Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Tramwajowa szansa polskich miast

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Adam Piotr Zając, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Tramwajowa szansa polskich miast
W Polsce funkcjonuje 14 systemów tramwajowych, a jeszcze w tym roku dołączy do nich Olsztyn, gdzie tramwaje powrócą po 50 latach. Niewątpliwie możemy zaobserwować modę na inwestycje tramwajowe, która w dużej mierze spowodowana jest dostępnymi funduszami unijnymi. Aby w pełni wykorzystać leżące w projektach szynowych szanse, warto już dziś przeanalizować mocne i słabe strony projektów tramwajowych z kończącej się perspektywy unijnej.

Do końca bieżącego roku trwa wyścig z czasem. Polskie miasta do końca roku muszą rozliczyć projekty infrastrukturalne z perspektywy finansowej 2007-2013. Przez ostatnie osiem lat miasta zrealizowały wiele projektów inwestycyjnych, obejmujących zarówno rozwój i modernizację sieci, jak i wymianę taboru. Teraz finiszują przede wszystkim projekty taborowe. Na dostawy zamówionych pojazdów czekają jeszcze m.in. Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Bydgoszcz oraz Toruń. Można powiedzieć, że polskie miasta przypomniały sobie, że warto rozwijać także systemy szynowe, które w dłuższej perspektywie pokazują swoje liczne przewagi nad transportem autobusowym.

Najbardziej spektakularną inwestycją jest chyba wart ponad 440 mln zł (ok. 105 mln euro) projekt olsztyński, w ramach którego zbudowano m.in. ponad 10 km linii tramwajowej, buspasy, odcinek małej obwodnicy śródmieścia oraz zakupiono 15 niskopodłogowych tramwajów Solarisa. Dodatkowo w ramach inwestycji powstała zajezdnia tramwajowa, inteligentny system sterowania ruchem oraz system biletów elektronicznych.

Ciekawych inwestycji możemy znaleźć oczywiście o wiele więcej. W Szczecinie niedawno otwarto pierwszy etap trasy szybkiego tramwaju (8 km za 240 mln zł). W Bydgoszczy niebawem zostanie otwarty tramwaj do Fordonu (10 km za 290 mln zł). W Krakowie powstała zaś estakada tramwajowo-rowerowo-piesza (600 m za 135 mln zł). Stolica może z kolei pochwalić się tramwajem na Tarchomin, który budowany był w dwóch etapach (od Młocin do zjazdu z mostu Północnego oraz przedłużenie do ul. Mehoffera). Poznań zbudował tramwaj na Franowo (ok. 270 mln zł), gdzie 800 m spośród 2,5-kilometrowej trasy znajduje się w tunelu. Ważne projekty były realizowane także w innych miastach, takich jak Łódź, Gdańsk czy Toruń. Skromniej wyglądały projekty w najmniejszych polskich ośrodkach z własną siecią, czyli Grudziądzu, Elblągu oraz Gorzowie Wielkopolskim. Nawet w tej grupie prowadzono jednak modernizacje taboru oraz tras, które pozytywnie wpływają na jakość przejazdów.

W tej „tramwajowej” beczce miodu można jednak znaleźć łyżkę dziegciu. Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Helsinki zbudują linię tramwajową za 260 mln euro

Zintegrowany transport

Helsinki zbudują linię tramwajową za 260 mln euro

Łukasz Pastor 01 października 2016

Polskie miasta zyskają 13 mld zł z UE, głównie na tramwaje

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Helsinki zbudują linię tramwajową za 260 mln euro

Zintegrowany transport

Helsinki zbudują linię tramwajową za 260 mln euro

Łukasz Pastor 01 października 2016

Polskie miasta zyskają 13 mld zł z UE, głównie na tramwaje

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5