Komisja Europejska nałożyła grzywny w wysokości prawie 50 mln euro na Express Interfracht, część austriackiego ÖBB oraz Schenker, należącego do Deutsche Bahn AG za udział w kartelu. Trzy przedsiębiorstwa (w tym jeszcze jedno szwajcarskie) ustalały ceny i dzieliły się klientami swoich usług w Europie przez prawie osiem lat.
Szwajcarskie przedsiębiorstwo Kühne+Nagel, jedno z największych w europejskim sektorze transportu i logistyki, również uczestniczyło w kartelu, ale nie zostało obciążone grzywną, bo współpracowało z Komisją – ujawniło istnienie kartelu. Grzywny przedsiębiorstw Express Interfracht oraz Schenker zostały obniżone w zamian za współpracę podczas postępowania. Jako że wszystkie trzy przedsiębiorstwa zawarły ugodę z Komisją, nałożone grzywny zmniejszono o kolejne 10 procent – informuje KE.
– Jestem bardzo rozczarowana faktem, że projekt mający na celu podniesienie wydajności transportu i promowanie przyjaznych środowisku przewozów towarowych skończył jako kartel. Unia Europejska potrzebuje rynków kolejowych przewozów towarowych, aby sprawnie funkcjonować w oparciu o skuteczną konkurencję i nie ulegać partykularnym interesom ze szkodą dla klientów – powiedziała unijna komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.
Jak wyjaśnia KE, „Pociągi odcinkowe bezpośrednie” tworzą system transportu kolejowego towarów bez konieczności rozdzielania wagonów między stacjami ani ich przechowywania w jakikolwiek sposób. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze klientom z wielu branż, zwłaszcza przewożącym duże ilości towarów. Zasadniczo takie pociągi są ekonomicznie bardziej wydajne niż tradycyjny kolejowy transport towarowy, zwłaszcza w przypadku przewozu jednej kategorii towaru.
Pociągami odcinkowymi bezpośrednimi należącymi do kartelu, „Balkantrain” i „Soptrain”, zarządzały wspólnie Kühne+Nagel, Express Interfracht oraz Schenker. „Balkantrain” zapewnia połączenia między Europą Zachodnią i Środkową a Europą Południowo-Wschodnią. „Soptrain” łączy Europę Środkową z Rumunią. Aby ograniczyć konkurencję pomiędzy tymi dwiema usługami, przedsiębiorstwa uzgodniły kilka praktyk ograniczających konkurencję: doszły do porozumienia co do podziału między siebie istniejących i nowych klientów, a także utworzyły system podziału klientów, który obejmował „system powiadamiania o nowych klientach”; wymieniały poufne informacje dotyczące konkretnych wymagań klientów; dzieliły się wolumenem transportu zamówionym przez klientów na rynku niższego szczebla; bezpośrednio koordynowały ceny, zapewniając sobie wzajemnie oferty podkładowe w odniesieniu do klientów chronionych w ramach ich systemu podziału klientów oraz koordynowały ceny sprzedaży oferowane klientom na rynku niższego szczebla.
W naruszeniu brały udział wszystkie trzy przedsiębiorstwa od lipca 2004 r. do czerwca 2012 r. Komisja wszczęła postępowanie, przeprowadzając niezapowiedziane kontrole w czerwcu 2013 r.