Partnerzy serwisu:
Biznes

Kto powinien zapłacić za zielone innowacje na kolei?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
19-10-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kto powinien zapłacić za zielone innowacje na kolei?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plKto powinien zapłacić na zielone innowacje na kolei?
Innowacje na kolei przynoszą realne korzyści w postaci uproszczenia procesów logistycznych, skrócenia czasów przejazdu a finalnie wzrost konkurencyjności kolei wobec transportu samochodowego. W Europie pojawiają się nowe wyzwania dla nowoczesnej kolei, które pojęcie „innowacyjności” wynoszą na nowe poziomy technologiczne i… kosztowe.

Uczestnicy panelu dyskusyjnego podczas konferencji „Kolej 4.0 – Otwarte ramy działania” organizowanej przez Fundację ProKolej zwracali uwagę, że europejskie rozwiązania technologiczne stoją obecnie na wysokim poziomie, w czym zasługi ma także polski przemysł technologii informatycznych.

Europejska technologia w światowej czołówce

– Innowacyjne rozwiązania informatyczne, które produkujemy, znajdują uznanie na całym świecie. Podczas negocjacji biznesowych z partnerami z różnych części świata, ostatnio z przedstawicielami Korei Południowej, okazuje się, że technologie które posiadają w tym nowoczesnym kraju, są w tyle za rozwiązaniami europejskimi, w tym polskimi – powiedział Krzysztof Owczarek, prezes Novamedia. Co do pozycji firm produkujących kolejowy software i hardware, zgodził się z nim dr Christoph Lerche, dyrektor pionu europejskiej polityki transportowej w DB AG.

– Owszem, mamy obecnie dobra pozycję, problem oczywiście w tym aby ją utrzymać. Rozwojowi innowacyjności sprzyjają takie projekty współfinansowane przez UE jak Shift2Rail, które prowadzą do wynajdywania nowych technologicznych możliwości dla kolei. Z niecierpliwością czekamy na Shift2Rail 2.0, który ma wystartować po 2020 roku. Musimy trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o rynki azjatyckie. Te szybko się rozwijają i informatyczna rewolucja w ramach kolei także się tam rozpoczęła – mówił Lerche.

Przedstawiciel DB wspomniał, że zainteresowania nowymi technologiami w Niemczech idą dalej niż w większości państw UE. DB w kooperacji z Hyperloop Transportation Technologies bada potencjał środka transportu, o którym obecnie bardzo dużo się rozmawia. – Sprawdzamy, czy ta technologia ma potencjał, ale wiemy, że nie zastąpi nam ona kolei – uważa Lerche.

Kto zapłaci za uciszenie pociągów?

Podczas dyskusji sporo miejsca poświęcono zapowiadanej nowej dyrektywie UE dotyczącej norm hałasu. Uderzyłaby ona w pierwszym rzędzie w przewoźników towarowych, a na rynku polskim w PKP Cargo, o czym piszemy obszernie tutaj, natomiast tutaj opisujemy planowane m.in. w związku z planami UE, inwestycje w tabor PKP Cargo. 

Koszty wprowadzenia cichszego taboru, zgodnego z unijnymi dyrektywami w obszarze przewozów towarowych, szacuje się na około 1,8 mld zł, chociaż mówi się też o kwotach dwukrotnie wyższych. Zdaniem dr. Ralfa Schniedersa, eksperta ze Związku Niemieckich Firm Transportowych, uniwersalnego w skali całej Unii Europejskiej procesu wymiany elementów wagonów lub całych ich serii nie da się wykonać bez pomocy państwa lub środków UE.

– W Niemczech nowa dyrektywa dotycząca hałasu oceniana jest raczej pozytywnie, choć koszt jej wprowadzenia będzie za pewne taki sam jak w Polsce lub wyższy. Jeśli mamy realizować politykę ciszy, potrzebujemy na to publicznych pieniędzy, ponieważ skala koniecznych inwestycji by osiągnąć restrykcyjne normy, będzie bardzo duża – uważa Ralf Schnieders. Wtórował mu Janusz Biliński, dyrektor rozwoju napędów w polskiej firmie Medcom. 

– Oczywistym jest, że dla realizacji tego programu potrzeba będzie wsparcia dla przedsiębiorców. Jego założenia są słuszne, jeśli mamy myśleć o komforcie życia przyszłych pokoleń – powiedział.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 24 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Zobacz również:

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Pozostałe z wątku:

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 24 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Zobacz również:

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5