepcji aż po procesy wdrożenia. Wraz z placówkami w Bydgoszczy i Krakowie Nokia zatrudnia łącznie około 5 tys. pracowników, będąc tym samym największym pracodawcą branży ICT.

Piotr Kubicki - absolwent studiów podyplomowych z zakresu Zarządzania Projektami na Poznańskim Uniwersytecie Ekonomicznym oraz Studiów MBA na Polskiej Akademii Nauk. Przygodę z sektorem telekomunikacyjnym rozpoczął w 1998 r planując oraz nadzorując budowy sieci GSM, DCS, UMTS i LTE dla operatorów komórkowych w Polsce i Europie miedzy innymi z koncernem CH2M HILL. W 2011 objął stanowisko dyrektora biura handlowego w firmie TK Telekom wiążąc się z sektorem kolejowym. W 2013 wprowadza do sektora kolejowego firmę Atem Polska z grupy Vinci Energis. Obecnie jako dyrektor ds rozwoju buduje portfolio polskiej firmy Technitel Polska.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45856)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Piotr Kubicki - dyrektor ds rozwoju Technitel Polska

Wiecej z regionu:

Polska (45856)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5