Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Komu potrzebne ekrany na Powiślu?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Komu potrzebne ekrany na Powiślu?
- Z pewnością ochrona przed hałasem jest konieczna, ale jeśli umiejętnie zrobimy nawierzchnię torową, wymienimy okna mieszkańcom i ewentualnie wprowadzimy niskie ekrany na wysokości wózków kolejowych, to z pewnością po remoncie poziom hałasu się nie zwiększy - pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" Michał Wolański, adiunkt w Katedrze Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

O sprawie ekranów akustycznych na Powiślu, które mają zasłonić linię średnicową po modernizacji planowanej w przyszłej perspektywie finansowej EU na lata 2014-2020, pisaliśmy już kilkukrotnie. Nie chcą ich mieszkańcy Powiśla i organizacje pozarządowe. - Należy pamiętać, ze decyzja środowiskowa jest elementem wniosku o pozwolenie na budowę, więc PLK jako inwestor zobowiązany jest ją wykonać - twierdzą jednak w PKP PLK.

- Wydaje się, że o hałasie i ekranach powinni się wypowiadać akustycy i architekci, czy urbaniści, a nie ekonomiści. Jednak nic bardziej mylnego. Z punktu widzenia ekonomisty chciałem zwrócić uwagę na dwie rzeczy  - pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" Michał Wolański, adiunkt w Katedrze Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

- Po pierwsze – na kolei przywykliśmy już do wyceny takich dóbr nierynkowych, jak czas pasażerów, czy ludzkie życie. Ich wycena współdecyduje o wyborze wariantu wielu inwestycji kolejowych. Podobnie powinno być z hałasem – hałas też trzeba wycenić, żeby zdecydować, jaki poziom tłumienia jest optymalny rynkowo. Najczęściej stosowaną metodą wyceny hałasu jest porównanie cen nieruchomości w lokalizacjach „cichych” i „głośnych” – na tej podstawie określamy cenę ciszy i porównując ją z kosztami ochrony wyznaczamy optymalny poziom hałasu. Ja mam subiektywne wrażenie, że w tym momencie „przeinwestowujemy” w ochronę przed ciszą – czyli koszty przekraczają korzyści, ale oczywiście mogę się mylić, należałoby to dokładnie policzyć. Przy milionach wydawanych na ekrany warto na to poświęcić chwilę - uważa Wolański.

- Po drugie – chciałem zwrócić uwagę na koszty ekranów dźwiękochłonnych. Nawet, jeśli jest to rozwiązanie tańsze, niż poprowadzenie linii kolejowej, czy drogi w wykopie, albo zastosowanie skomplikowanej nawierzchni tłumiącej hałas i drgania (jak na „średnicy” w Berlinie), to musimy pamiętać o wysokich kosztach eksploatacji. Biednego nie stać na byle co – tym bardziej, że koszty inwestycji współfinansuje Unia Europejska, zaś za późniejsze naprawy, konserwację i wymianę ekranów będziemy musieli płacić z własnej kieszeni - przypomina adiunkt w Katedrze Transportu SGH.

- Natomiast jako zwykły warszawiak jestem szczerze przerażony wizją stworzenia naziemnego tunelu o estetyce blaszanego supermarketu na środku Powiśla. Jeździłem koleją po wielkich miastach, takich jak Londyn, czy Berlin i nigdzie czegoś takiego nie widziałem. Nawet peryferyjna autostradowa obwodnica Wrocławia dostała ciekawy, desingerski ekran akustyczny, a nie coś o estetyce „szczęki” - czytamy w komentarzu.

- Z pewnością ochrona przed hałasem jest konieczna, ale jeśli umiejętnie zrobimy nawierzchnię torową (oraz będziemy ją odpowiednio utrzymywać!), wymienimy okna mieszkańcom i ewentualnie wprowadzimy niskie ekrany na wysokości wózków kolejowych, to z pewnością po remoncie poziom hałasu się nie zwiększy. Obawiam się tylko, czy moje założenia o umiejętnym zrobieniu nawierzchni torowej są słuszne – wszak np. świeżo wyremontowane torowiska tramwajowe w Al. Jerozolimskich czy na Nowowiejskiej budzą dużo kontrowersji wśród okolicznych mieszkańców…- kończy Wolański.


O ekranach na Powiślu przeczytaż też tutaj:

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Jakub Madrjas 26 marca 2019

Tramwajowa szansa polskich miast

Zintegrowany transport

Tramwajowa szansa polskich miast

Adam Piotr Zając, Transport-Publiczny.pl 12 listopada 2015

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Jakub Madrjas 26 marca 2019

Tramwajowa szansa polskich miast

Zintegrowany transport

Tramwajowa szansa polskich miast

Adam Piotr Zając, Transport-Publiczny.pl 12 listopada 2015

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5