NUMER 06/2019
NUMER 06/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Przewozy w regionach
szukaj
Śledź nas:

Koleje Wielkopolskie: PKM motorem napędowym wzrostu liczby podróżnych

| Kasper Fiszer 21.06.2019 108

Koleje Wielkopolskie: PKM motorem napędowym wzrostu liczby podróżnych
Fot. Michał Szymajda
Zeszły rok był dla kolejowych spółek samorządowych okresem intensywnego wzrostu liczby przewożonych podróżnych. Dobre wyniki osiągnęły w tym zakresie Koleje Dolnośląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, a także Koleje Wielkopolskie. Poznański przewoźnik obsłużył w 2018 r. ok. 11 mln pasażerów, a więc o ponad 2 mln więcej niż w 2017 r. Duży wpływ miało na to powołanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – systemu połączeń wybiegających z Poznania do miast ścisłej aglomeracji i położonych nieco dalej miejscowości satelickich.
Najlepsze wyniki na trasie Poznań – Swarzędz

– Poznańska Kolej Metropolitalna rozpoczęła funkcjonowanie w czerwcu ubiegłego roku. Pociągi z logo PKM wyruszyły na cztery linie: z Poznania w kierunku Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. We wrześniu w system włączono połączenia do Swarzędza. Na każdym z tych odcinków odnotowaliśmy wzrost liczby przewożonych pasażerów: do Grodziska Wlkp. o 9%, do Jarocina o 10%, do Nowego Tomyśla o 14%, do Wągrowca o 17%, a do Swarzędza aż o 36% – mówi Beata Wagner z Wydziału Handlu i Marketingu KW. Dodaje, że na wrzesień tego roku zaplanowane jest objęcie systemem PKM linii z Poznania do Gniezna, a także wydłużenie relacji Poznań – Swarzędz o odcinek do Kostrzyna Wielkopolskiego. Spółka spodziewa się więc dalszych wzrostów.

Włączanie kolejnych fragmentów sieci kolejowej w system PKM oznacza bowiem nie tylko wprowadzenie przejrzystej numeracji kursów, ale także zwiększenie ich częstotliwości. Wrześniowe rozszerzenie ma nie być ostatnim. – Zakończenie wdrażania projektu przewidziane jest na rok 2021 i jest uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK – wskazuje nasza rozmówczyni. Obecnie w ciągu doby przyjeżdża do Poznania i wyjeżdża z niego ok. 450 pociągów. Korzysta z nich każdego dnia średnio ok. 58 tys. osób. Obie te wartości w ciągu najbliższych dwóch lat mają się istotnie zwiększyć. Nie będzie to jednak możliwe bez dostaw nowego taboru.

Sytuacja w zakresie taboru spalinowego jest trudna

– W lutym tego roku podpisana została umowa na dostawę pięciu nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na linii Opalenica – Poznań – Września – zapowiada Beata Wagner. Bardziej skomplikowana jest natomiast sytuacja przewoźnika w zakresie ilostanu pojazdów spalinowych. W styczniu, po niemal roku od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę czterech dwuczłonowych SZT, Pesa zdecydowała się bowiem nie podpisywać umowy z przewoźnikiem. – Oczywiście zostało to przez nas odebrane negatywnie, ponieważ decyzja Pesy przesunęła w czasie termin dostawy bardzo potrzebnego spółce taboru, ponadto podważa w pewnym stopniu wiarygodność tego partnera w warstwie biznesowej – komentuje przedstawicielka spółki.

KW wskazują też na konsekwencje w postaci dodatkowych kosztów, jakie przewoźnik musiał ponieść w związku z dzierżawą taboru zastępczego. – Sytuacja taborowa, zwłaszcza w zakresie taboru spalinowego, jest nadal trudna – przyznaje przy tym Beata Wagner. W związku z tym przewoźnik ogłosił kolejny przetarg na dostawę SZT, przy czym zdecydowano się tym razem na zamówienie pojazdów trójczłonowych – dłuższych niż te, których ostatecznie nie dostarczy bydgoska Pesa. – W związku ze stale rosnącą liczbą podróżnych korzystających z naszych pociągów na liniach do Wągrowca i Wolsztyna zweryfikowaliśmy nasze potrzeby – usłyszeliśmy od przedstawicielki Kolei Wielkopolskich. Do czasu dostawy pociągów, w sprawie których dopiero ogłoszono zamówienie, najprawdopodobniej KW będą musiały nadal dzierżawić tabor od podmiotów zewnętrznych.

Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików oraz prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (686)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (686)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2019
NUMER 06/2019
W raporcie znajdą Państwo najnowsze informacje z Kolei Wielkopolskich, Mazowieckich, Dolnośląskich oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Piszemy także o pomyśle PKP Intercity na bezpośrednie połączenia z Łodzi na lotnisko im. F. Chopina i sposobie, w jaki może się ono odbić na funkcjonowaniu kolei w aglomeracji warszawskiej.W numerze także relacja z przyznanych pod koniec maja Polskich Nagród Kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5