Partnerzy serwisu:
Biznes

Konsultacje SRT 2020: Kolej potraktowana po macoszemu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
13-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Konsultacje SRT 2020: Kolej potraktowana po macoszemu
Zdecydowana większość postulatów dotyczących transportu kolejowego, zgłoszonych na etapie konsultacji nad Dokumentem Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”, została odrzucona.

Informowaliśmy już, że uwagi dotyczące transportu kolejowego były najliczniej reprezentowane w ramach ponad 2,8 tys. postulatów, które zostały zgłoszone na etapie konsultacji. Zdecydowanie najwięcej uwag dotyczyło wykreślenia z DI koncepcji budowy tzw. protezy łowickiej, czyli nowej linii kolejowej Jaktorów – Łowicz, mogącej stanowić alternatywę dla budowy Kolei Dużych Prędkości. Przeciwko budowie „protezy” skutecznie protestowali zarówno samorządowcy reprezentujący woj. łódzkie, jak i liczni mieszkańcy, Lobbing był skuteczny – „proteza” została usunięta z DI.

Bez KDP, bez „protezy”

Równolegle jednak nie wprowadzono do dokumentu, także postulowanych na etapie konsultacji, działań związanych z samą budową KDP. W tym kontekście, na uwagę Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, iż na liście projektów kolejowych brakuje przynajmniej kompleksowych prac przygotowawczych do budowy KDP Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju odpowiedziało w sposób następujący: „Decyzją Rządu RP prace nad KDP zostały przełożone. Rozstrzygnięcia w tym zakresie zgodnie z zapisami SRT zostaną wypracowane do 2020 r. Wówczas zostanie również przeanalizowana możliwość dalszych prac przygotowawczych. (…) KE zwraca Polsce uwagę (…), że PL powinna przede wszystkim skupić się na poprawie stanu technicznego sieci kolei konwencjonalnej, zatem proponowanie finansowania ze środków UE linii KDP (lub prac przygotowawczych) nie spotkałoby się zapewne z akceptacją KE. Obecnie PKP PLK S.A. pracuje nad przygotowaniem kompleksowej dokumentacji ze środków POIiŚ 2007-2013”.

Postulaty zbyt regionalne

Często powtarzającym się wnioskiem, który także nie znalazł uznania w oczach MIR, było dopisanie do DI modernizacji linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna. Resort Elżbiety Bieńkowskiej uznał, że trasa ta ma charakter przede wszystkim regionalny. Zwrócono uwagę ponadto, że modernizacja tej trasy na odcinku leżącym na terenie woj. świętokrzyskiego jest wstępnie planowana ze środków PO Rozwój Polski Wschodniej 2014-20, natomiast odcinek leżący na terenie woj. łódzkiego został rekomendowany przez PKP PLK do realizacji w ramach RPO woj. łódzkiego 2014-20.

Uznania nie znalazły też np. postulaty wpisania do DI budowy linii kolejowej Modlin – Płock oraz linii łączącej Lubin, Polkowice i Głogów. Do DI nie wpisano też m.in. rewitalizacji linii Radom – Tomaszów Maz. – Koluszki, Tłuszcz – Ostrołęka, Płock – Sierpc –Nasielsk, Sucha Beskidzka – Żywiec, Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała, Bielsko-Biała – Cieszyn – Zebrzydowice, Jabłonowo Pomorskie – Olsztyn, Gutkowo – Braniewo, Zgorzelec – Zawidów (w tym ostatnim przypadku, władze woj. dolnośląskiego sygnalizowały, że rewitalizacja tej trasy może przyczynić się do ożywienia ruchu pasażerskiego pomiędzy Polską i Czechami). Odrzucono też wniosek o elektryfikację linii 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn. W większości wypadków, MIR uzasadniał, że linie te mają zbyt regionalny charakter, by ujmować je w DI, bądź twierdził, iż postulaty są zbyt szczegółowe jak na typ dokumentu, którym jest DI.

Szybciej do Zakopanego?

Uwzględniono natomiast np. uwagę, by modernizację trasy Kraków – Zakopane (wraz z budową łącznic omijających stacje w Suchej Beskidzkiej i Chabówce) rozpocząć wcześniej niż budowę nowej linii Podłęże – Piekiełko. Zgodnie z sugestiami zgłoszonymi na etapie konsultacji, rozszerzono też projekt modernizacji linii nr 7 (Warszawa – Dorohusk) o odcinek Warszawa – Otwock. Poparcie w MIR znalazła także koncepcja budowy łącznicy umożliwiającej zjazd na stacji Warszawa Zachodnia z linii średnicowej na linię nr 20 (w kierunku Warszawy Gdańskiej).

Bardzo pozytywnym sygnałem jest także uwzględnienie postulatu, iż należy rozszerzyć zakres modernizacji linii w węźle górnośląskim, dedykowanym przewozom towarowym, o fragmenty linii 132 i 147, tak aby wyremontowana została cała „obwodnica” węzła, Gliwice – Oświęcim. Zwiększono też m.in. wartość finansową projektów związanych z modernizacją Skarżysko-Kamienna – Kozłów (linia nr 8) i Łódź Kaliska – Kutno (ciąg linii 15/16). Odrzucony został natomiast postulat dotyczący wpisania do DI budowy drugiego toru na odcinku Zgierz – Kutno.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5