Koleje Śląskie planują wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej w zamian za zawieszane kursy na linii S61. Jej uruchomienie nie było pewne, bo na kilka dni przed zmianą rozkładu kursów nie ujęto w Portalu Pasażera. Spółka tłumaczy zmiany wyczerpaną przepustowością infrastruktury.
Niedawno informowaliśmy na naszych łamach
o planowanym zawieszeniu kursowania pociągów z Zebrzydowic do Cieszyna. Jak tłumaczył zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, dla kursów Kolei Śląskich realizowanych w bezpośredniej relacji z Czechowic-Dziedzic zabrakło przepustowości. Do naszej redakcji dotarły sygnały od czytelników zaniepokojonych brakiem możliwości dojazdu do pracy czy szkoły.
KŚ zapewniają: autobusy zastępcze będą kursować
Na kilka dni przed wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/2026 w prowadzonym przez PLK Portalu Pasażera nie zamieszczono bowiem godzin odjazdów autobusów zastępczych. Jak zapewnił nas jednak przewoźnik, transport alternatywny zostanie zorganizowany. – Na linii S61 Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa ze względu na pełne wykorzystanie przepustowości na odcinku Zabrzeg – Chybie przez pociągi międzynarodowe i linię S6 – czytamy w komunikacie prasowym Kolei Śląskich.
Przewoźnik oznacza symbolem S6 połączenia z Katowic do Wisły. – Pociągi na linii S61 zostaną zawieszone z uwagi na ograniczoną przepustowość wynikającą z prowadzonych przez PKP PLK prac na linii nr 93 – uzupełnia Maciej Pezdek z Biura Prasowego Kolei Śląskich. W środę 10 grudnia rozkład autobusów zastępczych nie był jeszcze opublikowany na stronie internetowej przewoźnika.
Znamy frekwencję w zawieszanych kursach
Ilu podróżnych odczuje utrudnienia? KŚ przedstawiły na naszą prośbę statystyki przewozowe dotyczące kluczowego odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice. W okresie od 1 stycznia do 31 października tego roku na wszystkich stacjach i przystankach, wliczając w to Zabrzeg i Zebrzydowice, do pociągów przewoźnika wsiadło w sumie ponad 39 tys. pasażerów.
Najpopularniejszym miejscem rozpoczęcia podróży był Zabrzeg (blisko 19 tys. wsiadających), na kolejnych miejscach znalazły się Zebrzydowice (ponad 10 tys.) i Zabrzeg-Czarnolesie (blisko 5 tys.). – Dane pochodzą z liczników zamontowanych w pojazdach – zaznacza Maciej Pezdek. Ogółem do pociągów wsiada niespełna 4 tys. podróżnych w skali miesiąca, co przekłada się na średnio sporo ponad sto osób dziennie we wszystkich kursach łącznie. Statystyka ta nie uwzględnia klientów rozpoczynających przejazd poza odcinkiem Zabrzeg – Zebrzydowice, przykładowo jadących z Cieszyna do Czechowic-Dziedzic.