NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Wielkopolskie: Mimo prac na E20 utrzymaliśmy przewozy

| Roman Czubiński 03.01.2018 2,9k

Koleje Wielkopolskie: Mimo prac na E20 utrzymaliśmy przewozy
fot. bruksel/wikipedia
Zamknięcie odcinka Września – Konin na czas modernizacji było dla KW poważnym utrudnieniem. Ubytek podróżnych udało się jednak wyrównać, między innymi, dzięki rozwijaniu integracji taryfowej – mówi prezes Kolei Wielkopolskich Włodzimierz Wilkanowicz, podsumowując ubiegły rok. Przewoźnik chwali się także uruchamianymi pod swoim szyldem pociągami parowymi.
Choć dokładna liczba pasażerów przewiezionych w ubiegłym roku nie jest jeszcze znana, według prezesa spółki liczba przewiezionych pasażerów nie odbiega znacząco od tej z 2016 r. Przewidywane przewozy to ok. 8 milionów osób. Również praca eksploatacyjna (ok. 4,8 mln pociągokilometrów) jest porównywalna z rokiem poprzednim. Prezes podkreśla, że wynik ten nie był łatwy do osiągnięcia – przede wszystkim z powodu rozpoczęcia modernizacji magistrali E20. – Od 11 czerwca spółka realizuje na odcinku (Poznań Główny) – Września – Konin zastępczą komunikację autobusową. Mimo naszych starań o zabezpieczenie komfortu oraz dostępności komunikacyjnej zbliżonej do parametrów pociągów odnotowaliśmy spadek przewozów na tym ciągu komunikacyjnym, wynoszący nieco ponad 200 tysięcy pasażerów, co stanowi ok. 2% ogółu przewiezionych podróżnych – informuje Wilkanowicz. Wśród podjętych przez przewoźnika działań łagodzących utrudnienia wymienia uruchomienie dodatkowych punktów informacji, dostosowanie sieci przystanków do potrzeb klientów oraz uruchomienie szybkich połączeń między Koninem a Poznaniem przez autostradę A2. Utrudnienia w obecnym kształcie potrwają do 15 lipca, a następnie obejmą odcinek Konin – Kutno.

Mimo tak trudnych warunków na jednej z najważniejszych obsługiwanych tras, KW starały się przyciągać nowych klientów. Środkiem do tego celu było rozszerzenie od 1 września integracji taryfowej z poznańskim Zarządem Transportu Miejskiego w postaci biletu Bus – Tramwaj – Kolej. – Oferta została rozszerzona na obszar ok. 50 km od Poznania Głównego – informuje Wilkanowicz. Na podstawie biletu ZTM ważnego w strefie A podróżni mogą poruszać się w granicach Poznania pociągami KW oraz Przewozów Regionalnych. Zakres integracji biletowej ma być nadal zwiększany – przedstawiciele władz regionu oraz jego stolicy podpisali w grudniu list intencyjny w tej sprawie. Planuje się rozszerzenie strefy m.in. o Gniezno, Jarocin, Wągrowiec i Kościan. KW przystąpiły także do porozumienia o Wspólnym Bilecie Samorządowym, zawiązanego przez przewoźników wojewódzkich. Wzorem innych przewoźników KW wprowadziły także specjalne bilety dla pasażerów po 60. roku życia: bilety jednorazowe są dla nich tańsze o 25%, okresowe – o 10%.

W roku 2017 powiększył się tabor spółki. Na stan przyjęto dwa nowe spalinowe zespoły trakcyjne SA139 (Link) oraz 5 zmodernizowanych ezt EN57AL. Pojazdy spalinowe mają zostać wykorzystane na trasach z Poznania do Wolsztyna oraz Gołańczy przez Wągrowiec. Kolejne cztery szt o podobnych parametrach będą kupione w przyszłym roku. Aby wobec problemów na rynku pracy zapewnić sobie stałą dostępność kadry, KW uzyskały dla odpowiedniej komórki organizacyjnej status ośrodka szkolenia maszynistów.

W działalności KW ważną rolę odgrywały także działania związane z kultywowaniem tradycji kolejnictwa. – 15 maja, po ponadtrzyletniej przerwie, na trasę wróciły regularne, prowadzone parowozami pociągi Wolsztyn – Leszno oraz Wolsztyn – Poznań – mówi prezes. Jak twierdzi, są to jedyne na świecie pociągi parowe funkcjonujące w ramach normalnego rozkładu jazdy i umożliwiające przejazd za cenę zwykłego biletu. Trakcją parową był również obsługiwany Blues Express, przeznaczony dla uczestników lipcowego festiwalu w Zakrzewie.

– Wśród planów na rok 2018 należy wymienić uruchomienie w II kwartale Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Będzie ono oznaczało zagęszczenie siatki połączeń w aglomeracji poznańskiej: łącznie jest przewidywanych blisko 30 nowych pociągów, sfinansowanych dzięki porozumieniom i umowom Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz samorządów powiatów, miast i gmin – zapowiada Wilkanowicz. Ważnym wydarzeniem ma być także planowane na 10 czerwca rozpoczęcie przewozów Gniezno – Września – Jarocin. W ostatnim kwartale przewoźnik spodziewa się otrzymać pierwszą partię pięcioczłonowych ezt Elf 2. Rozpocznie się też budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla pojazdów spalinowych w Wągrowcu, której ukończenie zaplanowano na rok 2020.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolska (96)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Wielkopolska (96)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5