NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koniec przwilejów dla kolejarzy? We Francji nadciągają strajki

| Tomasz Kościelny 27.02.2018 2,9k

Koniec przwilejów dla kolejarzy? We Francji nadciągają strajki
Fot. Nelso Silva, CCA 2.0/Wikimedia Commons
Konieczność reformy SNCF zapowiedział premier Francji Edouard Philippe. Planowane zmiany wiążą się głównie z ograniczeniem przywilejów pracowników przedsiębiorstwa. Reforma ma być wprowadzana dekretami rządowymi – tak, aby udało się ją wdrożyć szybko i skutecznie – premier chce w ten sposób uniknąć w parlamencie debat dotyczących SNCF.
Francuscy kolejarze od lat korzystają z przywilejów. Wśród nich znajdują się takie udogodnienia, jak możliwość odejścia na emeryturę w wieku 50 lub 55 lat, a także gwarancje awansów oraz zatrudnienia. W związku z likwidacją tych przywilejów, planują włączyć się w demonstrację o zasięgu krajowym. – Kiedy jest się atakowanym, trzeba się obronić. Chcemy walczyć o publiczne usługi, naszą pracę i nasz status – powiedział Philippe Martinez, szef Powszechnej Konfederacji Pracy.

Konieczne zmiany

W specjalnym raporcie, przygotowanym dla francuskiego rządu, dotyczącym poprawy sytuacji na francuskiej kolei, znalazły się 43 rekomendacje. Wśród nich, poza rekomendacją dotyczącą pozbawienia pracowników różnych przywilejów, są m. in. zapisy o ograniczeniu przerostu zatrudnienia, czy likwidacji linii regionalnych. W świetle raportu, kolei potrzebna jest także prywatyzacja, co jest szczególnie ważne w kontekście liberalizacji przewozów (Francja od 2019 roku ma być gotowa na otwarcie rynku na konkurencję).

Do zaproponowanych działań odniósł się rząd, który stanowczo opowiedział się przeciwko likwidacji linii regionalnych. Strukturę SNCF natomiast widzi w taki sposób, aby kolej funkcjonowała jako przedsiębiorstwo państwowe z kapitałem publicznym.

Kolej zbyt droga

Prezydentowi Emmanuelowi Macronowi zależy szczególnie na oddłużeniu kolei. Z rządowych zestawień wynika, że na koniec 2017 roku dług przedsiębiorstwa wyniósł ponad 46,5 mld euro. - Nieważne, czy Francuzi korzystają z pociągów, czy nie, to i tak muszą płacić coraz więcej za tę publiczną usługę, mimo że jej jakość jest coraz niższa. Utrzymanie kolejowego przedsiębiorstwa jest średnio o 30% wyższe niż gdziekolwiek indziej w Europie – powiedział prezydent Macron. – Już czas na reformę, a Francuzi wiedzą, że jest potrzebna – dodał.

Najbliższy strajk kolejarzy przeciwko utracie przywilejów i zmianie struktury SNCF został zaplanowany na 12 marca.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Francja (380)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Francja (380)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5