W 2008 r. według oceny Forbes.com krakowska komunikacja miejska, zajmując 9. miejsce, znalazła się wśród najlepszych systemów transportu zbiorowego na świecie. Nie bez powodu. Pod względem transportu zbiorowego Kraków to jedno z najlepiej rozwijających się miast Polski. Jako pierwsze uruchomiło linię tramwajową o parametrach szybkiego tramwaju. Formuła ta jest w dalszym ciągu rozwijana i wprowadzana na nowe bądź modernizowane linie tramwajowe. Czy Krakowski Szybki Tramwaj jest inwestycją zasadną, a co za tym idzie – opłacalną?
Również w 2008 r., w grudniu, została uruchomiona pierwsza linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju łącząca Kurdwanów z Krowodrzą, biegnąca przez tunel pod Dworcem Głównym. Formuła szybkiego tramwaju to połączenie cech klasycznego tramwaju i metra. O skuteczności tego typu rozwiązań decyduje przede wszystkim bezkolizyjność linii tramwajowych poprowadzonych mostami, estakadami, tunelami czy wydzielonym torowiskiem. Średnia prędkość komunikacyjna takiego tramwaju nie może wynosić mniej niż 24 km/h, a odległość pomiędzy przystankami powinna wynosić średnio 600 m (tramwaj klasyczny – średnio 400-500 m). Kolejnym – podstawowym wręcz – elementem omawianej formuły jest zapewnienie tramwajom bezwzględnego priorytetu na skrzyżowaniach.
To tylko fragment artykułu. Całość w "Rynku Kolejowym" nr 11/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.