Partnerzy serwisu:

Komisja Europejska nakłada 49 mln euro grzywny na kartel operatorów pociągów towarowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Komisja Europejska/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Komisja Europejska nakłada 49 mln euro grzywny na kartel operatorów pociągów towarowych
Komisja Europejska nałożyła grzywny w wysokości prawie 50 mln euro na Express Interfracht, część austriackiego ÖBB oraz Schenker, należącego do Deutsche Bahn AG za udział w kartelu. Trzy przedsiębiorstwa (w tym jeszcze jedno szwajcarskie) ustalały ceny i dzieliły się klientami swoich usług  w Europie przez prawie osiem lat.

Szwajcarskie przedsiębiorstwo Kühne+Nagel, jedno z największych w europejskim sektorze transportu i logistyki, również uczestniczyło w kartelu, ale nie zostało obciążone grzywną, bo współpracowało z Komisją – ujawniło istnienie kartelu. Grzywny przedsiębiorstw Express Interfracht oraz Schenker zostały obniżone w zamian za współpracę podczas postępowania. Jako że wszystkie trzy przedsiębiorstwa zawarły ugodę z Komisją, nałożone grzywny zmniejszono o kolejne 10 procent – informuje KE.

– Jestem bardzo rozczarowana faktem, że projekt mający na celu podniesienie wydajności transportu i promowanie przyjaznych środowisku przewozów towarowych skończył jako kartel. Unia Europejska potrzebuje rynków kolejowych przewozów towarowych, aby sprawnie funkcjonować w oparciu o skuteczną konkurencję i nie ulegać partykularnym interesom ze szkodą dla klientów – powiedziała unijna komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Jak wyjaśnia KE, „Pociągi odcinkowe bezpośrednie” tworzą system transportu kolejowego towarów bez konieczności rozdzielania wagonów między stacjami ani ich przechowywania w jakikolwiek sposób. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze klientom z wielu branż, zwłaszcza przewożącym duże ilości towarów. Zasadniczo takie pociągi są ekonomicznie bardziej wydajne niż tradycyjny kolejowy transport towarowy, zwłaszcza w przypadku przewozu jednej kategorii towaru.

Pociągami odcinkowymi bezpośrednimi należącymi do kartelu, „Balkantrain” i „Soptrain”, zarządzały wspólnie Kühne+Nagel, Express Interfracht oraz Schenker. „Balkantrain” zapewnia połączenia między Europą Zachodnią i Środkową a Europą Południowo-Wschodnią. „Soptrain” łączy Europę Środkową z Rumunią. Aby ograniczyć konkurencję pomiędzy tymi dwiema usługami, przedsiębiorstwa uzgodniły kilka praktyk ograniczających konkurencję: doszły do porozumienia co do podziału między siebie istniejących i nowych klientów, a także utworzyły system podziału klientów, który obejmował „system powiadamiania o nowych klientach”; wymieniały poufne informacje dotyczące konkretnych wymagań klientów; dzieliły się wolumenem transportu zamówionym przez klientów na rynku niższego szczebla; bezpośrednio koordynowały ceny, zapewniając sobie wzajemnie oferty podkładowe w odniesieniu do klientów chronionych w ramach ich systemu podziału klientów oraz koordynowały ceny sprzedaży oferowane klientom na rynku niższego szczebla.

W naruszeniu brały udział wszystkie trzy przedsiębiorstwa od lipca 2004 r. do czerwca 2012 r. Komisja wszczęła postępowanie, przeprowadzając niezapowiedziane kontrole w czerwcu 2013 r. 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Prawo i polityka

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Roman Czubiński 24 września 2025

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Prawo i polityka

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 18 września 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Dwa projekty transportowe na Odrze za 100 mln euro

Infrastruktura

Zobacz również:

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Prawo i polityka

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Roman Czubiński 24 września 2025

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Prawo i polityka

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 18 września 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Dwa projekty transportowe na Odrze za 100 mln euro

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij