NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Koleje Wielkopolskie przed sporymi inwestycjami

| Szymajda Michał 23.09.2016 51

Koleje Wielkopolskie przed sporymi inwestycjami
Fot. Michał Szymajda
O planach Kolei Wielkopolskich na najbliższe miesiące, o najważniejszych wyzwaniach stojących przed spółką i o ostatnich sukcesach rozmawiamy z prezesem Kolei Wielkopolskich Włodzimierzem Wilkanowiczem.
Michał Szymajda, „Rynek Kolejowy”: Od grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. W Wielkopolsce działacie obok Przewozów Regionalnych. Czy obecnie prowadzone są z urzędem marszałkowskim rozmowy dotyczące ewentualnego rozszerzenia siatki połączeń Kolei Wielkopolskich? Jakie zmiany przyniesie ten nowy rozkład jazdy?

Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich:
Jedną z wartości rozkładu jazdy jest jego stabilność i w tym sensie rozkład 2016/2017 co do zakresu niewiele odbiegać będzie od rozkładu 2015/2016. Praca eksploatacyjna powinna być realizowana na poziomie ok. 4,88 mln pociągokilometrów i jest ona w założeniach zgodna z parametrami podpisanej z organizatorem przewozów dziesięcioletniej umowy na realizację przewozów na terenie województwa wielkopolskiego, której horyzont stanowi grudzień 2025 r. Istotny, bo ponad 30-procentowy wzrost pracy eksploatacyjnej zgodnie z przytoczoną umową nastąpi od rozkładu jazdy 2017/2018.

Pomówmy o taborze. Od wiosny 2015 r. spółka eksploatuje spalinowe pojazdy typu Link. Czy jesteście zadowoleni z ich wprowadzenia do ruchu?

Cztery pojazdy serii SA139 nie zostały jeszcze kupione, lecz są dzierżawione od spółki Pesa Rental, natomiast stosowna umowa przewiduje opcję ich wykupu pod warunkiem terminowego uzyskania dokumentów umożliwiających eksploatację pojazdów na sieci niemieckiego zarządcy infrastruktury, jakim jest DB Netz AG (pierwsze Linki w barwach NEB mogą już poruszać się po niemieckiej sieci – dop. red.). Tabor ten stanowi istotne uzupełnienie floty naszych pojazdów spalinowych, szczególnie w aspekcie planowych wyłączeń pojazdów serii SA132 ze względu na wykonanie przeglądów czwartego poziomu utrzymania (P4).

Jakie potrzeby taborowe zgłaszają Koleje Wielkopolskie i na jakie zakupy marszałka możecie liczyć jako przewoźnik samorządowy? Kiedy miałyby one nastąpić? Czy należy się spodziewać inwestycji również w zaplecza taborowe?

Potrzeby taborowe zależą w istotnej mierze od zleconych przez samorząd województwa zadań przewozowych. Biorąc pod uwagę przewidywany obowiązującą umową wzrost pracy eksploatacyjnej, widzimy, że niezbędne jest pozyskanie dodatkowych pojazdów. Prowadzimy z organizatorem przewozów rozmowy i mamy nadzieję na ich pozytywne sfinalizowanie tak, aby w ramach obecnej unijnej perspektywy finansowej 2014-2020 pozyskać 10-12 elektrycznych zespołów trakcyjnych o nieco większej pojemności niż eksploatowane obecnie czteroczłonowe Elfy z Pesy.

Staramy się również konsekwentnie realizować modernizację i rozbudowę podstawowego Punktu Utrzymania Taboru w Zbąszynku, a także planujemy budowę nowego centrum serwisowego dla pojazdów spalinowych w Wągrowcu. Łącznie przewidywane nakłady to kilkadziesiąt milionów złotych.

Na jakie inwestycje PKP PLK Koleje Wielkopolskie czekają obecnie najbardziej?

Jeśli chodzi o inwestycje PKP PLK, to odpowiem, może nieco przewrotnie, że z lekkim niepokojem czekamy na decyzję w sprawie modernizacji linii E20 na odcinku Poznań – Konin – granica województwa wielkopolskiego. Toczymy trudne rozmowy z zarządcą infrastruktury, aby w interesie pasażerów korzystających z systemu połączeń regionalnych maksymalnie ograniczyć zakres i skutki planowanego przez PKP PLK wstrzymania przewozów na okres blisko dwóch lat na odcinku Września – Konin – granica województwa. Początek utrudnień planowany jest bowiem już na czerwiec 2017 r.

Jakie inwestycje pomogłyby Wam w operowaniu na wielkopolskich torach?

Jedną z pięt achillesowych historycznie ukształtowanego układu sieci kolejowej w Wielkopolsce jest brak stacji postojowych i torów odstawczych z prawdziwego zdarzenia. Przy zwiększeniu zakresu przewozów, szczególnie w rejonie aglomeracji poznańskiej, problem ten może stanowić dość istotny czynnik ograniczający ich rozwój. Natomiast z punktu widzenia biznesowego, niezależnie od przyszłych decyzji organizatora przewozów w zakresie obsługi poszczególnych odcinków, istotne znaczenie ma zakończenie modernizacji odcinka linii E59 Poznań – Rawicz – Wrocław i Poznań – Szczecin, a także modernizacja linii 354 z Poznania w kierunku Piły oraz rewitalizacja linii 272 Poznań – Kluczbork. Prowadzone są również analizy rewitalizacji czy modernizacji pozostałych odcinków, jak choćby linii nr 14 na odcinku Krotoszyn – Leszno – Głogów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Poznań (797)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Poznań (797)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5