NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Krym: Otwarcie mostu kolejowego na okupowany półwysep [film]

| Roman Czubiński 31.12.2019 3,6k

Krym: Otwarcie mostu kolejowego na okupowany półwysep [film]
Most krymski w końcowej fazie budowyBy Rosavtodor.ru, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84290936
Przerzucony przez Cieśninę Kerczeńską most kolejowy połączył kraj krasnodarski z bezprawnie anektowanym przez Rosję Krymem. Po nowo wybudowanym obiekcie przejechały już pierwsze rozkładowe pociągi pasażerskie. Społeczność międzynarodowa uznaje fakt otwarcia mostu za kolejne bezprawne naruszenie ukraińskiej suwerenności i integralności terytorialnej.
Pierwszy pociąg "Tavria" z Sankt Petersburga wyruszył z Dworca Moskiewskiego w dawnej stolicy Rosji 23 grudnia. Do celu dotarł po prawie dwóch dobach (czas przejazdu 2471 km to ok. 43,5 godziny). Według przedstawicieli Kolei Rosyjskich (RŻD) skład liczył 17 wagonów, którymi podróżowało 530 pasażerów. Bilety mają cieszyć się dużym zainteresowaniem – łącznie sprzedano ich już 57 tysięcy, co oznacza brak wolnych miejsc na najbliższe dwa miesiące. Nadany pociągowi numer (7/8) nawiązuje do numeracji pociągu Leningrad - Sewastopol, obowiązującej od lat 50. XX wieku.

Most nad Cieśniną Kerczeńską liczy 19 km długości. Branżowe media podkreślają trudności techniczne, jakie musiały być pokonane podczas budowy. Na trasie łączącej okupowany Krym z rosyjskim krajem krasnodarskim znalazł się także tunel kolejowy. Linia jest dwutorowa, jednak drugi tor nie jest jeszcze w pełni przejezdny – między innymi z tego powodu nie uruchomiono na razie przewozów towarowych. Ukończenie wszystkich prac ma nastąpić w lutym lub marcu 2020 r. Wcześniej, w maju 2018 r., oddano do użytku przekraczający cieśninę most drogowy.

RŻD zapowiadają dalsze inwestycje w połączenie anektowanego półwyspu z terytorium Rosji. Jednym z planowanych przedsięwzięć jest elektryfikacja trasy – obecnie są na niej odcinki pozbawione sieci trakcyjnej. Tymczasowym rozwiązaniem był zakup nowoczesnych lokomotyw spalinowych do obsługi połączeń. Aby po zwiększeniu częstotliwości pociągów nie doszło do zablokowania dróg, liczne przejazdy mają być stopniowo zastępowane skrzyżowaniami wielopoziomowymi.



Na budowę mostu nie wyraziła jednak zgody Ukraina, której część – w świetle prawa międzynarodowego – Krym nadal stanowi. Dokonana w lutym i marcu 2014 r. aneksja nie została uznana przez żadne liczące się państwo ani organizację międzynarodową. Wsparcie dla integralności terytorialnej Ukrainy wyraziły – w różnych formach – m. in. wszystkie państwa Unii Europejskiej, USA, Japonia, Kanada, Australia, Izrael oraz Chiny.

Wiele z wymienionych państw nałożyło na Rosję sankcje gospodarcze. Zamrożono też aktywa finansowe w Stanach Zjednoczonych szeregu przedstawicieli rosyjskiej elity władzy, w tym – ówczesnego prezesa Kolei Rosyjskich Władimira Jakunina. Również sama budowa mostu spowodowała w lipcu 2018 r. nałożenie osobnych sankcji na biorące w niej udział firmy. Działania Rosji na półwyspie są zatem bezprawne. Ponadto wybudowanie mostu ograniczyło dostęp do portów na Morzu Azowskim, będących wciąż pod kontrolą Ukrainy. Wywołało to protest Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5