Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Korytarze towarowe, wersja rozszerzona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
22-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Korytarze towarowe, wersja rozszerzona
Trwają przygotowania do uruchomienia na terenie Polski dwóch międzynarodowych korytarzy towarowych. Przebieg obu z nich ulega obecnie modyfikacjom. Korytarz północ-południe ma zostać doprowadzony do Świnoujścia, a korytarz wschód-zachód – do Medyki.

Utworzenie dziewięciu korytarzy towarowych jest pokłosiem „Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy”. Korytarze mają charakter ponadnarodowy: zarządzają nimi organa składające się z przedstawicieli rządów (Rada Wykonawcza, mająca przede za zadanie nakreślać generalne zasady funkcjonowania danego korytarza) i zarządców kolejowej infrastruktury z krajów, przez które dany korytarz przebiega (Rada Zarządzająca, odpowiedzialna bezpośrednio za bieżące funkcjonowanie korytarza). Dla każdego korytarza powołano osobne Rady Wykonawcze i Rady Zarządzające.

Pierwszeństwo pociągów towarowych bez uszczerbku dla pociągów pasażerskich

Zadaniem tych ostatnich – i to jest sedno funkcjonowania korytarzy – jest m.in. stworzenie mechanizmów umożliwiających wykonanie zaleceń UE, by w korytarzach uwzględniać priorytetowość przewozów towarowych przy konstruowaniu rozkładów. Przy czym muszą być to mechanizmy nie powodujące uszczerbku w funkcjonowaniu ruchu pasażerskiego. Rady Zarządzające mają też wypracować mechanizmy międzynarodowej współpracy na wypadek zakłóceń w ruchu wewnątrz korytarza, a także uruchomić punkt kompleksowej obsługi (one-stop shop; OSS).

Spośród dziewięciu korytarzy utworzonych rozporządzeniem z 2010 r., sześć rozpoczęło funkcjonowanie pod koniec 2013 r. Trzy pozostałe, w tym oba „polskie”, mają rozpocząć funkcjonowanie w listopadzie 2015 r.

W ostatnich tygodniach odbyło się posiedzenie organów zarządzających obu „polskich” korytarzy, podczas których podjęto decyzję o rozszerzeniu ich przebiegów.

Korytarz 5: do Świnoujścia

Rada Zarządzająca i Rada Wykonawcza dla Korytarza 5 (Bałtyk – Adriatyk) podjęła decyzję o utworzeniu odnogi do Szczecina i Świnoujścia już w momencie uruchomienia korytarza. Jest to o tyle istotne, że pod koniec 2013 r. Rada UE i Parlament Europejski opublikowały rozporządzenie, które rozszerzyło treść rozporządzenia z 2010 r. o nowe odcinki poszczególnych korytarzy. W przypadku Korytarza 5, dodano właśnie odcinek do Szczecina i Świnoujścia, przy czym zastrzeżono, że nowy odcinek ma być włączony do „korytarza” w ciągu 3 lat od jego uruchomienia, czyli do 2018 r. Organy zarządzające korytarza zdecydowały jednak, że powinno to nastąpić szybciej.

Obecnie, po modyfikacji, przebieg tego korytarza wytyczono następująco: Gdynia/Świnoujście – Katowice – Ostrawa/ Żylina – Bratysława/ Wiedeń/ Klagenfurt – Udine – Wenecja/ Triest/ Bolonia/ Rawenna/ Graz – Maribor – Lublana – Koper/ Triest.

Korytarz 8: do Medyki i Tallina

Z kolei niedawno w Warszawie obradowała Rada Zarządzająca i Rada Wykonawcza Korytarza 8 (pierwotny przebieg: Bremerhaven/ Rotterdam/ Antwerpia – Akwizgran/ Berlin – Warszawa – Terespol/Kowno). – Najważniejszą decyzją podjętą przez Radę Wykonawczą było uzgodnienie podpisania Listu Intencyjnego ws. przedłużeń korytarza, w tym przedłużeń na terenie Polski: po magistrali E-30 do węzła śląskiego w momencie uruchomienia korytarza oraz do Medyki w 2020 r., po dokonaniu dodatkowych analiz – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Wydłużenie korytarza do Medyki oznaczać będzie, że system „korytarzowy” zostanie doprowadzony nie tylko, jak planowano pierwotnie, do granicy polsko-białoruskiej, ale także do granicy polsko-ukraińskiej. Jednocześnie korytarz ten ma zostać wydłużony, względem pierwotnie planowanego przebiegu, do Rygi i Tallina.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UE: Normlany tor do Lwowa i Kiszyniowa koniecznością

Infrastruktura

UE: Normlany tor do Lwowa i Kiszyniowa koniecznością

Redakcja 15 lipca 2023

Nowy korytarz towarowy Bałtyk – Morze Czarne?

Infrastruktura

Nowy korytarz towarowy Bałtyk – Morze Czarne?

Roman Czubiński 11 czerwca 2021

PKP LHS na Nowym Jedwabnym Szlaku

Biznes

PKP LHS na Nowym Jedwabnym Szlaku

inf. prasowa 10 października 2016

Powstanie nowy szlak Indie – Europa?

Biznes

Powstanie nowy szlak Indie – Europa?

Łukasz Kuś 26 stycznia 2016

Korytarze towarowe na rok przed inauguracją

Biznes

Korytarze towarowe na rok przed inauguracją

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2014

Zobacz również:

UE: Normlany tor do Lwowa i Kiszyniowa koniecznością

Infrastruktura

UE: Normlany tor do Lwowa i Kiszyniowa koniecznością

Redakcja 15 lipca 2023

Nowy korytarz towarowy Bałtyk – Morze Czarne?

Infrastruktura

Nowy korytarz towarowy Bałtyk – Morze Czarne?

Roman Czubiński 11 czerwca 2021

PKP LHS na Nowym Jedwabnym Szlaku

Biznes

PKP LHS na Nowym Jedwabnym Szlaku

inf. prasowa 10 października 2016

Powstanie nowy szlak Indie – Europa?

Biznes

Powstanie nowy szlak Indie – Europa?

Łukasz Kuś 26 stycznia 2016

Korytarze towarowe na rok przed inauguracją

Biznes

Korytarze towarowe na rok przed inauguracją

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 16 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5