NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Koleje Wielkopolskie: PKM motorem napędowym wzrostu liczby podróżnych

| Kasper Fiszer 21.06.2019 2,5k

Koleje Wielkopolskie: PKM motorem napędowym wzrostu liczby podróżnych
Fot. Michał Szymajda
Zeszły rok był dla kolejowych spółek samorządowych okresem intensywnego wzrostu liczby przewożonych podróżnych. Dobre wyniki osiągnęły w tym zakresie Koleje Dolnośląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, a także Koleje Wielkopolskie. Poznański przewoźnik obsłużył w 2018 r. ok. 11 mln pasażerów, a więc o ponad 2 mln więcej niż w 2017 r. Duży wpływ miało na to powołanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – systemu połączeń wybiegających z Poznania do miast ścisłej aglomeracji i położonych nieco dalej miejscowości satelickich.
Najlepsze wyniki na trasie Poznań – Swarzędz

– Poznańska Kolej Metropolitalna rozpoczęła funkcjonowanie w czerwcu ubiegłego roku. Pociągi z logo PKM wyruszyły na cztery linie: z Poznania w kierunku Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. We wrześniu w system włączono połączenia do Swarzędza. Na każdym z tych odcinków odnotowaliśmy wzrost liczby przewożonych pasażerów: do Grodziska Wlkp. o 9%, do Jarocina o 10%, do Nowego Tomyśla o 14%, do Wągrowca o 17%, a do Swarzędza aż o 36% – mówi Beata Wagner z Wydziału Handlu i Marketingu KW. Dodaje, że na wrzesień tego roku zaplanowane jest objęcie systemem PKM linii z Poznania do Gniezna, a także wydłużenie relacji Poznań – Swarzędz o odcinek do Kostrzyna Wielkopolskiego. Spółka spodziewa się więc dalszych wzrostów.

Włączanie kolejnych fragmentów sieci kolejowej w system PKM oznacza bowiem nie tylko wprowadzenie przejrzystej numeracji kursów, ale także zwiększenie ich częstotliwości. Wrześniowe rozszerzenie ma nie być ostatnim. – Zakończenie wdrażania projektu przewidziane jest na rok 2021 i jest uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK – wskazuje nasza rozmówczyni. Obecnie w ciągu doby przyjeżdża do Poznania i wyjeżdża z niego ok. 450 pociągów. Korzysta z nich każdego dnia średnio ok. 58 tys. osób. Obie te wartości w ciągu najbliższych dwóch lat mają się istotnie zwiększyć. Nie będzie to jednak możliwe bez dostaw nowego taboru.

Sytuacja w zakresie taboru spalinowego jest trudna

– W lutym tego roku podpisana została umowa na dostawę pięciu nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na linii Opalenica – Poznań – Września – zapowiada Beata Wagner. Bardziej skomplikowana jest natomiast sytuacja przewoźnika w zakresie ilostanu pojazdów spalinowych. W styczniu, po niemal roku od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę czterech dwuczłonowych SZT, Pesa zdecydowała się bowiem nie podpisywać umowy z przewoźnikiem. – Oczywiście zostało to przez nas odebrane negatywnie, ponieważ decyzja Pesy przesunęła w czasie termin dostawy bardzo potrzebnego spółce taboru, ponadto podważa w pewnym stopniu wiarygodność tego partnera w warstwie biznesowej – komentuje przedstawicielka spółki.

KW wskazują też na konsekwencje w postaci dodatkowych kosztów, jakie przewoźnik musiał ponieść w związku z dzierżawą taboru zastępczego. – Sytuacja taborowa, zwłaszcza w zakresie taboru spalinowego, jest nadal trudna – przyznaje przy tym Beata Wagner. W związku z tym przewoźnik ogłosił kolejny przetarg na dostawę SZT, przy czym zdecydowano się tym razem na zamówienie pojazdów trójczłonowych – dłuższych niż te, których ostatecznie nie dostarczy bydgoska Pesa. – W związku ze stale rosnącą liczbą podróżnych korzystających z naszych pociągów na liniach do Wągrowca i Wolsztyna zweryfikowaliśmy nasze potrzeby – usłyszeliśmy od przedstawicielki Kolei Wielkopolskich. Do czasu dostawy pociągów, w sprawie których dopiero ogłoszono zamówienie, najprawdopodobniej KW będą musiały nadal dzierżawić tabor od podmiotów zewnętrznych.

Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików oraz prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (872)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (872)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5