NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

KŚ musiały w lutym odwołać ponad 200 pociągów. Jakie były przyczyny?

| Jakub Madrjas, kł 22.02.2021 62

KŚ musiały w lutym odwołać ponad 200 pociągów. Jakie były przyczyny?
Fot. Patryk Farana
Czytelnicy alarmują, że Koleje Śląskie odwołują w tym miesiącu kilkadziesiąt pociągów dziennie. Poprosiliśmy przewoźnika o wyjaśnienie tej sytuacji.
Jak informuje rzecznik Kolei Śląskich Tomasz Musioł, w lutym zostało już odwołanych 231 pociągów na 5886 pociągów uruchomionych. – W każdym przypadku została uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza – jedynie w sytuacji, gdy kolejne połączenie następuje do 25 minut, nie jest uruchomiona ZKA – podaje rzecznik. Największa kumulacja nastąpiła w poniedziałek 15 lutego, kiedy oprócz problemów z dostępnością serwisów, problemów z infrastrukturą, nastąpiło obsunięcie skarpy Czechowice Dziedzice oraz śmiertelne potrącenie.

Zdaniem spółki główne problemy związane z działalnością to: dostępność serwisów zewnętrznych, przedłużające się naprawy P4 (zgodnie z planem powinny zakończyć się w 2020 r.), problemy infrastrukturalne, trudne warunki pogodowe szczególnie na południu województwa, prowadzone prace modernizacyjne i aż 5 zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych tylko w 2021 r. skutkujące wyłączeniem pojazdów.

– Największy wpływ na opóźnienia pociągów w okresie zimowym poza awariami infrastruktury kolejowej wynikające z warunków atmosferycznych, mają prowadzone w tym trudnym okresie prace torowe i sieciowe, wykolejenia, ograniczenia prędkości nie ujęte w rozkładzie jazdy i awaryjne prace (operatywne) również nie ujęte w rozkładzie jazdy pociągów – wylicza rzecznik.

Poniżej dokładna informacja Kolei Śląskich na temat przyczyn opóźnień i odwołań pociągów w lutym:

S1 Częstochowa – Katowice – Gliwice

Pomimo deklaracji ze strony Zarządcy PKP PLK S. A. o zakończeniu robót pomiędzy Częstochową a Zawierciem, w dalszym ciągu trwają prace modernizacyjne:

Budowa przejścia podziemnego w Poraju,
Prace w stacji Częstochowa Towarowa (usuwanie usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym),
Zdarzają się przypadki niewłaściwej organizacji prac budowlanych, co przekłada się na opóźnienia pociągów.
Dodatkowo na S1 trwa budowa centrów przesiadkowych i przebudowa układu torowego w Dąbrowie Górniczej i Dąbrowie Górniczej Gołonóg. Powoduje to, że od Dąbrowy Górniczej Ząbkowice do Dąbrowy Górniczej, ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze w obu kierunkach (na zasadzie tylko 1 pociąg na tym odcinku). Wprowadzono również ograniczenia prędkości na wspomnianym odcinku.

S1 to również wykolejenie pociągu towarowego na szlaku Poraj – Myszków w dniu 9 stycznia, gdzie do 11 lutego wystąpiły ograniczenia w przepustowości szlaku (ruch jednotorowy) oraz ograniczenia prędkości obok miejsca wykolejenia – największe potoki podróżnych linia S1.

Podsumowanie: największy wpływ na prowadzenie ruchu mają przyczyny zewnętrzne (w tym warunki atmosferyczne), nieplanowe prace torowe, problematyczna organizacja prac budowlanych, wykolejenie pociągu towarowego, usterki infrastruktury kolejowej, opóźnienia wtórne do pociągów dalekobieżnych (przepuszczanie pociągów wyższej kategorii przed pociągami KSL).

S3 Katowice – Kraków

Punktowe zamknięcia pomiędzy Katowicami Zawodzie a Mysłowicami. Ruch jednotorowy w godzinach 7:55 – 13:55.

Podsumowanie: największy wpływ na prowadzenie ruchu mają przyczyny zewnętrzne, awarie infrastruktury, problematyczna organizacja prac budowlanych, awaryjne roboty w stacji Mysłowice.

S5 Katowice – Zwardoń

Na linii S5 do największych utrudnień dochodzi w wyniku prac na węźle czechowickim tzn. pomiędzy Pszczyną a Czechowicami-Dziedzicami i Czechowicami-Dziedzicami a Czechowicami-Dziedzicami Południowymi. Ruch na odcinku Czechowice-Dziedzice - Czechowice-Dziedzice Południowe odbywa się jednotorowo. Dochodzi szereg zamknięć operatywnych nie ujętych w rozkładzie jazdy:

Prace pomiędzy Tychami a Kobiórem oraz Kobiórem a Pszczyną z ruchem jednotorowym na tych odcinkach,
Prace pomiędzy Bielskiem-Białą Główną a Wilkowicami Bystrą z ruchem jednotorowym na tym odcinku.
Niewłaściwe prędkości semaforowe (tzn. prędkości w rozkładzie jazdy były wyższe niż rzeczywista prędkość na gruncie). Zmieniono w wyniku wniosku KSL o korektę.

Podsumowanie: największy wpływ na punktualność mają przyczyny zewnętrzne, nieplanowe prace torowe, awarie napięcia w sieci trakcyjnej, problematyczna organizacja prac budowlanych, usterki infrastruktury kolejowej i urządzeń stacyjnych.

S8 Kluczbork – Oświęcim

Głównym utrudnieniem wykolejenie w stacji Chorzów Stary z dnia 30 stycznia br. Utrudnienia trwały do 10 lutego i powodowały, że ruch pociągów pomiędzy Chorzowem Starym a Bytomiem odbywał się po jednym torze.

Podsumowanie: największy wpływ na prowadzenie ruchu kolejowego mają przyczyny zewnętrzne, szkody górnicze, ograniczenia prędkości nie ujęte w rozkładzie jazdy.

S6 Katowice – Wisła Głębce

Poważnym utrudnieniem jest modernizacja stacji Czechowice-Dziedzice. Na dzień 19 lutego planowana jest awaryjna komunikacja zastępcza w związku z usuwaniem kolizji sieci firmy Tauron z siecią PLK.

Podsumowanie: największy wpływ na prowadzenie ruchu mają przyczyny zewnętrzne, nieplanowe prace torowe, problematyczna organizacja prac budowlanych, błędy w oznaczeniu ograniczeń prędkości.

S71 Katowice – Wodzisław Śląski – Bohumin

Przebudowa wiaduktu drogowego, ruch jednotorowy dwukierunkowy pomiędzy Wodzisławiem Śląskim a Radlinem Obszary.

Podsumowanie: największy wpływ na prowadzenie ruchu mają przyczyny zewnętrzne, opóźnienia wtórne do pociągów dalekobieżnych.

S72 Rybnik – Bielsko-Biała Główna

Wpływ na ruch pociągów mają prace na węźle czechowickim.

Podsumowanie: największy wpływ na prowadzenie ruchu mają przyczyny zewnętrzne, prace na węźle czechowickim w części nie ujętej w rozkładzie jazdy.

Stanowisko PKP PLK

Ze względu na to, że wskazywane przez Koleje Śląskie przyczyny często leżą po stronie PKP PLK, poprosiliśmy również o stanowisko zarządcę infrastruktury. – Zarządca infrastruktury wspólnie z wszystkimi przewoźnikami stara się zapewnić jak najlepsze warunki podróży pasażerom pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych na terenie całego kraju. Każda zmiana w rozkładzie jazdy spowodowana przez usterkę taboru, urządzeń lub zdarzenia losowe wymaga współpracy dla organizacji kursowania pociągów w zmienionych warunkach – odpowiada Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

– Modernizacja sieci kolejowej otwiera nowe możliwość i przywraca połączenia np. do Wisły oraz zapewnia lepszy dostęp do pociągów z nowych przystanków, m.in. Skoczów Bajerki. Na modernizowanych liniach wymogi organizacji ruchu są szczególne, gdyż czasowe ograniczenia w przepustowości powodują, że nawet niewielka usterka może przyczyniać się do znaczących zmian. Każde zdarzenie na torach, bez względu na jego rodzaj jest szczegółowo analizowane, by wykluczyć możliwe utrudnienia. W przypadku zdarzeń z taborem informacje i uwagi są przekazywane przewoźnikom, w przypadku zdarzeń związanych z pracami temat omawiany jest z wykonawcami, na bieżąco ustalane są działania związane z utrzymaniem infrastruktury. Korekty rozkładu jazdy przygotowywane są wspólnie z przewoźnikami, by stworzyć jak najlepszą ofertę dla podróżnego i eliminować wpływ prac na kursowanie pociągów. Każdy z przewoźników na bieżąco może zgłaszać uwagi, by zapewniać jak najlepsze podróże – podkreśla przedstawicielka zarządcy infrastruktury.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (984)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Śląskie (984)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5